flyhjaelp-logo-2.png

Fire-trins-guide: Sådan finder du de helt rigtige flybilletter

Hvad er vigtigst for dig, når du køber en flybillet? Er det prisen, serviceniveauet, antal mellemlandinger eller udledningen af CO2?

I denne trin for trin-guide får du en hurtig indflyvning til, hvad du skal huske, når du køber flybilletter, og hvordan du finder de bedste tilbud hos flyselskaberne.

Trin 1 – Flyselskabet: Hvem skal jeg købe billetten af?

Første skridt på vejen mod at købe din flybillet er at finde et selskab, du gerne vil flyve med. Flyselskaberne kan nemlig være meget forskellige. Nogle selskaber garanterer en førsteklasses serviceoplevelse, mens andre går mere op i at begrænse udledningen af CO2. Inden du vælger et flyselskab, bør du derfor spørge dig selv: ”Hvad er vigtigst for mig?”

Nedenfor ser du en oversigt over de flyselskaber i Skandinavien, som Flyhjælp vurderer som de bedste på markedet netop nu.

Sådan har vi beregnet scoren: Flyhjælp-scoren er beregnet ud fra fem parametre, som samlet danner baggrund for den placering, flyselskabet har fået. Vi anbefaler derfor, at du finder et flyselskab i toppen af listen, da det højner sandsynligheden for, at du får en rejse uden forsinkelser – og med et flyselskab, der tænker på miljøet.

Bedst rankede flyselskaber

Ranking af de største flyselskaber i Danmark

#

Flyselskab

Total score

1

SAS, Scandinavian Airlines

5,67

2

Norwegian Air Shuttle

5,64

3

Ryanair

4,83

Ranking af de 30 største flyselskaber i skandinavien

#

Flyselskab

Total score

1

DAT Danish Air Transport

8,86

2

BRA Braathens Regional Airlines

7,83

3

Widerøe Flyveselskap

7,26

4

TUIfly Nordic

6,52

5

Icelandair

6,49

6

Thomas Cook Airlines Scandinavia

6,25

7

KLM Royal Dutch Airlines

5,89

8

Qatar Airways

5,80

9

SAS, Scandinavian Airlines

5,67

10

Norwegian Air Shuttle

5,64

11

Austrian Airlines

5,41

12

Fly Emirates

5,30

13

EasyJet

5,23

14

Wizz Air

5,09

15

Pegasus Airlines

5,07

16

Turkish Airlines

4,96

17

Eurowings

4,85

18

Finnair

4,84

19

Ryanair

4,83

20

LOT Polish Airlines

4,72

21

Air France

4,61

22

Deutsche Lufthansa AG

4,39

23

Vueling Airlines

4,39

24

Brussels Airlines

4,22

25

Air Canada

4,21

26

Air Cairo

4,05

27

Swiss International Air Lines

3,93

28

British Airways

3,83

29

Czech Airlines

3,44

30

TAP Portugal

2,89

Sådan beregnes Flyhjælp-scoren

De 30 flyselskaber har fået deres totale score baseret på følgende 5 parametre:

Kundetilfredshed

Kundetilfredshed

Hvad tidligere kunder synes om flyselskabet, baseret på den score de har fået på Trustpilot.

Punktlighed

Punktlighed

Hvor tit flyselskaberne ankommer til det planlagte tidspunkt, baseret på data fra OAG.

Miljøvenlighed

Miljøvenlighed

Hvor meget flyselskabets flåde forurener, med data fra en leverandør til EU-kommissionen.

Ekspertvurdering

Ekspertvurdering

Hvad eksterne eksperter mener om flyselskaberne på parametre som sikkerhed og risiko for konkurs.

Udbetalingsvillighed

Udbetalingsvillighed

Hvor villige flyselskaberne er til at udbetale berettiget kompensation, baseret på Flyhjælps data.

-

Trin 2 – Hvordan får jeg fingrene i de billigste billetter?

Vidste du, at det ifølge en stor prisanalyse foretaget af Momondo er billigst at købe flybilletter til en europæisk rejse torsdag aften eller … 44 dage før din afrejse? Bare rolig, du snyder næppe dig selv, hvis din booking ikke lige rammer de tidspunkter. Der er nemlig enorme prisforskelle på flyrejser internt i Europa, og det bedste, du kan gøre, er derfor at benytte dig at én af de smarte prisberegnere, der findes på nettet. Du kender muligvis allerede Momondos beregner, hvor du selv kan tjekke, hvornår det er billigst at købe billetter til din ønskede destination. Du kan se hele Momondos prisanalyse her. 

Det handler dog ikke kun om, hvornår du køber din rejse, men også hvordan du køber den.

