Hvis du allerede har oprettet en sag hos Flyhjælp og vil holde dig opdateret på din sag, kan du få tilsendt en link til at følge din sag herunder. Du kan også bruge linket til at uploade nye dokumenter til din sag eller rette dine oplysninger.
Ifølge EU’s lovgivning er du berettiget til kompensation, hvis du på grund af en forsinkelse fra afgangslufthavnen ikke når dit fly ved mellemlandingen, og hvis det fører til, at du ankommer mere end tre timer senere til din slutdestination.
Opret en sag hos Flyhjælp og lad os hjælpe dig med at få din berettigede kompensation ved forsinket fly mellemlanding. Det tager kun 3 minutter.
Som nævnt ovenfor, er du berettiget til kompensation, hvis du på baggrund af en forsinkelse ikke når næste fly ved mellemlanding og samtidig bliver mere end tre timer forsinket til slutdestinationen. Der er dog ét krav der skal opfyldes, for at du kan få din kompensation, selvom resten af rejsen lever op til førnævnte: Det skal være én samlet booking/rejse og ikke flere forskellige flyrejser. Hvis din booking bliver vurderet som én samlet rejse, er du som flypassager berettiget til en kompensation på mellem 1850 og 4500 DKK afhængigt af flyvedistancen.
Hvis du ankommer senere end tre timer til din slutdestination, er du berettiget til følgende kompensation ved forsinket fly mellemlanding:
Flyvninger op til 1.500 km | Mere end 1.500 km ved flyrejse mellem EU-lande + Norge, Island og Schweiz | Øvrige flyrejser mellem 1.500-3.500 km | Flyvninger over 3.500 km til lande udenfor EU |
---|---|---|---|
1850 DKK | 3000 DKK | 3000 DKK | 4500 DKK |
En god tommelfingerregel er, at hvis din rejse er samlet, har du én PNR-kode for hele rejsen. PNR-koden har mange forskellige navne på tværs af de forskellige flyselskaber; booking reference, bookingnummer og reservationsnummer er bare nogle af de navne som PNR-koden har fået.
Køber du rejsen direkte hos et flyselskab, vil du i mange tilfælde få én PNR-kode og have én samlet rejse. Der findes dog undtagelser til dette, da nogle lavprisflyselskaber opdeler rejsen på flere PNR-koder.
Køber du din rejse hos et rejsebureau, skal du være på vagt, for så er der nemlig ikke altid tale om én samlet rejse. Her skal du være opmærksom på, at bookingnummeret du har fra rejsebureauet, ikke hænger sammen med PNR-koden fra flyselskabet. Det er altså ikke nødvendigvis én samlet rejse, hvis rejsebureauets bookingnummer er det samme for hele rejsen.
Herunder ses et eksempel på en bookingbekræftelse fra Kiwi.com, der viser ét Kiwi bookingnummer, men 2 forskellige PNR-koder. Der er derfor ikke tale om én samlet rejse:
Der kan også godt være tale om en samlet rejse, hvis der er betalt én samlet pris for hele rejsen, som ikke er specificeret ud på de enkelte dele, og hvis der er udstedt ét samlet rejsedokument for hele rejsen. Dette kan i nogle tilfælde godt ske, selvom de forskellige dele rent faktisk har forskellige PNR-koder.
Ovenstående beskriver hvordan du er stillet, såfremt du booker en samlet rejse, men hvad hvis du booker dine flyrejser individuelt?
Sammensætter du selv din rejse med separate billetter fra forskellige flyselskaber, er du som udgangspunkt altid selv ansvarlig for at booke rejserne, så der er god tid til mellemlanding. Skulle det ske, at der er et forsinket fly ved mellemlanding, vil du ikke kunne få kompensation, da du selv har booket rejserne med for kort tid imellem til at kunne foretage en omstigning samt du heller ikke vil opfylde reglerne om én samlet rejse med én PNR-kode.
Hvis du er i tvivl, om din rejse var en samlet rejse, kan du starte din sag her, og så finder vi ud af det.
Vidste du, at du som flypassager er berettiget til forplejning, hvis der er tale om en flyforsinkelse på mere end to timer? Dette gælder også hvis der er tale om et forsinket fly ved mellemlanding.
