Hvis du allerede har oprettet en sag hos Flyhjælp og vil holde dig opdateret på din sag, kan du få tilsendt en link til at følge din sag herunder. Du kan også bruge linket til at uploade nye dokumenter til din sag eller rette dine oplysninger.
Hvis du er blevet nægtet boarding, fordi flyet var overbooket, kan du have ret til op mod 4.500 kr. i kompensation.
Vi anbefaler, at du søger professionel assistance til at indhente din økonomiske kompensation, medmindre du selv vil tage den juridiske kamp mod flyselskabet, som desværre ofte afviser krav fra privatpersoner.
Hvis du vil se, hvor meget du er berettiget til, kan du indtaste dine rejsedetaljer i vores kompensationsberegner her, det koster ikke noget - eller nederst på siden for at se, om du kan være berettiget til kompensation.
Før du tager stilling til dine rettigheder ved overbooking, kræver det at du kan dokumentere at du er blevet nægtet boarding.
Når flyselskaber f.eks. aflyser en afgang, vil man typisk modtage en mail eller SMS, hvori der meddeles om aflysningen. Dette sker ikke når man nægtes boarding. Der er derfor altafgørende, at du aktivt kræver en form for dokumentation fra flyselskabet, der påviser at du er blevet nægtet boarding.
Flyhjælp anbefaler at man henvender sig til flyselskabet ved skranken og beder om en skriftlig dokumentation på boardingafvisningen. Bed også om at få denne skriftlige dokumentation dateret, stemplet og underskrevet.
Modtager du ikke nogen dokumentation mister du alle rettigheder, heriblandt at kræve kompensation fra flyselskabet. Flyhjælp vil eksempelvis heller aldrig kunne bevise i retten, at du som flypassager blev nægtet boarding - hvis ikke flyselskabet selv har erkendt, at de har afvist dig ved gaten.
Husk derfor altid at kræv en skriftlig dokumentation, der viser at flyselskabet har nægtet dig boarding.
For at maksimere indtjeningen sælger flyselskaberne ofte flere billetter, end der er pladser på flyet. De kalkulerer med, at der ved en almindelig flyafgang er enkelte passagerer, der ikke dukker op på grund af fx sygdom, trafikproblemer osv. Men det sker selvfølgelig også, at alle passagerer dukker op, og så er flyselskabet nødt til at nægte passagerer at komme med på flyet.
Det kan være meget frustrerende at blive nægtet adgang til et fly, når du står med en gyldig billet i hånden. Heldigvis er antallet af overbookinger faldet betydeligt i takt med, at EU-forordningen skærpede reglerne over for flyselskaberne, men det sker stadig, at passagerer afvises mod deres vilje, og i de tilfælde kan du være berettiget til kompensation.
Bliver du nægtet boarding som følge af en overbooking, kan du have ret til kompensation. EU’s flypassagerrettigheder gælder hvis:
Hvis man som passagerer, har udgjort en betydelig sikkerhedsrisiko for flyvningens gennemførelse, har flyselskabet ret til at nægte personen at komme med flyet. I disse situationer, er flyselskabet fritaget for at udbetale kompensation.
Derudover er du ej heller berettiget til kompensation, hvis du ved boardingafvisningen, har indgået en aftale med flyselskabet. Du kan læse mere om dette i afsnittet “hvis du frivilligt indvilliger i at afgive dit sæde”.
Når flyselskaber afviser eller nægter passagerer boarding, opstår tre rettigheder, som du som flypassager kan vælge mellem:
Bemærk: Når først der er valgt en af ovenstående muligheder, er det ikke muligt at ændre valg.
Størrelsen på din kompensation afhænger er flydistancen og inddeles i følgende fire kategorier:
I nogle tilfælde, har flyselskabet ret til at reducere den potentielle kompensation med op til 50%. Dette kan ske hvis du ombookes til en ny afgang og ikke ankommer senere end:
Når man nægtes boarding, kan man opleve at skulle vente en del timer på at kunne komme med en anden afgang. Derfor har man som passagerer ret til forplejning i form af mad og drikke, hvis ventetiden fra ens oprindelige afgangstidspunkt er oversteget 2 timer.
Derudover har flyselskabet pligt til at sørge for transport og indkvartering på hotel, hvis din afgang først er dagen efter.
Hvis flyselskabet ikke selv har tilbudt dig ovenstående ting - og du f.eks. har købt mad og drikke via egen lomme, kan du søge om at få disse ekstraudgifter refunderet af flyselskabet. Bemærk venligst, at det kræver du gemmer alle kvitteringer der vedrører de udgifter, som flyselskabet skal refundere.
