flyhjaelp-logo-2.png

Corona-flyaflysninger: Spøgelsesflyvninger

March 2020

seneste indlæg

De Mest Almindelige Misforståelser om Flyforsinkelseskompensation

September 2023

Corona-flyaflysninger: Spøgelsesflyvninger og unødvendigt CO2 udslip skal stoppes

Det er påkrævet at flyselskaber overholder de lette- og landingstider som flyselskaberne har købt sig adgang til, i de forskellige lufthavne. Sker dette ikke, er der stor risiko for at de mister disse slots (lufthavnstider) - hvilket kan have store og negative konsekvenser for selskaberne. 

I de europæiske lufthavne, er særligt tidligere lufthavnstider attraktive og der er dermed rift om disse tider blandt flyselskaberne. Helt nøjagtigt, er det dikteret af EU, at selskaberne, under normale omstændigheder, pålægges at benytte 80% af deres slots (lufthvanstider) hen over en periode på 5 uger - for at mindske risikoen for at miste disse eftertragtede slots til konkurrenterne.

Den såkaldte 80/20 regel, har medført, at en række flyselskaber har måtte gennemføre flyvninger med tomme sæder for at bevare deres lufthavnstider. EU har nu planer om at sætte en stopper for de tomme flyvninger, for dermed at lette presset på flyindustrien i disse udfordrende Corona tider.

 

EU Kommissionen vil midlertidigt stoppe europæiske spøgelsesflyvninger

EU Kommissionens formand, Ursula Von Der Leyn, udtrykker at flyindustrien er en af flere sektorer, hvor man vil forsøge at afbøde negative følger og konsekvenser af COVID-19. 

Ursula Von Der Leyn udtaler på et pressemøde følgende: “EU- Kommissionen vil meget gerne snart fremsætte lovforslag for lufthavnstider. Vi vil gøre det lettere for flyselskaber at bevare deres slots, også selv om de ikke gennemfører flyvningerne som følge af den aftagende trafik”. Afslutningsvist udtrykker hun, man ved at undgå spøgelses flyvninger - vil kunne reducere udledningen af CO2.

Grant Shapps, Storbritanniens transportminister har i henhold til spøgelses flyvningerne, anmodet ACL (Airport Coordination Ltd) om at suspendere reglerne under Corona krisen. Ligeledes gør Airlines UK, der repræsentere de britiske flyselskaber. Airlines UK opfordrer til en midlertidig suspendering af 80/20 reglen og henviser til finanskrisen, hvor reglen midlertidigt blev suspenderet.

 

“Spild af penge og brændstof”

I samme forbindelse udtaler direktøren for Airlines UK, Tim Alderslade, følgende til BBC: “Det giver overhovedet ingen mening under disse unikke og udfordrende omstændigheder at tvinge luftfartsselskaber til at flyve med tomme fly og dermed spilde penge og brændstof”

Luftfartsselskaber som Easyjet, Ryanair og British Airways er blandt de selskaber, der har måtte aflyse flyvninger som følge af Coronavirus, men som alligevel har fortsat driften og måtte udføre de såkaldte spøgelses flyvninger.  

Den hidtil dyreste morgen-slot, blev tilbage i 2016 købt af Air Oman i Heathrow Airport fra Air France-KLM for 500 mio danske kroner.

Ønsker du ved hjælp af Flyhjælp, at få refunderet billetprisen som følge af en corona-flyaflysning, kan du klikke på knappen herunder:

 

 

Af Philip Brechmann