Hvis du har haft udgifter til mad, drikke, transport mellem lufthavn og hotel eller telefonopkald på grund af et misset forbindelsesfly, er du berettiget til at få beløbet for rimelige fornødenheder dækket af flyselskabet. Det kræver blot, at du gemmer kvitteringer på dine udgifter.
Det kan også være, at du har misset et fly ved mellemlanding sent om aftenen eller om natten. I det tilfælde, og hvis det næste fly først afgår væsentligt senere eller først næste dag, har du ret til at blive indlogeret på et hotel på flyselskabets regning.
Har du misset dit fly ved en mellemlanding, og bliver du tilbudt en ny afrejse inden for 3 timer, kan du ikke kræve at blive indkvarteret, medmindre din rejse videre fra mellemlandingsdestinationen først er dagen efter. I den situation har du højst sandsynligt ret til overnatning.
Husk, at gemme kvitteringerne på alt hvad du køber!
Bemærk: Flyhjælp håndterer kun sager relateret til nye flybilletter og ikke andre ekstraomkostninger. Dette har vi vurderet bedst og mest fair for passageren, da flyselskaberne oftest er gode til at refundere disse beløb.
Vær dog opmærksom på, at dit forbrug selvfølgelig skal være på et rimeligt niveau. Derfor bør du heller ikke indkvartere dig selv på et 5-stjernet hotel, hvis der i umiddelbar nærhed er et 3-stjernet, og du kan måske nøjes med en sandwich frem for en stor middag, ligesom at udgifter til alkohol aldrig anses for at være rimelige i denne sammenhæng.
Som tidligere nævnt, har du ikke ret til kompensation ved forsinket fly mellemlanding, såfremt der ikke er tale om en rejse, for eksempel under én PNR-kode. Men der er også enkelte andre undtagelser.
Du kan ikke få kompensation for et misset forbindelsesfly, hvis:
Hvis et forsinket fly ved mellemlanding skyldes såkaldte “usædvanlige omstændigheder", og som er uden for flyselskabets kontrol, er du ikke berettiget til kompensation.
Usædvanlige omstændigheder er fx:
Situationer, der ikke betegnes som “usædvanlige omstændigheder”:
Vi oplever ofte at flyselskaberne angiver “usædvanlige vejrforhold” som årsag til forsinkelsen, så de kan afvise kravet. Det gør de også selvom vejret var ganske tilforladeligt. Hvis du er uenig i flyselskabets beslutning, kan du let og hurtigt oprette en sag hos Flyhjælp.
Hvis der er tale om et forsinket fly ved mellemlanding, og du ankommer for sent til mellemlandingsdestinationen, er der desværre ikke så meget at gøre. Men såfremt dit første fly kun er en smule forsinket eller du blot har kort tid til omstigning, kan du med fordel forberede dig en smule:
Ligesom du selv skal skifte fly, skal din indcheckede bagage også gøre det, og dette kan gøres forskelligt.
Hvis du har købt én samlet rejse med en eller flere mellemlandinger, vil både du og din bagage oftest være checket ind hele vejen. Derfor vil det heller ikke være nødvendigt at skulle hente din bagage og checke den ind igen under mellemlandingen.
Har du derimod købt dine billetter uafhængigt af hinanden, kan det være, at du er nødt til at hente din bagage og checke ind igen, for at få den med på næste flyafgang. Du bør derfor beregne god tid til din mellemlanding, da du først vil skulle hente din bagage ved udleveringen, checke ind igen, og selv nå igennem security kontrol igen (og evt. paskontrol). Du kan evt. spørge personalet ved første check in eller i forbindelse med køb af din billet, såfremt du er i tvivl eller har spørgsmål til din mellemlanding og bagage.
Sommetider bliver bagage desværre forsinket eller forsvinder helt. Læs mere om hvad du gør hvis du oplever forsinket eller mistet bagage.
Klar til at komme i gang? Forsinket eller aflyst fly?
Tusindvis af glade kunder
Den bedste sagsbehandling
Risikofrit - nemt og hurtigt