flyhjaelp-logo-2.png

Herunder kan du få gensendt et link til at følge din sag

Hvis du allerede har oprettet en sag hos Flyhjælp og vil holde dig opdateret på din sag, kan du få tilsendt en link til at følge din sag herunder. Du kan også bruge linket til at uploade nye dokumenter til din sag eller rette dine oplysninger.

Problematik ved indhentning af kompensation

Reglerne omkring kompensation ved flyforsinkelser kan virke simple på overfladen, men der er adskillige omstændigheder, der gør det vanskeligt eller umuligt at få erstatning i den enkelte sag. Flyhjælp beskriver her på siden, hvorfor man af og til ikke har ret til kompensation, selvom man har været ude for en lang forsinkelse eller aflysning.

Læs mere om:

Hovedreglen

Mange ved efterhånden, at man kan have ret til kompensation ved flyforsinkelser og aflysninger, men der er en del undtagelser. Hovedreglen er at nedenstående fire punkter skal være opfyldt, før at man er berettiget til kompensation.

De fire punkter, der skal være opfyldt, for at man er kompensationsberettiget:

  1. Ankommet mindst tre timer for sent til destinationen
  2. Du flyver fra et EU-land eller med et EU-flyselskab til et EU-land
  3. Forsinkelsen/aflysningen skal alene være flyselskabets eget ansvar, eksempelvis pga. driftsproblemer eller tekniske problemer med selve flyet. Usædvanlige omstændigheder giver ikke kompensation.
  4. Samme bookingnummer på hele ruten. Vær opmærksom på, at nogle onlineselskaber, der sælger biletter, opdeler din rejse med mellemlandinger i flere forskellige bookingnumre, som kan fratage dig dine rettigheder om kompensation.
Flyhjælps kompensationstabel. Så meget er du berettiget til i kompensation

På ovenstående tabel kan du se, hvor meget du er berettiget til i kompensation ved forskellige rejseafstande. 
Distancen 1.500 - 3.500 km gælder indefor Europa. Distancen over 3.500 km gælder kun udenfor Europa.

Forskellige bookingnumre (PNR-koder) på ruten

Ved længere flyrejser med mellemlandinger kan man risikere at en mindre forsinkelse på den første flyvning medfører, at man ikke når sit næste fly ved sin mellemlanding.
Hvis den første flyvning var mindre end 3 timer forsinket, men man strandede i en mellemlandingslufthavn, skal det være samme bookingnummer på hele ruten til destinationen, før man kan være berettiget kompensation. 

Eksempel på en situation, hvor du ikke kan få kompensation, idet der er flere bookingnumre:
Du skal fra København til Dubai over London, og har købt din rejse samlet på nettet hos et onlineselskab, som har opdelt din rjses to flyvninger i forskellige bookingnumre.
Dit første fly fra København til London har onlineselskabet givet et særskilt bookingnummer, og den næste flyvning fra London til Dubai har fået et andet bookingnummer.
Den første flyvning til London er imidlertid 40 minutter forsinket, så du ikke når det videre fly til Dubai, hvorfor du strander i London i 7 timer, før du bliver ombooket til en ny flyvning til Dubai. Samlet set kom du 8 timer for sent frem til Dubai, men idet den føtste flyvning, som blev forsinket har sit eget bookingnummer, er destinatioen for den del af din rejse juridisk set London. Kommer du ikke mere end tre timer senere til London, er du ikke kompensationsberettiget, uanset hvor meget du egentlig kommer senere frem til din egentlige destination, Dubai. 

Er du mere end tre timer forsinket til London, kan du være kompensationsberettiget for 250 Euro - altså kun på ruten for det pågældende bookingnummer, der slutter i London, og ikke også for den næste bookingnummer til din egentlige destination, Dubai.
Køber du dine billetter direkte på flyselskabets egen hjemmeside, kan du juridisk set stå stærkere i forhold til din kompensationsrettighed.

 

Når myndighederne ikke kan hjælpe EU-borgerne med en afgørelse

Når flyselskabet har afvist at betale kompensation, skal Flyhjælp undersøge databaser med bevismateriale for at slå fast om passagerne på den pågældende flyvning er kompensationsberettigede. Dette er de, hvis det alene er flyselskabets skyld, at flyet blev aflyst eller forsinket eller overbooket. Hvis der er andre faktorer i spil, som flyselskabet ikke har kunnet gøre noget ved, eksempelvis vejrproblemer eller problemer med lufthavnen, er passagererne ikke kompensationsberettigede.

