flyhjaelp-logo-2.png

 

Flyforsinkelse og erstatning

Var dit fly forsinket? Her kan du læse om dine muligheder for at få erstatning.

Vidste du, at hvis du inden for de seneste tre år har oplevet, at dit fly var forsinket eller aflyst, har du mulighed for at få op til 4.500 kr. i kompensation efter EU Forordning 261/2004?


Hos Flyhjælp er vi eksperter i flypassagerers rettigheder. Vi hjælper dig med at indhente din berettigede kompensation fra flyselskabet.

Dine rettigheder ved flyforsinkelse - kort fortalt

Vil du have det korte overblik over dine rettigheder ved et forsinket fly? Dem finder du lige her:

  • Du har som udgangspunkt ret til kompensation på mellem 1.805 kr. og 4.500 kr. ved en flyforsinkelse, hvis du ankommer til din rejsedestination 3 timer senere eller derover
  • Venter du 2 timer eller mere i lufthavnen har du ret til måltider og forfriskninger

For at du har ret til kompensation, kræver det:

  • At du har tjekket ind til tiden
  • At din flyforsinkelse er sket for senest 3 år siden
  • At det er flyselskabet selv, der er skyld i flyforsinkelsen
  • At dit fly lettede inden for EU (uanset flyselskab) eller landede inden for EU (hvis det er tale om et europæisk flyselskab)

Du kan have ret til kompensation, uanset om du rejser på egen ferie, om det er i forbindelse med arbejde eller hvis du har købt din flyrejse som del af en pakkerejse.

Ønsker du at læse mere om dine rettigheder, får du det fulde overblik længere nede på denne side, hvor vi har samlet al den nødvendige information, som du har brug for.

Økonomisk kompensation ved flyforsinkelser

Retten til økonomisk kompensation ved flyforsinkelser fremgår ikke direkte af loven, men gennem retspraksis er det slået fast, at passagerer, der er mere end tre timer forsinket, har ret til kompensation, da det sidestilles med en flyaflysning.

Hvad skal jeg gøre, når mit fly er forsinket?

Vi ved, at det kan være svært at undgå at begynde at blive en smule stresset, når du lige har fundet ud af, at dit fly bliver meget forsinket og du derfor ikke når frem til din destination til den planlagte tid. Der er heldigvis nogle ting du kan gøre allerede nu, for at få den bedste oplevelse i øjeblikket - men også for at sikre den mest effektive og overskuelige kompensationssag.

Når dit fly er forsinket og du ønsker at få kompensation, er der nogle få ting du bør være opmærksom på:

  • Det er yderst vigtigt, at du gemmer alle relevante rejsedokumenter. Dette gælder dit boardingkort, men også kvitteringer og evt. parkeringsbillet, hvis dette er aktuelt
  • Spørg dit flyselskab om at få en skriftlig bekræftelse på flyforsinkelsen, der angiver årsagen til forsinkelsen
  • Tag gerne billeder som beviser for din flyforsinkelse. Dette kan eksempelvis være billeder af afgangstavlen samt screenshots fra din kommunikation med flyselskabet
  • Noter det nye ankomsttidspunkt på din rejsedestination
  • Bed flyselskabet om at betale for dine måltider og/eller forfriskninger. Gem kvitteringer på mad og drikke, som du indtager i lufthavnen i mellemtiden, indtil du kommer med næste flyafgang
  • Underskriv ikke eller accepter ikke nogle former for tilbud, der evt. kan give afkald på dine rettigheder, da du derved måske ikke kan få din retmæssige kompensation
  • Du kan vælge at afvente eller afbryde flyvningen, hvis din flyforsinkelse varer længere end 5 timer
  • Hvis der er tale om en længere flyforsinkelse, kan du bede flyselskabet om at betale for et hotelværelse til overnatning. Husk at gemme alle kvitteringer
  • Gem alle yderligere kvitteringer, hvis din flyforsinkelse ender med at koste dig ekstra penge
  • Opret din sag hos Flyhjælp og lad os hjælpe dig med at modtage din retmæssige kompensation

Hvert år taber danskerne penge på flyforsinkelser

Der er desværre mange, der ikke kender til deres rettigheder, hvis de udsættes for en flyforsinkelse. Og netop derfor taber danskerne tusindvis af kroner hvert eneste år, selvom de er berettiget til kompensation for det forsinkede fly.

