flyhjaelp-logo-2.png

 

Rettigheder og kompensation ved overbooket fly

Har du oplevet en overbooking? Eller er du blevet nægtet adgang på flyet? Læs mere om dine rettigheder her og se hvad du kan få i kompensation.

Hvis du er blevet nægtet boarding, for eksempel fordi flyet var overbooket, kan du have ret til op mod 4.500 kr. i kompensation. EU-forordning 261/2004 gælder nemlig ikke kun ved flyaflysning eller flyforsinkelse, men er også gyldig, hvis du er blevet afvist ved gaten som følge af et overbooket fly.


Vi anbefaler, at du søger professionel assistance til at indhente din økonomiske kompensation i forbindelse med et overbooket fly, medmindre du selv vil tage den juridiske kamp mod flyselskabet, som desværre ofte afviser krav fra privatpersoner.

Hvis du vil se, hvor meget du er berettiget til, kan du helt gratis indtaste dine rejsedetaljer i vores kompensationsberegner - eller opret din sag allerede nu ved at klikke herunder.

Overbooket fly: Husk altid at kræve dokumentation fra flyselskabet!

Før du tager stilling til dine rettigheder ved overbooking, kræver det, at du kan dokumentere at du er blevet nægtet boarding på flyet.

Hvis der er tale om en flyaflysning, vil du typisk modtage en mail eller SMS, hvori der meddeles om aflysningen. Dette sker ikke når du nægtes boarding. Det er derfor altafgørende, at du aktivt kræver en form for dokumentation fra flyselskabet, der påviser at du er blevet nægtet boarding.

Har du oplevet en overbooking, anbefaler vi, at du henvender dig til flyselskabet ved skranken og beder om en skriftlig dokumentation på boardingafvisningen. Bed også om at få denne skriftlige dokumentation dateret, stemplet og underskrevet.

Modtager du ikke nogen dokumentation, risikerer du at miste alle rettigheder, heriblandt at kunne kræve kompensation som følge af overbooking fra flyselskabet. Flyhjælp vil eksempelvis have ekstremt svært ved at bevise i retten, at du som flypassager blev nægtet boarding - hvis ikke flyselskabet selv har erkendt, at de har afvist dig ved gaten.

Husk derfor altid at kræve en skriftlig dokumentation, der viser at flyselskabet har nægtet dig boarding!

I tilfælde af man ikke fik skriftlig dokumentation, kan man faktisk også løfte bevisbyrden hvis man har vidner. Hvis man har haft et familiemedlem, kollega eller andre øjenvidner, der kan bevidne hvad der blev sagt og gjort, så kan det også bruges. 

Hvorfor kan du blive nægtet boarding?

For at maksimere indtjeningen sælger flyselskaberne ofte flere billetter, end der er pladser på flyet. De kalkulerer med, at der ved en almindelig flyafgang er enkelte passagerer, der ikke dukker op på grund af f.eks. sygdom, trafikproblemer osv. Men det sker selvfølgelig også, at alle passagerer dukker op, og så er flyselskabet nødt til at nægte nogle passagerer at komme med på flyet. De laver altså bevidst en overbooking af flyet, for at tjene mest muligt.

Det sker også, at der er problemer med flyet, som derfor bliver udskiftet til et mindre fly med færre sæder, som ikke længere har plads til alle de passagerer, som flyselskabet har solgt billetter til.

Det kan være meget frustrerende at blive nægtet adgang til et fly, når du står med en gyldig billet i hånden. Heldigvis er antallet af overbookinger faldet betydeligt i takt med, at EU-forordningen skærpede reglerne over for flyselskaberne, men det sker stadig, at passagerer afvises mod deres vilje - og i de tilfælde kan du være berettiget til kompensation.

Der er naturligvis også gyldige årsager, som kan gøre at man bliver nægtet adgang til ens fly.  

  • Sundheds- og sikkerhedsmæssige årsager
  • Hvis en passager er fuld, aggressiv, syg eller lignende. 
  • Hvis passageren ikke har korrekt rejsedokumentation. 

Overbooket fly: Her er dine rettigheder

Bliver du nægtet boarding som følge af et overbooket fly, kan du have ret til kompensation. 

EU’s flypassagerrettigheder gælder hvis:

  • Du kan dokumentere, at du er blevet nægtet boarding.
  • Du flyver fra et EU-land til et andet EU-land, eller flyver fra et EU-land til et land uden for EU.
  • Du flyver til eller fra lufthavne uden for EU, med et EU-flyselskab.
  • Overbookingen sker på en mellemlanding uden for EU, men som er en del af en rejse, der begynder i et EU-land - og som har samme bookingnummer på hele rejsen.
  • Du er checket ind i lufthavnen senest 45 min. inden planlagt afgang - medmindre flyselskabet skriftligt har meddelt andet

 

Hvis man som passager har udgjort en betydelig sikkerhedsrisiko for flyvningens gennemførelse, har flyselskabet ret til at nægte personen at komme med flyet. I disse situationer, er flyselskabet fritaget for at udbetale kompensation, selvom der stadig er tale om nægtet boarding.