De fleste flyselskaber vil spørge passagerer, om de frivilligt vil afgive sin plads på flyet, mod en godtgørelse i form af f.eks. kompensation, rabatkupon, opgradering af sæde på næste afgang eller lign. En kontant ydelse eller rabatkupon, gives oftest af flyselskabet som en kompensation for, at du ikke kommer med den planlagte afgang.
Flyselskaberne plejer gerne prøve at løse de problemer der opstår i forbindelse med en overbooking. F.eks. ved at aftale med nogle af passagererne, at de bliver ombooket til en anden afgang, mod at de får et oftest lavere kompensationsbeløb eller anden form for godtgørelse. Det kan også ske, at flyselskabet blot tilbyder refusion af flybilletten og eventuel kompensation. I dette tilfælde, er du herefter på egen hånd og er dermed selv ansvarlig for din videre rejse.
Såfremt man har lavet lignende aftaler med flyselskabet - og takker ja til tilbuddet om at komme på en anden afgang eller refusion af flybilletten, er man ikke berettiget til yderligere kompensation.
Når du opretter en sag hos Flyhjælp, undersøger vi din sag nærmere og henter både kompensation og de ekstraudgifter, du er berettiget til fra flyselskabet. Det tager kun 3 minutter at oprette sagen via vores formular, som du finder her, og det koster ikke noget.
Hvis Flyhjælp vinder sagen, tager Flyhjælp et Service Salær der maksimalt svarer til 30% af den indhentede kompensation/refusion.
Såfremt det er nødvendigt for Flyhjælp at anlægge sagen ved retten for at få udbetalingen fra flyselskabet, tilskrives der et Gebyr for Sagsanlæg der svarer til maksimalt 15 % af den indhentede kompensation/refusion, da der skal foretages et ekstra stykke arbejde af vores interne retssagsafdeling eller eksterne advokater. Det er risikofrit for dig, da Flyhjælp ikke tager nogen salærer eller gebyrer, hvis der ikke bliver udbetalt kompensation – uanset om sagen har været indbragt for retten eller ej.
Årsag | Forsinket ankomstid | Flyvninger under 1.500 km | Flyvninger 1.501 - 3.500 km | Flyvninger over 3.500 km mellem EU-lande | Flyvninger over 3.500 km til/fra EU-lande |
---|---|---|---|---|---|
Aflyst* | 2 – 3 timer | 1.850 kr. | 1.500 kr. | 1.500 kr. | 2.250 kr. |
Aflyst/Forsinket | 3 – 4 timer | 1.850 kr. | 3.000 kr. | 3.000 kr. | 2.250 kr. |
Aflyst/Forsinket | Mere end 4 timer** | 1.850 kr. | 3.000 kr. | 3.000 kr. | 4.500 kr. |
Overbooket | 1.850 kr. | 3.000 kr. | 3.000 kr. | 4.500 kr. |
* Hvis aflysningen sker mindre end 7 dage før planlagte afgang.
** Hvis aflysningen sker mellem 14-7 dage før planlagte afgang.
Din ret til kompensation afhænger altså af længden på den direkte flyrejse. Jo længere du flyver, desto højere kompensation kan du være berettiget til. Er du i tvivl om, hvor meget du er berettiget til, kan du nemt finde svar med vores kompensationsberegner. kompensationsberegner. Du indtaster blot afgangs- og ankomstlufthavn, detaljer om dit flyselskab og din forsinkelse.
Hvis forsinkelsen skyldes såkaldte ”usædvanlige omstændigheder”, der er uden for flyselskabets kontrol, er du ikke berettiget til kompensation.
Usædvanlige forsinkelsesårsager er f.eks:
Du skal være opmærksom på, at flyselskabet i nogle tilfælde betegner forsinkelsen som en ”usædvanlige omstændighed”, også selvom årsagen reelt var inden for flyselskabets kontrol. Det det gør de for at undgå kompensationspligten.
Her er nogle eksempler på situationer, der som udgangspunkt ikke anses for ”usædvanlige omstændigheder", dvs. hvor du stadig har ret til kompensation:
Ofte ser vi, at flyselskabet afviser gyldige krav (fx ved at indikere usædvanlige vejrforhold, selvom vejret var ganske tilforladeligt). Vi anbefaler derfor altid, at du søger juridisk rådgivning, hvis du er uenig i flyselskabets beslutning.
Er du i tvivl, om du har ret til kompensation? Indtast informationerne om din rejse i vores beregner herunder, og få straks svar. Du er også velkommen til at skrive en mail på [email protected].
Klar til at komme i gang? Forsinket eller aflyst fly?
Tusindvis af glade kunder
Den bedste sagsbehandling
Risikofrit - nemt og hurtigt