flyhjaelp-logo-2.png

Rettigheder ved mistet bagage

Mistede flyselskabet din bagage? Læs om din ret til erstatning her

Det vil typisk være din rejseforsikring, der dækker forsinket, bortkommet eller beskadiget bagage. Har du en rejseforsikring, bør du derfor forhøre dig hos dem for at få udbetalt erstatning.

Hvis du ikke har tegnet en rejseforsikring, eller hvis du ikke er dækket gennem din rejseforsikring, har du også mulighed for at få hjælp fra Forbruger Europa, som kan rådgive dig i din konkrete sag og hjælpe dig med at opnå erstatning hos flyselskabet.

 


Rettigheder ved forsinket eller bortkommet bagage

For at være berettiget til kompensation skal du senest 21 dage efter, du har modtaget din bagage, sende en skriftlig klage til flyselskabet. Heri skal du gøre krav på kompensation for de udgifter, du har haft i forbindelse med forsinkelsen og/eller beskadigelsen af din bagage.

Når du sender dit krav til flyselskabet, vedhæfter du blot din dokumentation på rimelige erstatningskøb og – hvis det er muligt – en PIR-rapport (Property Irregularity Report) fra lufthavnen som dokumentation for, at bagagen er beskadiget/forsinket/forsvundet. Du vil typisk kunne hente en PIR-rapport ved flyselskabets skranke i ankomstterminalen.


Hvor meget kan jeg købe for?

Som flypassager er du berettiget til at købe rimelige fornødenheder, hvis din bagage er forsinket eller bortkommet. Rimelige fornødenheder kan fx være undertøj, t-shirts, medicin, mobil- eller computeroplader. I definitionen ’rimelige fornødenheder’ bør man tage omstændighederne i betragtning. Skal du fx til et forretningsmøde, bryllup eller en begravelse vil det også være acceptabelt at leje et jakkesæt.

 

Inden for en rimelig grænse


Det er altså vigtigt, at du ikke foretager urimeligt store dækningskøb, men holder det på et rimeligt niveau, der dækker dine basale behov. Rimelige udgifter til dækningskøb kan altid kræves dækket hos rejseforsikringen eller flyselskabet. Hvor meget du er berettiget til at købe for afhænger af, hvor længe bagagen har været forsvundet, og hvor du er rejst til. Udover at få dækningskøbet dækket, kan du som passager anmode om erstatning på op til 10.000 kr. for bagage, som ikke er kommet frem.

 

Sker heldigvis kun sjældent


Selvom bagage af og til bliver forsinket eller aldrig kommer frem, viser luftfartsinformationsselskabet SITA’s rapport, at der i 2015 kun var 7,3 bagageproblemer pr. 1000 flyrejsende (svarende til 0,73%). Flyselskaberne har taget ved lære af de mange krav om erstatning pga. bagageuregelmæssigheder, og i dag er det heldigvis relativt sjældent, at flyselskaberne begår fejl med passagernes bagage.

4 gode, hvis din bagage er forsinket eller beskadiget:


  • Få altid en PIR-rapport i lufthavnen, som dokumenterer, at bagagen er forsinket/forsvundet.
  • Undgå at foretage dyre erstatningskøb (køb hvad der er rimeligt og nødvendigt).
  • Gem kvitteringerne på dine udgifter, så du senere kan få dem refunderet.
  • Undersøg altid, hvorvidt din rejseforsikring dækker tabet, inden du retter kravet direkte mod flyselskabet.


Vidst du i øvrigt, at hvis dit fly var forsinket med mere end 3 timer eller flyet var aflyst , kan du være berettiget til økonomisk kompensation på op imod 4.500 kr? Læs alt om flypassagerers rettigheder her.

Klar til at komme i gang? Forsinket eller aflyst fly?

Flyhjælp hjælper dig med at få op til 4.500 kr. i kompensation, hvis dit fly var forsinket eller aflyst

 Tusindvis af glade kunder

 Den bedste sagsbehandling

 Risikofrit - nemt og hurtigt