Derudover er du ej heller berettiget til kompensation, hvis du ved boardingafvisningen har indgået en aftale med flyselskabet som følge af deres overbooking eller lignende. Du kan læse mere om dette i afsnittet “Hvis du frivilligt indvilliger i at afgive dit sæde ved en overbooking”.

 

 

Hvad har du ret til i forbindelse med en overbooking?

Når flyselskaber afviser eller nægter passagerer boarding, opstår tre rettigheder, som du som flypassager kan vælge mellem:

  • Flyselskabet skal refundere hele billetprisen - og du har yderligere ret til at afbryde rejsen og blive fløjet til dit oprindelige afgangssted, så snart det er muligt for flyselskabet.
  • Flyselskabet skal ombooke rejsen til den endelige destination, så snart det er muligt (det er flyselskabets pligt, at betale for en rejse med et andet flyselskab, hvis dette bliver aktuelt).
  • Få ombooket rejsen til et andet tidspunkt, efter eget valg - hvis der er ledige pladser på afgangen.

Bemærk: Når først der er valgt en af ovenstående muligheder, er det ikke muligt at ændre valg. Du bør derfor undersøge dine muligheder inden du foretager et valg.

Når du udsættes for en overbooking, har du ret til økonomisk kompensation og eventuel forplejning

Størrelsen på din overbooket fly kompensation afhænger af flydistancen og inddeles i følgende fire kategorier:

Flyvninger under 1.500 km Flyvninger 1.501 - 3.500 km Flyvninger over 3.500 km mellem EU-lande Flyvninger over 3.500 km til/fra EU-lande
1850 DKK 3000 DKK 3000 DKK 4500 DKK

 

I nogle tilfælde har flyselskabet ret til at reducere den potentielle kompensation med op til 50%. Dette kan ske hvis du ombookes til en ny afgang og ikke ankommer senere end:

  • 3 timer (for alle flyvninger under 1.500 km)
  • 3 timer (for flyvninger over 1.500 km inden for EU og alle andre flyvninger på mellem 1.500 - 3.500 km)
  • 4 timer (for flyvninger uden for EU og over 3.500 km)

Forplejning efter nægtet boarding

Når du nægtes boarding, kan du opleve at skulle vente en del timer på at kunne komme med en anden afgang. Derfor har du som passager ret til forplejning i form af mad og drikke, hvis ventetiden fra det oprindelige afgangstidspunkt overstiger 2 timer.

Derudover har flyselskabet pligt til at sørge for transport og indkvartering på hotel, hvis din afgang først er dagen efter.

Hvis flyselskabet ikke selv har tilbudt dig ovenstående ting - og du eksempelvis har købt mad og drikke af egen lomme, kan du søge om at få disse ekstraudgifter refunderet af flyselskabet. Bemærk venligst, at det kræver, at du gemmer alle kvitteringer der vedrører de udgifter, som flyselskabet skal refundere.

Hvis du frivilligt indvilliger i at afgive dit sæde ved en overbooking

De fleste flyselskaber vil spørge passagerer, om de frivilligt vil afgive deres plads på flyet, mod en godtgørelse i form af f.eks. kompensation, rabatkupon, opgradering af sæde på næste afgang eller lign. En kontant ydelse eller rabatkupon gives oftest af flyselskabet som en kompensation for, at du ikke kommer med den planlagte afgang. Såfremt der ikke er tilstrækkeligt mange passagerer, der frivilligt afgiver deres sæde ved en overbooking, er flyselskabet nødsaget til at begynde at nægte boarding til nogle passagerer.

Flyselskaberne plejer gerne at ville prøve at løse de problemer, der opstår i forbindelse med en overbooking. F.eks. ved at aftale med nogle af passagererne, at de bliver ombooket til en anden afgang, mod at de får et ofte lavere kompensationsbeløb eller anden form for godtgørelse. Det kan også ske, at flyselskabet blot tilbyder refusion af flybilletten og eventuel kompensation. I dette tilfælde, er du herefter på egen hånd og er dermed selv ansvarlig for din videre rejse.

Såfremt du har lavet lignende aftaler med flyselskabet - og takker ja til tilbuddet om at komme på en anden afgang eller refusion af flybilletten, er du ikke berettiget til yderligere kompensation.

Det er derfor yderst vigtigt, at du overvejer, om aftalen med flyselskabet opvejer både besværet og den økonomiske del for dig.

