Hvis du allerede har oprettet en sag hos Flyhjælp og vil holde dig opdateret på din sag, kan du få tilsendt en link til at følge din sag herunder. Du kan også bruge linket til at uploade nye dokumenter til din sag eller rette dine oplysninger.
Det vil typisk være din rejseforsikring, der dækker forsinket, bortkommet eller beskadiget bagage. Har du en rejseforsikring, bør du derfor forhøre dig hos dem for at få udbetalt erstatning.
Hvis du ikke har tegnet en rejseforsikring, eller hvis du ikke er dækket gennem din rejseforsikring, har du også mulighed for at få hjælp fra Forbruger Europa, som kan rådgive dig i din konkrete sag og hjælpe dig med at opnå erstatning hos flyselskabet.
For at være berettiget til kompensation skal du senest 21 dage efter, du har modtaget din bagage, sende en skriftlig klage til flyselskabet. Heri skal du gøre krav på kompensation for de udgifter, du har haft i forbindelse med forsinkelsen og/eller beskadigelsen af din bagage.
Når du sender dit krav til flyselskabet, vedhæfter du blot din dokumentation på rimelige erstatningskøb og – hvis det er muligt – en PIR-rapport (Property Irregularity Report) fra lufthavnen som dokumentation for, at bagagen er beskadiget/forsinket/forsvundet. Du vil typisk kunne hente en PIR-rapport ved flyselskabets skranke i ankomstterminalen.
Som flypassager er du berettiget til at købe rimelige fornødenheder, hvis din bagage er forsinket eller bortkommet. Rimelige fornødenheder kan fx være undertøj, t-shirts, medicin, mobil- eller computeroplader. I definitionen ’rimelige fornødenheder’ bør man tage omstændighederne i betragtning. Skal du fx til et forretningsmøde, bryllup eller en begravelse vil det også være acceptabelt at leje et jakkesæt.
Det er altså vigtigt, at du ikke foretager urimeligt store dækningskøb, men holder det på et rimeligt niveau, der dækker dine basale behov. Rimelige udgifter til dækningskøb kan altid kræves dækket hos rejseforsikringen eller flyselskabet. Hvor meget du er berettiget til at købe for afhænger af, hvor længe bagagen har været forsvundet, og hvor du er rejst til. Udover at få dækningskøbet dækket, kan du som passager anmode om erstatning på op til 10.000 kr. for bagage, som ikke er kommet frem.
Selvom bagage af og til bliver forsinket eller aldrig kommer frem, viser luftfartsinformationsselskabet SITA’s rapport, at der i 2015 kun var 7,3 bagageproblemer pr. 1000 flyrejsende (svarende til 0,73%). Flyselskaberne har taget ved lære af de mange krav om erstatning pga. bagageuregelmæssigheder, og i dag er det heldigvis relativt sjældent, at flyselskaberne begår fejl med passagernes bagage.
Vidst du i øvrigt, at hvis dit fly var forsinket med mere end 3 timer eller flyet var aflyst , kan du være berettiget til økonomisk kompensation på op imod 4.500 kr? Læs alt om flypassagerers rettigheder her.
Klar til at komme i gang? Forsinket eller aflyst fly?
Tusindvis af glade kunder
Den bedste sagsbehandling
Risikofrit - nemt og hurtigt