Hvis du allerede har oprettet en sag hos Flyhjælp og vil holde dig opdateret på din sag, kan du få tilsendt en link til at følge din sag herunder. Du kan også bruge linket til at uploade nye dokumenter til din sag eller rette dine oplysninger.
Hvad er der sket med din rejse? Klik herunder for at finde dine rettigheder:
Jeg har ikke hørt fra flyselskabet om status på min flyvning
Mit flyselskab er gået konkurs
Jeg har købt min flybillet via en tredjepart
Coronakrisen har efterhånden påvirket nærmest alle brancher overalt på jorden. En af de hårdest ramte brancher er rejsebranchen. Landegrænserne er fortsat lukket de fleste steder og antallet af forudbestilte rejser, der bliver aflyst, stiger. Mange forbrugere er nu i en situation, hvor de ikke ved, hvad fremtiden bringer, og hvordan deres rejse ender. Flyselskaberne og rejsebureauerne der normalt er svære at arbejde med, er yderligere presset, og dette kommer til udtryk, når man spørger ind til sin rejse og om eventuel erstatning af den.
Dette sætter en masse forbrugere i en situation, hvor de bliver vildledt eller ignoreret af flyselskaberne.
Hvis flyselskabet har aflyst dit fly, er du ikke uden rettigheder. Den Europæiske Kommision har vurderet, at man under Coronavirussen stadig har ret til en af tre ting, hvis ens fly er aflyst.
Det er passagerens eget valg, hvilken af de tre man ønsker. Nogle flyselskaber vælger dog, at forsøge og presse kunden til at vælge gavekort da de dermed undgår at tilbage betale beløbet. Hvis man vælger at tage imod gavekortet, skal man være sikker på, at flyselskabet ikke går konkurs, da gavekortets værdi hermed vil forsvinde. Vær opmærksom på dette, og stå fast på dine rettigheder, hvis flyselskabet nægter at hjælpe, kan man starte en sag hos ved at klikke herunder:
Hvis din aflysning skyldes Coronavirussen, er du ikke berettiget kompensation, men du har ret til at få refunderet dine flybilletter. Hvis du ønsker hjælp med dette, kan du starte sagen ved at klikke på knappen ovenfor. No cure - no pay.
Er flyet ikke aflyst endnu, og du intet har hørt fra flyselskabet, må du væbne dig med tålmodighed. Vi ved ikke hvornår situationen bliver bedre, og derfor kan hverken vi, flyselskabet eller offentlige instanser fortælle om dine rettigheder på flyvninger til f.eks sommer. Dog er man på nuværende tidspunkt uden rettigheder, og det kræver at vi kommer tættere på selve flyvningen, før man har nogle rettigheder.
Hvis du ikke har tålmodighed til at vente og se situationen an, skal du absolut ikke selv aflyse din rejse. Gør du det, bortfalder alle dine rettigheder til at få nogen form for refusion. Du kan istedet forsøge at kontakte dit flyselskab, de vil i nogle tilfælde gerne tilbyde et gavekort for din rejse, men vær opmærksom på, at du ikke har juridisk ret til dette.
Vær opmærksom når du takke ja til vouchers, da mange flyselskaber er hårdt økonomisk presset i denne tid og er underlagt forhøjet risiko for at gå konkurs. Går dit flyselskab konkurs imens du har vouchers hos dem, vil du sandsynligvis ikke få noget ud af disse.
En rejse er en pakkerejse hvis din samlede bestilling indeholder mindst to af følgende:
Hvis du har købt en pakkerejse, har du rettigheder som du kan bruge under Coronavirussen. Man er dækket under pakkerejseloven som siger at man har ret til hel eller delvis refusion af sin rejse under en aflysning som denne.
Du skal derfor tage kontakt til dem der har solgt dig rejsen, oftest vil dette være et rejseburea. Nogle rejsebureau har kun tilbudt gavekort for beløbet hvilket du har ret til at afvise, og få pengene i stedet. Hvis de enten afviser refusionen, eller ikke svare på dine henvendelser, kan du benytte Pakkerejseankenævnet til at føre dit krav mod rejsebureauet.
Er flyselskabet gået konkurs, før de har udbetalt refusionen for din rejse, eller før din rejse fik muligheden for at blive aflyst, er du drastisk dårligere stillet. Det er som forbruger usandsynligt at få sine penge hos konkursboet, og man bør derfor gå andre veje.
Hvis man har købt sin rejse via et mastercard, kan man være beskyttet af Mastercards konkurs forsikring. Du skal søge dette igennem din bank, som derfra vil søge pengene dækket af Mastercard.
I Danmark kan man ved konkurs af et rejseudbyder søge erstatning igennem Rejsegarantifonden. Man søger igennem Borger.dk og man vil oftest kun få en del af sin udgift dækket.
Har du købt en flybillet hos en tredjepart som f.eks. Momondo eller flybillet.dk, kan man opleve en juridisk kamp for at få sine penge refunderet. Flyselskabet mener, at det er tredjeparen, der har solgt billetten, som skal refundere, og tredjeparten mener, at det er flyselskabet, der skal refundere beløbet.
Vi anbefaler at du kontakter begge parter for at høre om en af dem frivilligt vil refundere billetten. Hvis de ikke vil dette er lovgivning klar på at det er flyselskabets ansvar at du får penge tilbage. Du skal i dette tilfælde gå rettens vej, det kan du gøre ved at gå til de offentlige instanser, eller du kan oprette sag om din refusion hos Flyhjælp.
Leder du efter et overblik over den senest gældende rejsevejledning, som kan give dig svar på, om du kan rejse til sommer, kan du finde den her: Rejsevejledning: Må jeg rejse til sommer.
Selvom Coronavirussen er en ekstraordinær omstændighed, står du ikke helt uden rettigheder, selvom flyselskaberne prøver at påstå det. Er du i en situation, som ikke helt falder i en af disse situationer herover, så er du velkommen til at kontakte os på mail service@flyhjaelp.dk.
Klar til at komme i gang? Forsinket eller aflyst fly?
Tusindvis af glade kunder
Den bedste sagsbehandling
Risikofrit - nemt og hurtigt