Der er flere årsager, der ligger til baggrund for de tabte penge hvert år, herunder:

  • Manglende viden om ens ret til kompensation
  • Det kan være svært at overskue hele processen for kompensation selv
  • Flyselskaberne afviser ens kompensationsret på baggrund af falske oplysninger

Der er heldigvis hjælp at hente. Flyhjælp har allerede hjulpet flere hundrede tusinde passagerer med at få deres retmæssige kompensation for flyforsinkelser, som de ellers ikke havde fået udbetalt. Vi hjælper således med at få dine penge tilbage efter en flyforsinkelse, der eksempelvis kan have påvirket resten af rejsen eller blot været til stor gene.

Hvornår har jeg ret til erstatning ved forsinket fly?

Din ret til kompensation afhænger af, hvor meget du blev forsinket. Forsinkelsen måles ud fra, hvornår du er ankommet til din endelige destination. Typisk vil det udløse kompensation, hvis du er mere end tre timer forsinket, og rent juridisk betegnes du som fremme, når flyets døre åbner, og der er givet tilladelse til at stige ud.

Du har i udgangspunktet ret til kompensation, hvis du:

  • Rejser fra EU
  • Rejser til EU med et EU-flyselskab (der er dog undtagelser til denne regel, bl.a. schweiziske og norske flyselskaber m.m., som kan ændre på din ret til kompensation)

Rejser du fx fra USA til Dubai er du ikke omfattet af lovgivningen og derfor heller ikke berettiget til kompensation ved flyforsinkelse – også selvom dit fly skulle være forsinket mere end tre timer. Det samme gælder, når du flyver til Europa med fx. American Airlines, der ikke er et EU-flyselskab.

Hvor meget kan jeg forvente i kompensation?

Her ser du din kompensation udregnet i kr. pr. passager:

Årsag Forsinket ankomstid Flyvninger under 1.500 km Flyvninger 1.501 - 3.500 km Flyvninger over 3.500 km mellem EU-lande Flyvninger over 3.500 km til/fra EU-lande
Aflyst* 2 – 3 timer 1.850 kr. 1.500 kr. 1.500 kr. 2.250 kr.
Aflyst/Forsinket 3 – 4 timer 1.850 kr. 3.000 kr. 3.000 kr. 2.250 kr.
Aflyst/Forsinket Mere end 4 timer** 1.850 kr. 3.000 kr. 3.000 kr. 4.500 kr.
Overbooket   1.850 kr. 3.000 kr. 3.000 kr. 4.500 kr.

* Hvis aflysningen sker mindre end 7 dage før planlagte afgang.

** Hvis aflysningen sker mellem 14-7 dage før planlagte afgang.

Din ret til kompensation afhænger altså af længden på den direkte flyrejse. Jo længere du flyver, desto højere kompensation kan du være berettiget til. Er du i tvivl om, hvor meget du er berettiget til, kan du nemt finde svar med vores kompensationsberegner. Du indtaster blot afgangs- og ankomstlufthavn, detaljer om dit flyselskab og din forsinkelse.

Hvordan hjælper Flyhjælp med min kompensation?

Flyhjælp består af både advokater, jurister, kraveksperter og sagsbehandlere, og vi står klar til at hjælpe dig til den rette kompensation ved et forsinket fly.

Alle er desuden specialister eller eksperter i EU-Forordningen 261/2004, hvilket giver flypassagerer mulighed for at gøre krav på kompensation.

