seneste indlæg
Oplev de bedste julemarkeder i Europa - Læs vores guide her
November 2024
Corona-flyaflysninger og kompensation
Som følge af øgede smitte af Corona også kaldt COVID-19, har Udenrigsministeriet i en pressemeddelelse meddelt, at man fra d 13. marts 2020 og en måned frem, fraråder alle ikke-nødvendige rejser til hele verden.
Det sker efter, at Udenrigsministeriet har ændret den samlede rejsevejledning for resten af verden til minimum orange.
Beslutningen om at fraråde ikke-nødvendige rejser bygger b.la. på strenge rejserestriktioner i en række lande, en fortsat høj stigning i antallet af smittede - og at populære rejsedestinationer kan have et svagere sundhedssystem end det danske.
Hvis du er nødsaget til at rejse under Corona, så læs her hvordan du undgår smitten i flyet.
Hvordan klarer flyselskaberne det under Corona?
En lang række brancher, industrier og erhverv har i disse tider måtte bukke under for den verserende Coronavirus.
Særligt flyindustrien har været hårdt ramt. I takt med både strenge rejserestriktioner og lukkede grænser, har flere flyselskaber måtte indstille og aflyse en række flyafgange. Derudover, har man måtte sende flere tusinde ansatte hjem i flyselskaber såvel som lufthavne.
SAS har i skrivende stund hjemsendt 10.000 ansatte svarende til 90% af arbejdsstyrken, mens Norwegian har måtte sende 7.300 af deres ansatte hjem.
I begyndelsen af marts 2020, meddelte IATA (The Aviation Trade Body), at man forventede at luftfartsindustrien ville miste intet mindre 113 milliarder US dollars - som følge af virussen.
Herefter, er dog flere og flere smittede og flere lande har måtte lukke grænser. Det forventes, at dette tal vil stige yderligere.
Er jeg berettiget til kompensation ved Corona-flyaflysninger?
Som konsekvens af Coronavirussen og dertilhørende flyaflysninger, er flere tusinde passagerers rejse blev påvirket. Imens nogen aldrig kom afsted, har andre passagerer haft problemer med at komme hjem igen.
I en pressemeddelelse fastslår EU-Kommissionen at Coronavirussen er en ekstraordinær omstændighed og at flypassagerer dermed ikke berettiget til kompensation ved flyaflysninger i forbindelse med COVID-19. Derudover blev der for flyselskaber i Europa, skabt klarhed over hvordan de bør forholde sig til eventuelle kompensationskrav fra frustrerede flypassagerer.
I henhold til EU-Forordningen 261/2004, er man som flypassagerer ikke berettiget til kompensation, hvis hændelsen er forårsaget af usædvanlige eller ekstraordinære omstændigheder, som flyselskabet ikke har kunne gardere sig imod.
Dog er flyselskaberne ifølge samme forordning, forpligtet til at ombooke deres kunder eller refundere billetprisen. Forplejning, indkvartering og godtgørelse af ekstraudgifter er også flyselskabets ansvar, trods flyaflysningen skyldes en ekstraordinær omstændighed.
Flyselskaberne har anmodet om undtagelse af ovenstående forhold under den verserende pandemi krise, hvilket ikke er blevet godkendt.
Lukkede grænser og strenge rejserestriktioner, har medført en række strandede passagerer - hvor flyselskaberne i disse tilfælde, har måtte yde ubegrænset hjælp i form af forplejning og indkvartering m.m.
Refusion af flybillet ved Corona flyaflysninger - Flyhjælp er her for dig
Ikke alle flyselskaber opfylder de forpligtelser de har i henhold til EF-Forordning 261/2004. Det sker tit og ofte, at flypassagerer pådrager sig ekstraudgifter i form af mad, hotel og transport, som følge af en flyaflysning.
I disse tilfælde, har man som rejsende krav på at få udgifterne dækket af flyselskabet, selv hvis det er en ekstraordinær omstændighed, såsom Corona-situationen
Ydermere, har flypassagerer krav på at få sin flybillet refunderet af flyselskabet, hvis afgangen er aflyst som følge af Coronavirus. Ønsker man ikke refusion af sin flybillet, skal flyselskabet ombooke dig til en anden afgang på et andet tidspunkt. Hvis ikke dette er muligt for flyselskabet, bør du blive ombooket til en afgang med et andet flyselskab.
Læs mere om rettighederne ved corona aflysninger i vores blogindlæg her.