Det er således ansvaret for forsinkelsen der afgør, om man er kompensationsberettiget. Dette ansvar kan nogle gange ses i databaser med bevismateriale – og andre gange er det usikkert, hvad der faktisk er sket.

Myndighederne i Europa, der hjælper med at afgøre ansvaret, kaldes National Enforcent Bodies (NEB). De kan pålægge flyselskabet at betale kompensation til en passager, hvis de mener, at passageren er berettiget kompensationen.

Mange NEB’er i Europa har lange sagsbehandlingstider, er upræcise i deres afgørelser eller samarbejder slet ikke med EU-borgerne og deres juridiske bistand (os), med at afgøre sagen for passageren. Man kan sige, at vi som EU-borgere principielt set burde have de samme rettigheder – men i praksis er dette ikke gældende, da der er store forskelle fra land til land.

Bliver passageren forsinket i eksempelvis Italien, skal sagen afgøres ved den Italienske NEB – men den fungerer ikke, ifølge Flyhjælps erfaring. For at alle har lige vilkår kræves det, at myndighederne i de pågældende lande, hvor forsinkelsen opstod, kan være os behjælpelige.

Vi kan derfor nogle gange komme ud for, at vi har kunnet hjælpe passageren et langt stykke hen ad vejen, hvorefter vi ikke kan hjælpe dem længere uden at myndighederne bakker processen op. Vi håber at alle europæiske lande på sigt får fungerende myndigheder, der kan hjælpe os med at hjælpe vores kunder til en god afgørelse, der medfører kompensation.


Gustav Thybo Stifter & Adm. direktør
Gustav Thybo Stifter & Adm. direktør
Johan Thybo Medstifter & Økonomichef
Johan Thybo Medstifter & Økonomichef
Philip Brechmann Medstifter & IT-chef
Philip Brechmann Medstifter & IT-chef
Rune Advokat og leder af lawsuit
Rune Advokat og leder af lawsuit
Kenneth Leder af Bank & Bogholderi
Kenneth Leder af Bank & Bogholderi
Alex Marketings- og pressechef
Alex Marketings- og pressechef
Guxi Leder af Kundeservice
Guxi Leder af Kundeservice
Oscar Leder af JCW
Oscar Leder af JCW
Johan Programmør
Johan Programmør
Petya Programmør
Petya Programmør
Frederik Programmør
Frederik Programmør
Dan Programmør
Dan Programmør
Martin Bank & Bogholderi
Martin Bank & Bogholderi
Heðin Praktikant i Bogholderi
Heðin Praktikant i Bogholderi
Josephine Kontorelev
Josephine Kontorelev
Mathias Marketingassistent
Mathias Marketingassistent
Linn Claim manager
Linn Claim manager
Gry Claim manager
Gry Claim manager
Jan Claim manager
Jan Claim manager
Gustav Claim manager
Gustav Claim manager
Dharshika Claim manager
Dharshika Claim manager
Nicolaj Claim Manager
Nicolaj Claim Manager
Rógvi Claim Manager
Rógvi Claim Manager
Katja Jr. Claim manager
Katja Jr. Claim manager
Laurits Jr. Claim manager
Laurits Jr. Claim manager
Barbara Cand.jur. i lawsuit
Barbara Cand.jur. i lawsuit
Johan Stud.jur. i lawsuit
Johan Stud.jur. i lawsuit
Anton Stud.jur. i lawsuit
Anton Stud.jur. i lawsuit
Anna Stud.jur. i lawsuit
Anna Stud.jur. i lawsuit
Sarah Stud.jur. i lawsuit
Sarah Stud.jur. i lawsuit
Nicolai Stud.jur. i lawsuit
Nicolai Stud.jur. i lawsuit
Unnur Juridisk assistent
Unnur Juridisk assistent
Natalia Juridisk assistent
Natalia Juridisk assistent
Aja Juridisk medhjælper
Aja Juridisk medhjælper
Eric Jr. juridisk assistent
Eric Jr. juridisk assistent
Fred Jr. juridisk assistent
Fred Jr. juridisk assistent
Edvin Jr. juridisk assistent
Edvin Jr. juridisk assistent
Amandus Jr. juridisk assistent
Amandus Jr. juridisk assistent
Christoffer Kundeservice
Christoffer Kundeservice
Stine Kundeservice
Stine Kundeservice
Anna Kundeservice
Anna Kundeservice
Ricardo Kundeservice
Ricardo Kundeservice
Erik Kundeservice
Erik Kundeservice
Lawen Kundeservice
Lawen Kundeservice
Katinka Kontorhund
Katinka Kontorhund
100.000 Kunder
125 mio. kr. kompensation
9,3 af 10 Trustpilot score