Oplever du flyforsinkelse, står vi klar til at hjælpe dig således:

  1. Du kontakter os og udfylder dine informationer om den forsinkede flyrejse
  2. Vi udformer et juridisk påkrav
  3. Hvis kravet afvises af flyselskabet, kan Flyhjælp købe sig adgang til relevant information og teknisk data, der kan hjælpe sagen
  4. Såfremt kravet stadig afvises af flyselskabet, og vores vurdering er, at du stadigvæk kan få kompensation ved forsinket fly, kan vi bringe din sag for retten eller andre retslige instanser
  5. I sidste ende, kan vi bringe sagen for fogedretten, der kan inddrive pengene

Flyhjælp har allerede hjulpet snart 400.000 passagerer med at få deres berettigede kompensation ved flyforsinkelser. Dette betyder, at vi i skrivende stund har indsamlet mere end 340 mio. kr. i kompensation fra flyselskaberne - penge, der hurtigt kunne være overset eller gået tabt, såfremt Flyhjælp ikke havde hjulpet de berørte passagerer.

Hvor ofte oplever danskerne flyforsinkelser?

Du vil højst sandsynligt støde på et forsinket fly på et eller andet tidspunkt. Der sker nemlig flyforsinkelser forholdsvis ofte. Mange kender dog desværre ikke deres rettigheder, når det gælder kompensation for forsinkelsen.

Flyhjælp har gennem tiden allerede hjulpet snart 400.000 passagerer med at få kompensation for flyforsinkelsen.
Dette tal viser naturligvis kun hvor mange, der allerede har fået hjælp til kompensationen - dvs. at antallet af flyforsinkelser i Danmark sker altså langt oftere. Det skyldes bl.a. at nogle passagerer ikke ved at de kan få kompensation.

Hvor søger jeg kompensation ved flyforsinkelse?

Du kan enten selv rette henvendelse til flyselskabet i forbindelse med krav om kompensation. Du kan også gøre brug af Flyhjælp, hvor vi står klar med et helt hold af erfarne eksperter, der ved nøjagtig, hvordan sagen bør håndteres.

Det bedste ved at anvende Flyhjælp, når du søger kompensation for et forsinket fly, er, at du ikke skal have en krone op af lommen, såfremt du ikke er berettiget. Vi arbejder ud fra “no cure, no pay”-princippet, så vi tager kun en lille andel, hvis du har ret til kompensation.

Søg kompensation for flyforsinkelse.

Hvad gør jeg, hvis mit fly er forsinket og jeg ikke når det næste?

Du kan have mulighed for at få erstatning eller kompensation, hvis du ikke når dit næste fly på baggrund af et andet forsinket fly.
Dine rettigheder for erstatning afhænger af, om du har købt rejsen som en samlet rejse under samme bookingnummer - eller om du har købt flyrejserne separat.

Såfremt du har købt en samlet flyrejse med mellemlanding og dit første fly er forsinket, kan du have ret til kompensation, hvis du ikke når den næste forbindelse.

Har du derimod købt to separate flybilletter, kan flyselskabet ikke altid holdes ansvarlige for at du ikke når din næste afgang ved mellemlanding, men du kan derimod være berettiget til kompensation for forsinkelsen af det første fly.

Usædvanlige omstændigheder for flyforsinkelse

Hvis forsinkelsen skyldes såkaldte ”usædvanlige omstændigheder”, der er uden for flyselskabets kontrol, er du ikke berettiget til kompensation.

Usædvanlige forsinkelsesårsager er fx:

  • Usædvanlige vejrforhold (hvis de udgør en sikkerhedsrisiko)
  • Terror/militærkup og politisk uro (omstændigheder som udgør en trussel mod den almene sikkerhed)
  • Flyveforbud (Air Traffic Control)
  • Akut sygdom eller ildebefindende hos en passager
  • Strejke blandt flyvelederne

Du skal være opmærksom på, at flyselskabet i nogle tilfælde betegner årsagen til flyforsinkelsen som en ”usædvanlige omstændighed”, også selvom årsagen reelt var inden for flyselskabets kontrol. Det det gør de for at undgå kompensationspligten og det er netop her Flyhjælp kommer ind i billedet.

