flyhjaelp-logo-2.png

Herunder kan du få gensendt et link til at følge din sag

Hvis du allerede har oprettet en sag hos Flyhjælp og vil holde dig opdateret på din sag, kan du få tilsendt en link til at følge din sag herunder. Du kan også bruge linket til at uploade nye dokumenter til din sag eller rette dine oplysninger.

Rettigheder ved mistet bagage
Mistede flyselskabet din bagage? Læs om din ret til erstatning her

 

I almindelighed dækker rejseforsikringer typisk erstatning for forsinket, bortkommet eller beskadiget bagage. Har man derfor en rejseforsikring, så bør man forhøre sig hos denne for at få udbetalt erstatning.

Hvis man som passager ikke har tegnet en rejseforsikring, eller ens rejseforsikring ikke dækker specifikke forhold, så er der mulighed for at få hjælp fra Forbruger Europa, som kan rådgive den enkelte passager i, hvordan erstatningen kan opnås via flyselskabet.

Rettigheder ved forsinket eller bortkommet bagage

For at være berettiget til kompensation skal man som forbruger senest 21 dage efter, at man har modtaget sin bagage, sende en skriftlig klage til flyselskabet. Heri skal man gøre krav på kompensation for de udgifter man har haft i forbindelse med forsinkelsen og/eller beskadigelsen af ens bagage.

Ved fremsendelsen af sit krav på erstatning til flyselskabet, så bør man vedhæfte dokumentation på rimelige erstatningskøb og i videst mulige omfang skaffe en (Property Irregularity Report) PIR-rapport i lufthavnen, som dokumentation på at bagagen er beskadiget/forsinket/forsvundet. Denne PIR-rapport kan almindeligvis hentes hos flyselskabets skranke i ankomstterminalen.

Erstatningskøb ved forsinket eller bortkommet bagage

Flypassagerer er berettigede til at købe rimelige fornødenheder, når bagagen er forsinket eller bortkommet. Rimelige fornødenheder kan fx være undertøj, t-shirts, medicin, mobil- eller computeroplader. I definitionen af rimelige fornødenheder bør man have omstændighederne i forbindelse med ens rejse i betragtning. Har du fx et forretningsmøde, bryllup eller begravelse kan leje af et jakkesæt også være acceptabelt.

Det er vigtigt, at man ikke foretager urimeligt store dækningskøb, og derfor kun holder sig til det, som er behovet. Rimelige udgifter til dækningskøb kan altid kræves dækket hos rejseforsikringen eller flyselskabet. Hvor meget man som passager er berettiget at foretage dækningskøb for, afhænger af hvor længe bagagen har været forsvundet, og hvor du er rejst til. Udover at få dækningskøbet dækket, så kan passagerer anmode om erstatning på op til 10.000 kr. for bagage, som ikke er kommet frem.

Selvom bagage af og til aldrig kommer frem eller bliver forsinket, så viser luftfartsinformationsselskabet SITA’s rapport, at der i 2015 udelukkende var 7,3 bagageproblemer pr. 1000 flyrejsende (svarende til 0,73%). Flyselskaberne har taget ved lære af de mange krav på erstatning pga. bagageuregelmæssigheder, hvorfor det i dag mere er undtagelsen end hovedreglen, at flyselskaberne begår fejl med passagernes bagage.

Gode råd ved forsinket eller beskadiget bagage:

  • Få altid en PIR-rapport i lufthavnen, som dokumenterer at bagagen er forsinket/forsvundet.
  • Undgå at foretage dyre erstatningskøb (køb hvad der er rimeligt og nødvendigt).
  • Gem kvitteringerne på dine udgifter, så disse senere kan kræves refunderet.
  • Undersøg altid hvorvidt din rejseforsikring dækker tabet, inden du retter kravet direkte mod flyselskabet.

 

Vidst du i øvrigt, at hvis dit fly var forsinket med mere end 3 timer eller flyet var aflyst, kan du være berettiget til økonomisk kompensation på op imod 600 EUR? Læs alt om flypassagerers rettigheder her.

Klar til at komme i gang? Forsinket eller aflyst fly?

Flyhjælp hjælper dig med at få op til 4.500 kr. i kompensation, hvis dit fly var forsinket eller aflyst

 Danmarks bedste kundeanmeldelser
 Vi vinder 98% af sagerne
 Risikofrit - nemt og hurtigt

Flyhjælp i pressen

bt-logo.png tv2-logo.png jyllands-posten-logo.png
fyens-stiftstidende-logo.png dr-logo.png

Flyhjælp i pressen

bt-logo.png tv2-logo.png jyllands-posten-logo.png
fyens-stiftstidende-logo.png dr-logo.png