Lad os tage et eksempel

Du sidder foran computerskærmen og har fundet nogle billetter, som passer dig super godt både prismæssigt og afrejsetidspunkt. Det er lige i øjet. Men du vil gerne lige dobbelttjekke datoen, inden du trykker køb. Du beslutter derfor at vente. Næste aften sidder du så igen foran computeren og denne gang med dankortet fremme. Billetterne dukker op, men åh, hvad er nu det? Nu er prisen pludselig steget med 350 kr. pr. billet? En tilfældighed? Måske. Men det kan også skyldes, at flyselskabet har hævet prisen, fordi de via cookies har registreret, at du har kigget på billetterne flere gang. Hm, hvad gør man så?

Et godt sted at starte, hvis du vil beskytte dig selv mod den slags tricks, er at søge din rejse igennem en online billetdatabase, som Momondo,  Travelmarket eller Expedia. Når du gør det, får du den billigste billet på tværs af en masse udbydere. Kombinerer du dette med den score, vi har givet til de forskellige flyselskaber, ved du præcis, hvilket flyselskab der dækker dine behov bedst.

Èn ting skal du dog være påpasselig med. Det er nemt at finde billige flybilletter, men det er ikke lige meget, hvem du køber din billet af – og om din rejse er opdelt. Det kan godt være, du sparer en lille del af prisen, hvis du køber en opdelt rejse (kombinerer flere forskellige flyselskaber), men rettighedsmæssigt stiller det dig langt dårligere. I værste fald kan du havne i en situation, hvor du står helt uden rettigheder overfor flyselskabet.

Hvis du vil vide mere om dine rettigheder, kan du kontakte Flyhjælp på e-mail [email protected], så vil vi rådgive dig i din specifikke situation.

Trin 3 – Hvornår er det smartest at rejse?

Det giver nok sig selv, at der tages mere hensyn til den enkelte passager, når der er færre passagerer i lufthavnen og i flyet. Samtidig betyder mindre travlhed også lavere risiko for forsinkelser.

Kort fortalt: Du skal derfor forsøge at flyve, når ingen andre flyver. Men hvornår er det?

Hos Flyhjælp anbefaler vi, at du undgår følgende tidspunkter:

1. Skolernes ferie

Når skolerne holder ferie, minder lufthavnene mest af alt om mylderet i en forsvarsparat myretue. Så hvis du vil undgå stress, forsinkelser og ikke selv er afhængig af skolernes ferie, vil vi klart anbefale dig at rejse udenfor skolernes ferier.

2. Weekendsferier

Weekendferier bliver mere og mere almindelige, og med flyafgange fra CPH-lufthavn til London for kun 100 kroner er det en populær måde at få et afbræk fra hverdagens stress. En propfyldt lufthavn fyldt med lange køer og en masse andre passagerer, der også har travlt med at komme væk, kan dog i sig selv være stressende. Hvis du vil et smut til London eller Barcelona for at stresse lidt af, er det derfor en god idé at undgå lufthavnenes weekendstress. Flyv hellere midt på ugen, fx tirsdag eller onsdag til fredag eller lørdag. Og hvis det skal være en weekend, er det altid en god idé at undgå de travleste weekender som fx påsken og storbededagsferien.

3. Lufthavnenes busy-hours

Lufthavnen har selvfølgelig også en myldretid. Men hvornår er lufthavnenes busy-hours? Ifølge data fra amerikanske lufthavne, topper lufthavnene om formiddagen imellem kl. 7:00-10:00. Hvis du vil undgå myldretiden, bør du derfor enten flyve meget tidligt om morgenen eller senere på eftermiddagen.

Trin 4 – Vælg den rigtige lufthavn

Ligesom forskellige flyselskaber kan give dig forskellige oplevelser, er lufthavnene også forskellige. Hos Flyhjælp har vi derfor lavet en guide til, hvilken lufthavn du bør flyve fra. Her har vi kigget på risikoen for at blive forsinket på rejser til eller fra de mest populære afgangslufthavne og destinationer hos skandinaverne.

Du finder den fulde liste på Flyhjælps blogindlæg om mest forsinkede lufthavne.

Vil du rejse med en god følelse i maven? Kend dine rettigheder

Som flypassager er du, takket være EU-kommissionens lovgivning, sat i en rigtig stærk position, som betyder, at du kan stille store krav til dit flyselskab. Her er et par scenarier, der er gode at kende til:

Ret til ombookning

Oplever du, at flyselskabet ikke kan levere en plads til det aftalte tidspunkt, har du ret til at få en ledig plads på næste mulige lignende rejse. Det betyder fx, at hvis SAS har aflyst dit fly og ikke har noget alternativ indenfor nogenlunde tid, men KLM flyver med ledige sæder om kun 2 timer, kan du kontakte SAS og kræve, at de booker dig en plads ombord på flyet. Flyselskaberne kan dog være ret glemsomme. Hvis dit flyselskab tilbyder dig at betale din rejse med et andet selskab, skal du derfor altid sørge for at få det på skrift, så du senere kan minde dem om det og få kompenseret dine udgifter.

