flyhjaelp-logo-2.png

Påsken er over os, og mange vælger at flyve på ferie: Her er dine rettigheder, hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst

 

45 procent af de danskere, der rejser i påsken, vælger at flyve til deres feriedestination. Benedikte Bolvig Lund, Advokat, leder af lawsuit og ekspert i flypassagerers rettigheder hos Flyhjælp, giver her et overblik over de vigtigste ting, flypassagerer bør vide om deres rettigheder.

 

Strejker, aflysninger og forsinkelser kan lægge en dæmper på feriestemningen i påsken. Særligt, hvis man som flypassager ikke kender sine rettigheder i tilfælde af, at flyet bliver forsinket eller aflyst. 

For det kan være en tids- og energikrævende kamp at gøre krav på den kompensation, man har ret til, hvis der opstår problemer på flyrejsen. 

„Flyselskaberne er for det meste klar over, om de skal refundere penge eller ej i det øjeblik, de aflyser et fly. Her skal flyselskaberne naturligvis oplyse passagererne om deres rettigheder, men det gør de oftest ikke, før de bliver spurgt,“ siger Benedikte Bolvig Lund. 

Flyhjælp, der blev stiftet i 2014 og i 2021 blev opkøbt af Flightright, har hjulpet flere end 400.000 flypassagerer, som i alt har fået mere end 400 mio. kroner i kompensation fra flyselskaberne.

 

Flere flyrejsende i påsken
Knap halvdelen af de danskere, der rejser i påsken, flyver til deres feriedestination. Det viser en undersøgelse af Kanter Media for Europæiske ERV. Og i Københavns Lufthavn forventer de omkring 1,5 millioner rejsende gennem lufthavnen i forbindelse med påskeugerne. Det er mange rejsende, og det er ikke sikkert, at rejserne vil blive problemfrie for alle.

Derfor er det en god idé at orientere sig i sine rettigheder på forhånd, forklarer Benedikte Bolvig Lund

"Mange flyrejsende kender ikke deres rettigheder. For eksempel er mange ikke klar over, at de selv kan købe en billet i tilfælde af en flyaflysning og få flyselskabet til at refundere omkostningerne til den nye billet, hvis det ikke tilbyder et alternativ,” siger Benedikte Bolvig Lund. 

 

Her er de fem vigtigste ting at være opmærksom på, hvis du oplever problemer på din rejse:

Du har ret til forplejning, hvis du skal vente længe i lufthavnen
Hvis de flyrejsende må vente længe i lufthavnen, har de også ret til forplejning i form af drikkevarer, måltider, telefonopkald og endda hotelophold. Hvis flyet er forsinket med mere end fem timer eller helt aflyst, kan de flyrejsende vælge, om de vil have refunderet hele billetprisen eller have gratis alternativ transport fra flyselskabet. 

 

Du har ret til kompensation ved forsinkelse på mere end 3 timer
Hvis passagerer ankommer til deres destination mere end tre timer senere, kan de kræve op mod 4500 danske kroner i kompensation fra flyselskabet. Passagerer har også ret til kompensation for missede tilslutningsfly. Begge flyvninger skal dog have været en del af en enkelt booking. Man har også ret til kompensation, hvis man er blevet ombooket til et andet fly og nåede frem til sin destination på et meget senere tidspunkt.

 

Hvis flyet bliver aflyst mindre end 14 dage før afgang, har du ret til kompensation. 
Hvis flyrejsen aflyses, har flyrejsende altid ret til enten billetrefusion eller alternativ transport, som flyselskabet skal tilbyde dem. Hvis flyselskabet informerer passagererne om aflysningen mindre end 14 dage før afgang, kan passagererne være berettiget til en kompensation på op mod 4500 danske kroner. Hvis man selv booker en erstatningsbillet for aflyst fly, fordi flyselskabet ikke tilbyder en erstatningsflyvning, er det muligt at få refunderet den dyrere billet.

 

Pludselige strejker for flypersonale giver dig ret til kompensation
Ifølge EU-domstolen, er en pludselig strejke for flypersonale (piloter, stewardesser, jordpersonale) organiseret af fagforeninger ikke en ekstraordinær omstændighed, og flyselskabet skal derfor kompensere passagerer, der er ramt af aflysninger og forsinkelser. Hvis en strejke fører til, at et fly aflyses med kort varsel eller bliver meget forsinket, er flyselskaberne forpligtet til at organisere alternativ transport for de rejsende så hurtigt som muligt. Hvis flyselskabets personale strejker, kan de rejsende have ret til en kompensation på næsten 4500 danske kroner. Passagererne kan også have ret til kompensation, hvis flyselskaberne ikke har truffet alle rimelige foranstaltninger for at minimere konsekvenserne af strejken.

 

Du har tre år til at kræve kompensation for flyproblemer
Flyrejsende i EU har tre år til at kræve kompensation for deres flyproblemer. På Flyhjælps hjemmeside kan passagerer beregne, hvor meget kompensation de er berettiget til, hvis de oplever problemer med rejseplanerne i påsken.

Ovenstående er de gældende rettigheder for flypassagerer i tilfælde af aflysning eller forsinkelse i EU's forordning om flypassagerers rettigheder: Flyrejsende kan læse mere om EU’s passagerrettigheder og tjekke, om de har krav på kompensation her.


Ansvarsfraskrivelse: Alle oplysninger i pressemeddelelsen er baseret på de data, der er tilgængelige for os. Dataene er pålidelige, men hævder ikke at være fuldstændige. 


Om Flyhjælp
Flyhjælp er en dansk virksomhed stiftet i 2014. Vi hjælper nordiske flypassagerer med at få økonomisk kompensation hos flyselskaberne ved flyforsinkelser, aflysninger og overbookinger. 
Gennem de seneste 10 år har Flyhjælp hjulpet flere end 400.000 flypassagerer, som i alt har fået mere end 400 mio. kroner i kompensation. Vi vinder 98 % af de sager, vi går ind i, og vi tager os kun betalt, når vi kan give den flyrejsende den gode nyhed om, at kompensationen er på vej. Vinder vi mod forventning ikke, så koster det altså ikke noget. 

I 2021 blev Flyhjælp købt af Flightright - en af Europas førende aktører inden for flypassagerers rettigheder. Det har givet os mere luft under vingerne og flere muskler til at hjælpe endnu flere danske og skandinaviske flyrejsende. 

I Danmark er vi i dag 50 medarbejdere, og sammen med Flightright er vi flere end 200 kollegaer i Europa. Missionen er vi fælles om: Vi giver retfærdighed, tid og penge tilbage til rejsende.

Læs mere her

Klar til at komme i gang? Forsinket eller aflyst fly?

Flyhjælp hjælper dig med at få op til 4.500 kr. i kompensation, hvis dit fly var forsinket eller aflyst

 Tusindvis af glade kunder

 Den bedste sagsbehandling

 Risikofrit - nemt og hurtigt