Hvis du allerede har oprettet en sag hos Flyhjælp og vil holde dig opdateret på din sag, kan du få tilsendt en link til at følge din sag herunder. Du kan også bruge linket til at uploade nye dokumenter til din sag eller rette dine oplysninger.
I henhold til forordningen er flypassagerer berettigede til kompensation efter de almindelige satser, hvis man grundet en forsinkelse fra afgangslufthavnen, ikke når sit fly ved mellemlandingen. Forskellen imellem det oprindelige ankomsttidspunkt og det aktuelle ankomsttidspunkt på slutdestinationen skal være over 3 timer grundet den missede mellemlanding. Det er dog et krav, at der er tale om en samlet booking//rejse og ikke flere forskellige flyrejser, hvilket kan være en svær juridisk vurdering at foretage. I fald at din booking bliver vurderet som en samlet rejse er flypassagerene berettigede til en kompensation på hhv. 250 EUR, 400 EUR eller 600 EUR afhængigt af flyvedistancen.
Hvis du ønsker at vide, herunder hvorvidt der er tale om en samlet booking/rejse hvorvidt du er berettiget til kompensation for din missede mellemlanding, og hvor meget du er berettiget til, så skal du være velkommen til at opstarte din sag hos os, så vender vi tilbage med et svar til dig.
Flypassagerer er ligeledes berettigede til forplejning, hvis den samlede forsinkelse overstiger 2 timer. Hvis man som flypassager har haft udgifter i form af mad, drikke, transport mellem lufthavn og hotel eller telefonopkald ved en misset mellemlanding, så er man berettiget til at få dette dækket af flyselskabet, hvis man har kvitteringer på udgifterne.
Har du misset dit fly ved en mellemlanding sent om aftenen eller om natten, så har du ret til at blive indlogeret på et hotel på flyselskabets regning, såfremt det næste fly afgår væsentligt senere. Har du misset dit fly ved en mellemlanding og er blevet tilbudt ny afrejse 3 timer efter, kan du derfor ikke kræve at blive indkvarteret. Hvis afrejse videre fra din mellemlandingsdestinationen først er muligt dagen efter, så kan du have ret til det.
Husk at gemme kvitteringerne på alt, du køber. Vi har mulighed for at få flyselskabet til at refundere de udgifter, der står i mål med forsinkelsens varighed. Vær opmærksom på at dit forbrug skal være inden for det, som man med rimeligheden kan forvente. Du bør derfor ikke indkvartere dig selv på et 5-stjernet hotel, hvis der er et 3-stjernet i umiddelbar nærhed, og du kan måske nøjes med en sandwich frem for en stort anlagt middag. I tilfælde som ovenstående kan du typisk kun få refunderet en vis del af dine udgifter.
Hvis du missede din mellemlanding, kan du have ret til kompensation.
I henhold til EU-forordningen er man ikke berettiget til kompensation efter de almindelige satser, hvis årsagen til flyforsinkelsen fra afgangslufthavnen er ”usædvanlige omstændigheder”.
Disse usædvanlige omstændigheder kan bl.a. være følgende, men listen er dog ikke udtømmende:
Her er en liste over omstændigheder, der som udgangspunkt ikke anses for ”usædvanlige omstændigheder", men denne liste er dog heller ikke udtømmende:
Hvis man som flypassager misser sit fly ved en mellemlanding pga. en forsinkelse, så kan man naturligvis få omlagt sin rejse, således at man ankommer til den endelige ankomstlufthavn ved første givne lejlighed. Det vil være flyselskabet, som skal sørge for at give dig valget imellem refusion af den oprindelige flybillet samt tilbagetransport til din start-destination eller omlægning af din rejse.
I tilfælde af at flyselskabet ikke giver dig tilbuddet imellem ovennævnte refusion eller omlægning af din rejse, kan du blive tvunget til selv at købe nye flybilletter igennem et andet flyveselskab. I så fald vil du som udgangspunkt være berettiget til at få dækket prisdifferencen mellem de oprindelige flybilletter og de nye flybilletter
Har du brug for hjælp vedrørende din sag, er du velkommen til at ringe ind på 8282 9090 eller skrive direkte til kundeservice på kundeservice@flyhjaelp.dk.