Når du opretter en sag hos Flyhjælp, undersøger vi din sag nærmere og henter den overbooket fly kompensation, som du er berettiget til fra flyselskabet. Det tager kun 3 minutter at oprette sagen via vores formular, hvilket er helt gratis. 

Hvis Flyhjælp vinder sagen, tager Flyhjælp et service salær der maksimalt svarer til 30% af den indhentede kompensation/refusion. 

 

Såfremt det er nødvendigt for Flyhjælp at anlægge sagen ved retten for at få udbetalingen fra flyselskabet, tilskrives der et gebyr for sagsanlæg, der svarer til maksimalt 15% af den indhentede overbooket fly kompensation/refusion, da der skal foretages et ekstra stykke arbejde af vores interne retssagsafdeling eller eksterne advokater.

Du kan se vores prisliste her.

 

Det er risikofrit for dig, fordi Flyhjælp tager ikke nogen salærer eller gebyrer, hvis der ikke bliver udbetalt kompensation – uanset om sagen har været indbragt for retten eller ej.

Årsag Forsinket ankomstid Flyvninger under 1.500 km Flyvninger 1.501 - 3.500 km Flyvninger over 3.500 km mellem EU-lande Flyvninger over 3.500 km til/fra EU-lande
Aflyst* 2 – 3 timer 1.850 kr. 1.500 kr. 1.500 kr. 2.250 kr.
Aflyst/Forsinket 3 – 4 timer 1.850 kr. 3.000 kr. 3.000 kr. 2.250 kr.
Aflyst/Forsinket Mere end 4 timer** 1.850 kr. 3.000 kr. 3.000 kr. 4.500 kr.
Overbooket   1.850 kr. 3.000 kr. 3.000 kr. 4.500 kr.

 

Din ret til kompensation ved et overbooket fly afhænger af længden på flyrejsen. Jo længere du flyver, desto højere kompensation kan du være berettiget til. Er du i tvivl om, hvor højt et beløb, du er berettiget til, kan du nemt finde ud af det med vores kompensationsberegner. Du indtaster blot afgangs- og ankomstlufthavn og detaljer om dit flyselskab.

Nægtet boarding uden ret til kompensation

Du er som udgangspunkt berettiget til nægtet boarding kompensation og/eller overbooket fly erstatning, men der kan være tilfælde, hvor dine rettigheder bortfalder.

Nægtet boarding som følge af disse ting påvirke din ret til kompensation:

  • Hvis du ikke kan fremvise gyldig legitimation
  • Hvis du mangler gyldigt visum eller anden form for indrejsetilladelse
  • Hvis du ikke har foretaget check-in til tiden
  • Sikkerhedsmæssige- eller helbredsmæssige årsager

Er det lovligt at overbooke fly?

Det sker, at flyselskaberne sælger flere billetter end hvad der reelt er plads til på flyet. Dette gør de, da de regner med, at det ikke er alle passagerer, der dukker op til afgangen, eksempelvis pga. sygdom, trafik eller andre forhindringer. Men sommetider dukker alle passagerer alligevel op og så er selskabets fly overbooket, hvor der derfor ikke er plads til alle.

Det er ikke ulovligt for flyselskaberne at overbooke deres flyafgange, der er dog kommet skærpede regler på området, for at forhindre det samt sikre et højt beskyttelsesniveau af flypassagererne. Dette er nedskrevet i EU-forordning 261/2004.

Hvad kan jeg gøre for at undgå et overbooket fly?

Du kan aldrig helgardere dig mod et overbooket fly, da det er antallet af solgte flybilletter til den pågældende rejse, der dikterer hvorvidt der er tale om en overbooking af fly eller ej.

Der er dog visse ting du kan foretage dig, for at minimere risikoen:

  • Vær ved gaten i god tid - de sidste passagerer til at dukke op er som regel dem, der ikke kommer med, hvis flyet er fyldt.
  • Foretag check-in så tidligt som muligt, da flyselskaberne før har nægtet boarding baseret på check-in tid.
  • Undgå at flyve på de populære rejsedage, hvilket oftest er fredage og lørdage samt mandag morgener.
  • Flyv uden for højsæson, som f.eks. skoleferier.
  • Reserver dit sæde i god tid - også selvom det koster ekstra
  • Undgå så vidt muligt forbindelsesfly og book hellere en direkte flyrejse, når det er muligt.
  • Bliv en del af flyselskabets loyalitetsprogram, da selskaberne er mindre tilbøjelige til at nægte boarding til loyale passagerer.

Klar til at komme i gang? Forsinket eller aflyst fly?

Flyhjælp hjælper dig med at få op til 4.500 kr. i kompensation, hvis dit fly var forsinket eller aflyst

 Tusindvis af glade kunder

 Den bedste sagsbehandling

 Risikofrit - nemt og hurtigt