Situationer, der ikke er ’usædvanlige omstændigheder’

Her er nogle eksempler på situationer, der som udgangspunkt ikke anses for ”usædvanlige omstændigheder", dvs. hvor du stadig har ret til kompensation:

  • Tekniske problemer
  • Mandskabsmangel, herunder i forbindelse med strejke blandt flyselskabets eget personale.

Ofte ser vi, at flyselskabet afviser gyldige krav (fx ved at indikere usædvanlige vejrforhold, selvom vejret var ganske tilforladeligt). Vi anbefaler derfor altid, at du opretter en sag hos os i Flyhjælp, hvis du er uenig i flyselskabets beslutning.

Er du i tvivl, om du har ret til kompensation? Indtast informationerne om din rejse i vores beregner herunder, og få straks svar. Du er også velkommen til at skrive en mail til service@flyhjaelp.dk. 

Hvor længe har jeg krav på kompensation for flyforsinkelse

Er dit fly forsinket, skal du ikke smide håndklædet i ringen, hvis du endnu ikke har nået at søge kompensation inden for kort tid. Du kan nemlig gøre dit krav gældende i op til 3 år efter flyforsinkelsen.

Rejser du til eller fra Danmark, har du mulighed for at søge din retmæssige kompensation i op til 3 år efter den oplevede flyforsinkelse.
Søger du kompensation for en gammel sag, er det vigtigt, at du har gemt alle relevante dokumenter og kvitteringer, da dette gør sagen lettere.

Det er vigtigt at huske, at alle lande har deres egne regler om hvor lang tid du har til at søge kompensation ved flyforsinkelse, men der er oftest tale om en lang periode, så du kan nå at få dine penge igen.

Har du tidligere oplevet en flyforsinkelse, men er i tvivl om du stadig kan søge kompensation? Tøv ikke med at kontakte Flyhjælp - vi sidder klar til at hjælpe dig.

Kan jeg også få refunderet mine andre udgifter i forbindelse med flyforsinkelse?

Du kan godt være berettiget til både kompensation og ekstraomkostninger i forbindelse med en flyforsinkelse. Dette kan fx være, hvis du er udsat for en længere forsinkelse, hvor du derfor kan være berettiget til mad, drikke, hotel eller transport i et rimeligt og passende omfang. 

Flyhjælp hjælper desværre ikke med at få dækket dine eventuelle ekstraomkostninger. Det er vores erfaring, at flyselskaberne i højere grad refunderer disse mindre udgifter til passagererne, når passagererne henvender sig til flyselskaberne. Hvorimod de er mindre villige til at refundere udgifter til flybilletterne. Derfor hjælper vi med flybilletter og ikke andre udgifter.


Vi har gjort det let og overskueligt at få styr på dine rettigheder i forbindelse med refundering af ekstraomkostninger ved flyforsinkelse.

Kan jeg få kompensation for forsinket bagage?

Det er typisk din egen rejseforsikring, der udbetaler erstatning ved mistet eller forsinket bagage, også i forbindelse med flyforsinkelse. Har du en rejseforsikring, bør du derfor forhøre dig hos dem, hvordan du får din erstatning.

Vil du læse mere om dine rettigheder i denne situation? Så læs mere om hvordan du forholder dig til forsinket eller mistet bagage.

Hvorfor kan mit flyselskab reducere erstatningskravet med op til 50%?

Hvis dit fly bliver forsinket eller helt aflyst, og flyselskabet tilbyder dig en ombookning eller alternativ rute til din destination, hvor du kommer frem mindre end 2 timer senere end oprindeligt planlagt på korte rejser, mindre end 3 timer senere end oprindeligt planlagt på mellemlange rejser og mindre end 4 timer senere end planlagt på lange rejser, kan flyselskabet have ret til at nedsætte din erstatning med op til 50%

Hvad koster det at bruge Flyhjælp i forbindelse med erstatning?

Hos Flyhjælp er vi på din side. Derfor arbejder vi også ud fra “no cure - no pay”-princippet, når vi hjælper dig med din kompensation i forbindelse med din flyforsinkelse.

