flyhjaelp-logo-2.png

Aflyst fly pga. Coronavirus

March 2020

seneste indlæg

Flyforsinkelse eller aflysning med Wizz Air - Få op til 4500 kr.

September 2021

Aflyst flyafgang som følge af Coronavirus

COVID-19 fylder stadig meget i hele verden. Til trods for, at man har fundet en vaccine, er mange lande fortsat lukket ned grundet restriktioner.

Den manglende efterspørgsel på flyrejser pga. rejsendes frygt for smitte, får stadig flyselskaber til at aflyse og indstille tusindvis af flyvninger. Her hos Flyhjælp har vi alene repræsenteret cirka 7000 passagerer angående refusioner af aflyste flyafgange.

Hvis din aflysning skyldes Coronavirussen, er du ikke berettiget kompensation, men du har ret til at få refunderet dine flybilletter. Hvis du ønsker hjælp med dette, kan du starte sagen ved at klikke på knappen nedenfor. Vinder vi sagen, er vores salær 30% af det indhentede beløb. Taber vi, har vores service været gratis. No cure - no pay.

 

Dine rettigheder ved Corona-aflysninger

I henhold til EU - Forordningen 261/2004 - bortfalder flypassagerers berettigelse til kompensation, hvis en aflysning er forårsaget af en ekstraordinær omstændighed. En ekstraordinær omstændighed betegnes ligeledes som “force majeure”. Med andre ord er coronavirussen en omstændighed, som flyselskabet ikke har kunne gardere sig imod - og som ej heller har været inden for flyselskabets kontrol.

Dette betyder dog ikke, at alle dine rettigheder ved flyaflysningen bortfalder. Du har nemlig som ved enhver anden flyaflysning, krav på at få billetprisen refunderet eller få din rejse ombooket til samme destination, men på et andet tidspunkt.

Har du været udsat for en aflysning, der ikke er forårsaget af coronavirussen og ønsker at starte en sag? Så klik her for at gøre krav på din kompensation.

Afbestilling af rejse

Hvis du har bestilt en rejse til et område, som Udenrigsministeriet eller Sundhedsstyrelsen fraråder at tage, kan du have mulighed for at få billetprisen refunderet. Du bør først og fremmest rette henvendelse til dit flyselskab, med henblik på at få rejsen ombooket eller refusion af billetten. Kan flyselskabet ikke hjælpe, kan du - hvis du har tegnet en rejseforsikring og denne dækker afbestilling af rejser - få billetprisen refunderet af dit forsikringsselskab.

Er du indehaver af et MasterCard, og er din rejse bestilt med samme kort, kan du være dækket af både afbestilling- og rejseforsikring.

Hvordan kan jeg stole på at Coronavirussen var årsagen til at mit fly blev aflyst?

Når flyselskaberne angiver aflysnings årsagen som værende en ekstraordinær omstændighed, på trods af dette ikke er korrekt, bliver det til en kommerciel aflysning. Altså en aflysning der er baseret på økonomiske forhold.

Det kan være svært for flypassagerer, at vurdere hvorvidt aflysningen faktisk er forårsaget af en ekstraordinær omstændighed som Coronavirussen. Vi anbefaler derfor, at man bruger sin sunde fornuft og husker at have de lokale sundhedsmyndigheders råd og vejledning i mente.

Der er bestemte geografiske områder, som rejsende frarådes at rejse til. Men har du f.eks. bestilt en rejse til Berlin og afgangen aflyses mindre end 14 dage før afgang som følge af Coronavirussen - anbefaler vi, at du søger juridisk vejledning til hvordan du bør forholde dig til aflysningen.

Flyhjælp anbefaler alle rejsende med tvivl om den faktiske årsag til aflysningen, at søge råd og vejledning af vores Legal Support afdeling, før der oprettes en sag og gøres krav på en eventuel kompensation. Du er derfor mere velkommen til at skrive ind til os per mail: [email protected] 

Har du en planlagt rejse i den kommende periode, kan du på Udenrigsministeriets- og Sundhedsstyrelsens- hjemmeside læse nærmere om, hvordan du på bedst mulig vis kan undgå at blive smittet. På Udenrigsministeriets hjemmeside, kan du også finde rejsevejledninger for en række lande.





Af Mikkel Del Rosario