Hvis du allerede har oprettet en sag hos Flyhjælp og vil holde dig opdateret på din sag, kan du få tilsendt en link til at følge din sag herunder. Du kan også bruge linket til at uploade nye dokumenter til din sag eller rette dine oplysninger.
Ifølge EU’s lovgivning er du berettiget til kompensation, hvis du på grund af en forsinkelse fra afgangslufthavnen ikke når dit fly ved mellemlandingen, og hvis det fører til, at du ankommer mere end tre timer senere til din slutdestination.
Det er dog et krav. Det skal være én samlet booking/rejse og ikke flere forskellige flyrejser. Hvis din booking bliver vurderet som én samlet rejse, er du som flypassager berettiget til en kompensation på hhv. 250 EUR, 400 EUR eller 600 EUR afhængigt af flyvedistancen.
Hvis din rejse er samlet, har du én PNR-kode for hele rejsen. PNR-koden har mange forskellige navne på tværs af de forskellige flyselskaber. Booking reference, bookingnummer og reservationsnummer, er bare nogle af de navne, PNR-koden har fået.
Køber du rejsen direkte hos et flyselskab, vil du i mange tilfælde få én PNR-kode og have én samlet rejse. Der findes dog undtagelser til dette, da nogle lavprisflyselskaber opdeler rejsen på flere PNR-koder.
Køber du din rejse hos et rejsebureau, skal du være på vagt, så er det nemlig ikke altid én samlet rejse. Her skal du være opmærksom på, at bookingnummeret du har fra rejsebureauet, ikke hænger sammen med PNR-koden fra flyselskabet. Det er altså ikke nødvendigvis én samlet rejse, hvis rejsebureauets bookingnummer er det samme for hele rejsen.
Herunder ses et eksempel på en bookingbekræftelse fra Kiwi.com, der viser ét Kiwi bookingnummer, men 2 forskellige PNR-koder. Der er derfor ikke tale om én samlet rejse.
Vidste du, at du som flypassager er berettiget til forplejning, hvis dit fly er mere end 2 timer forsinket?
Hvis du har haft udgifter til mad, drikke, transport mellem lufthavn og hotel eller telefonopkald på grund af en misset mellemlanding, er du berettiget til at få beløbet dækket af flyselskabet. Det kræver blot, at du gemmer kvitteringer på dine udgifter.
Det kan også være, du har misset et fly ved en mellemlanding sent om aftenen eller om natten. I det tilfælde, og hvis det næste fly først afgår væsentligt senere, har du ret til at blive indlogeret på et hotel på flyselskabets regning.
Har du misset dit fly ved en mellemlanding, og bliver du tilbudt en ny afrejse inden for 3 timer, kan du ikke kræve at blive indkvarteret, medmindre din rejse videre fra mellemlandingsdestinationen først er dagen efter. I den situation har du højst sandsynligt ret til overnatning.
Husk at gemme kvitteringerne på alt, hvad du køber!
Så kan vi hjælpe dig med at få flyselskabet til at refundere de udgifter, der står mål med forsinkelsens varighed.
Vær dog opmærksom på, at dit forbrug selvfølgelig skal være på et rimeligt niveau. Derfor bør du heller ikke indkvartere dig selv på et 5-stjernet hotel, hvis der i umiddelbar nærhed er et 3-stjernet, og du kan måske nøjes med en sandwich frem for en stort anlagt middag.
Men i ovenstående tilfælde kan du typisk kun få refunderet en vis del af dine udgifter.
Klar til at komme i gang? Forsinket eller aflyst fly?
Tusindvis af glade kunder
Den bedste sagsbehandling
Risikofrit - nemt og hurtigt