Flyselskabets forplejningspligt

Vidste du at, flyselskabet en forplejningspligt overfor dig, hvis du oplever en forsinkelse eller aflysning på mere end 2 timer? Dette betyder, at du har krav på at få mad og drikke samt mulighed for telefonopkald og adgang til e-mail på flyselskabets regning. Hvis forsinkelsen eller aflysningen tvinger dig til en overnatning, har flyselskabet også pligt til at finde et hotelværelse til dig. Tilbyder flyselskabet dig ikke dette, har du ret, til at foretage de køb du behøver, for derefter at få dine omkostninger refunderet hos flyselskabet. En lille reminder: Uanset hvilken af de to situationer, du står i, er det vigtigt, at du husker at få dine kvitteringer med, da det er meget svært at få refunderet omkostningerne, hvis du ikke kan dokumentere dine udgifter.

Til sidst: Lad os kort gennemgå de fire faser, så du selv kan komme i gang med at finde de helt rigtige flybilletter.

1. Find et flyselskab, der ligger højt på Flyhjælp-scoren, 2. Søg efter billetter via en online database, 3. Rejs uden for lufthavnens myldretid og 4. Vælg en god lufthavn og kend dine rettigheder, så du kan rejse af sted med en god følelse i maven.

Sådan, så er du hurtigt flyvende!

Tak fordi du læste med – og rigtig god rejse!

Flyhjælp i pressen

I samarbejde med

Kontakt

Gustav Thybo Founder & CEO

Gustav Frederik Thybo

Direktør, grundlægger og Cand.jur. med speciale i flypassagerers rettigheder.

Frederik Hedegaard Head of Marketing

Frederik Hedegaard

Marketing og pressechef

+45 30 23 36 90 (Forbeholdt til medier)

[email protected]

Benedikte B. Lund CLO & head of lawsuit

Benedikte B. Lund

Advokat, leder af lawsuit og ekspert i flypassagerers rettigheder.

Gustav Thybo Founder & CEO

Gustav Thybo

Founder & CEO

Frederik Thede CTO

Frederik Thede

CTO

Benedikte B. Lund CLO & head of lawsuit

Benedikte B. Lund

CLO & head of lawsuit

Frederik Hedegaard Head of Marketing

Frederik Hedegaard

Head of Marketing

Philip Co-founder

Philip

Co-founder

Erik Paralegal

Erik

Paralegal

Natalia Assistant manager - lawsuit

Natalia

Assistant manager - lawsuit

Anton Law student

Anton

Law student

Johan Head of customer communication

Johan

Head of customer communication

Patrick Senior case worker

Patrick

Senior case worker

Ewelina Case worker

Ewelina

Case worker

Noah Senior caseworker

Noah

Senior caseworker

Tobias Legal case worker

Tobias

Legal case worker

Silas Accountant

Silas

Accountant

William Law student

William

Law student

Viggo Office dog

Viggo

Office dog

Gustav Case worker

Gustav

Case worker

Nis Case worker

Nis

Case worker

Cecilie Head of recruitment

Cecilie

Head of recruitment

Matteo Law student

Matteo

Law student

Mia Expert case worker

Mia

Expert case worker

Sara Law Student

Sara

Law Student

Mads Case worker

Mads

Case worker

Mari Legal case worker

Mari

Legal case worker

Jan Case worker

Jan

Case worker

Dennis Head of finance

Dennis

Head of finance

Jacob Case worker

Jacob

Case worker

Hjalmar Legal case worker

Hjalmar

Legal case worker

Sine Facility manager

Sine

Facility manager

Ludvig Case worker

Ludvig

Case worker

Minnie Case worker

Minnie

Case worker

Rose Teamlead, danish department

Rose

Teamlead, danish department

Andrea Legal case worker

Andrea

Legal case worker

Julius Case worker

Julius

Case worker

Emil Case worker

Emil

Case worker

Julie Legal case worker

Julie

Legal case worker

Anniina Case worker

Anniina

Case worker

Anastasia Case worker

Anastasia

Case worker

Christian Legal case worker

Christian

Legal case worker

Simon F. Teamlead, norwegian department

Simon F.

Teamlead, norwegian department

Magnus Case worker

Magnus

Case worker

Pelle Case worker

Pelle

Case worker

Joachim Legal case worker

Joachim

Legal case worker

Per Teamlead, swedish department

Per

Teamlead, swedish department

Nini Teamlead - finnish department

Nini

Teamlead - finnish department

350.000 Kunder
340 mio. kr. kompensation
4.6 af 5 Trustpilot score

Gør som 350.000 andre flypassagerer
- få Flyhjælp til at indhente din kompensation!