Vores princip betyder, at du ikke skal have en krone op af lommen, hvis du ikke er berettiget til kompensation eller refusion efter dit forsinkede fly. Sådan sikrer vi den bedste oplevelse. Det betyder, at det er økonomisk risikofrit for dig at få afklaret, om du har ret til kompensation eller refusion.

Det vil sige at for at vi kan sige sagen er vundet og derved kan kræve betaling. Så kræver det at vi har fået en udbetaling fra flyselskabet, som vi kan tage et salær fra. Du skal derfor aldrig have penge op ad lommen, da vi kun tager salær af det vi får indhentet. 

Du kan se en samlet liste over vores priser her.

Skal jeg vælge kontant kompensation eller vouchers ved flyforsinkelse?

Nogle gange vælger flyselskaberne at tilbyde vouchers, miles eller point som godtgørelse for flyforsinkelsen, og disse kan sommetider være fristende at takke ja til, når man er frustreret og træt. Du bør dog gøre dig nogle overvejelser inden du siger ja tak til disse.

Du bør sikre dig, at ved at takke ja til en voucher, at du ikke også mister retten til senere at kræve den kontante kompensation du er berettiget til.
Ifølge reglerne, skal kompensationen betales enten kontant eller via bankoverførsel, medmindre at der vælges en voucher i stedet. Derfor bør du overveje, om du ønsker din kompensation for flyforsinkelsen kontant eller som voucher/kupon, inden du takker ja eller nej.

Det er dit eget valg om, hvorvidt du ønsker kontant kompensation eller voucher.
Mange mennesker finder det oftest lettere blot at takke ja til en kupon eller voucher frem for at søge kompensation selv, men det er netop her Flyhjælp sørger for at hjælpe dig.

Hvad er mine rettigheder som passager ifølge EU-Forordningen 261/2004?

EU-Forordningen 261/2004 er gældende for fly, der:

  • Letter fra en lufthavn i EU (uanset flyselskab)
  • Lander i en lufthavn i EU med et europæisk flyselskab (der kan dog være undtagelser ved bl.a. schweiziske og norske flyselskaber)

 

Flyet skal desuden kunne placeres i én af disse tre grupper:

  • Flyet er minimum 2 timer forsinket på en rute på 1500 km eller derunder
  • Flyet er forsinket i 3 timer eller mere, hvis der er tale om enten intra-EU-ruter eller ruter på mere end 1500 km
  • Flyet er forsinket i 3 timer eller mere og har en rute på mellem 1500 og 3500 km

Som passager til et forsinket fly, er du heldigvis dækket godt ind ifølge EU-Forordningen.

 

Er flyforsinkelsen inden for de angivne rammer fra lovgivningen, kan du have ret til følgende:

  • Måltider og forfriskninger, der passer til den aktuelle forsinkelsestid
  • To telefonopkald eller e-mails
  • Hotelophold og evt. transport hertil, hvis der er tale om en ventetid på en nat eller flere nætter
  • Refundering af flybilletten/flybilletterne
    • Dette gælder, hvis flyforsinkelsen er på 5 timer eller derover og du ikke vælger at gennemføre rejsen
    • Dette gælder også hvis den forsinkede flyafgang er en del af andre flyvninger, der ikke kan nås og dermed er uden formål
    • Du kan også vælge at få din flybillet ombyttet til en returbillet til rejsens oprindelige afgangslufthavn
  • Kompensation, såfremt flyforsinkelsen er på 3 timer eller derover

Skal Flyhjælp hjælpe dig til at få den rette kompensation for en flyforsinkelse? Opret en sag på kun 3 min og lad os klare resten.

Klar til at komme i gang? Forsinket eller aflyst fly?

Flyhjælp hjælper dig med at få op til 4.500 kr. i kompensation, hvis dit fly var forsinket eller aflyst

 Tusindvis af glade kunder

 Den bedste sagsbehandling

 Risikofrit - nemt og hurtigt