Hvis du allerede har oprettet en sag hos Flyhjælp og vil holde dig opdateret på din sag, kan du få tilsendt en link til at følge din sag herunder. Du kan også bruge linket til at uploade nye dokumenter til din sag eller rette dine oplysninger.
OBS: Flyhjælp varetager ikke sager der omhandler andre ekstraomkostninger end nye flybilletter. Nedenstående informerer flypassagerer om deres rettigheder ved tilfælde af ekstraomkostninger i forbindelse med en flyforsinkelse eller aflysning.
Hvis uheldet er ude, og dit fly er forsinket eller aflyst, har du udover din kompensation muligvis også krav på at få dækket udgifter til mad, drikke, transport og hotelophold. Det kan dog være svært at gennemskue, hvad og hvornår du har ret til at få dine udgifter dækket.
Herunder har vi samlet nogle af de vigtigste ting, du skal vide om dine rettigheder til at få fx mad, drikke, transport og hotelophold refunderet.
Du har som udgangspunkt ret til kompensation for en flyforsinkelse, når din afgang er mere end 3 timer forsinket, men faktisk er der nogle rettigheder, du bør kende til, lige så snart dit fly er forsinket 2 timer. Efter 2 timers forsinkelse har du nemlig ret til at:
Hvis dit fly er forsinket, skal flyselskabet tilbyde dig gratis mad og drikker, når:
Du kan forvente at få dækket måltider inden for et rimeligt prisleje. I en dansk lufthavn vil det som regel være 75-125 DKK pr. person. Du kan ikke få dækket alkohol, cigaretter og dyre madvarer. For at vi kan hjælpe dig med at få dine udgifter refunderet hos flyselskabet, er det vigtigt, du gemmer alle dine kvitteringer.
Hvis forsinkelsen strækker sig over længere tid eller opstår om aftenen, så du får behov for overnatning, kan du kræve, at flyselskabet betaler for hotelovernatning og evt. transport til og fra hotellet. Her er det igen vigtigt, at du vælger et hotel i en fornuftig prisklasse, da du ellers kan risikere, at flyselskabet nægter at refundere dine udgifter eller kun vil påtage sig at refundere en del af dine omkostninger.
Der er i udgangspunktet ikke nogle faste retningslinjer for, hvornår en forsinkelse eller aflysning giver ret til en hotelovernatning. Typisk vil det være, hvis dit fly ikke er dukket op sent på aftenen, eller der endnu ikke er planlagt et boardingtidspunkt, at du vil have mulighed for at indlogere dig på et hotel i umiddelbar nærhed af lufthavnen natten over.
Hvis dit fly bliver aflyst eller forsinket, har du ofte mulighed for at konsultere flyselskabets personale i lufthavnen eller via deres kundeservice. Vi anbefaler altid, at du forsøger at komme i kontakt med en repræsentant for flyselskabet, inden du indlogerer dig på et hotel. Den ansatte hos flyselskabet kan orientere dig om, hvornår du kan komme med et andet fly og vejlede dig i forhold til, hvilket hotel du bør vælge.
Hvis forsinkelsen eller aflysningen gør, at du bliver mere end 5 timer forsinket, kan du i stedet vælge at afbryde rejsen og få refunderet billetprisen. I så fald har du dog ikke længere krav på at få rejsen omlagt.
Selvom du vælger at afbryde rejsen og få refunderet dine udgifter til billetten, mister du ikke din kompensationsret af den grund. Hvis din forsinkelse eller aflysning berettiger dig til kompensation, har du stadig mulighed for at gøre dit krav gældende hos flyselskabet. Er du i tvivl, om du er berettiget til kompensation, kan du indtaste detaljerne om din forsinkelse i vores beregner nedenfor og få svar på, hvor stort et beløb du er berettiget til.
Ovenstående rettigheder er en del af EU-forordning 2004/61 omhandlende flypassagerers rettigheder.
OBS: Flyhjælp varetager ikke sager der omhandler andre ekstraomkostninger end nye flybilletter. Ovenstående informerer flypassagerer om deres rettigheder ved tilfælde af ekstraomkostninger i forbindelse med en flyforsinkelse eller aflysning.
Klar til at komme i gang? Forsinket eller aflyst fly?
Tusindvis af glade kunder
Den bedste sagsbehandling
Risikofrit - nemt og hurtigt