flyhjaelp-logo-2.png

 

 

Problematik ved indhentning af kompensation

Hvornår har jeg ret til kompensation? Og hvordan kan det være, at kompensationen i visse tilfælde bortfalder? Også selv om jeg var mange timer forsinket?

At indhente erstatning fra flyselskaberne kan være problematisk

Reglerne omkring kompensation ved flyforsinkelser kan umiddelbart virke simple, men adskillige omstændigheder kan alligevel gøre det vanskeligt eller umuligt at få kompensation i den enkelte sag.

 

Her giver vi dig et overblik over, hvorfor du af og til ikke har ret til kompensation – også selvom du har oplevet en lang forsinkelse eller aflysning.

 

Læs mere om:

 

Hvornår har jeg ret til kompensation?


De fire hovedregler:


Her ser du de fire forhold, der som hovedregel skal være opfyldt, for at du er berettiget til kompensation.

  1. Du skal være ankommet mindst tre timer for sent til destinationen
  2. Du flyver enten fra et EU-land eller med et EU-flyselskab til et EU-land
  3. Forsinkelsen/aflysningen skal alene være flyselskabets ansvar, eksempelvis pga. driftsproblemer eller tekniske problemer med selve flyet. Usædvanlige omstændigheder giver ikke kompensation.
  4. Samme bookingnummer på hele ruten. Vær opmærksom på, at nogle onlineselskaber sælger billetter, hvor din er rejse er opdelt i flere forskellige bookingnumre, hvis du mellemlander. Det kan fratage dig dine rettigheder til kompensation.

 

Hvor stor kompensation har jeg ret til?

I Flyhjælps kompensationstabel kan du se, hvor meget du er berettiget til i kompensation ved forskellige rejseafstande.  

Årsag Forsinket ankomstid Flyvninger under 1.500 km Flyvninger 1.501 - 3.500 km Flyvninger over 3.500 km mellem EU-lande Flyvninger over 3.500 km til/fra EU-lande
Aflyst* 2 – 3 timer 1.850 kr. 1.500 kr. 1.500 kr. 2.250 kr.
Aflyst/Forsinket 3 – 4 timer 1.850 kr. 3.000 kr. 3.000 kr. 2.250 kr.
Aflyst/Forsinket Mere end 4 timer** 1.850 kr. 3.000 kr. 3.000 kr. 4.500 kr.
Overbooket   1.850 kr. 3.000 kr. 3.000 kr. 4.500 kr.

* Hvis aflysningen sker mindre end 7 dage før planlagte afgang.

** Hvis aflysningen sker mellem 14-7 dage før planlagte afgang.

 

Forskellige bookingnumre (PNR-koder) på ruten

 

Hvis du mellemlander på vej til din endelige destination, kan du risikere, at selv en mindre forsinkelse på den første flyvning fører til, at du ikke når det næste fly.

 

Hvis den første flyvning var mindre end 3 timer forsinket, og du strandede i en mellemlandingslufthavn, skal det være samme bookingnummer på hele ruten – startlufthavn til destinationen – før du er berettiget til kompensation. 

 

Lad os tage et eksempel på en situation, hvor du ikke kan få kompensation, fordi din rejse har flere bookingnumre:

Du skal fra København til Dubai over London og har købt din rejse samlet på nettet hos et onlineselskab. Selskabet har opdelt dine flyvninger i to forskellige bookingnumre.

 

Dit første fly fra København til London har onlineselskabet givet ét særskilt bookingnummer, og den næste flyvning fra London til Dubai har fået et andet bookingnummer.

 

Den første flyvning til London er 40 minutter forsinket, og du misser derfor dit fly videre til Dubai. Nu strander du i London i 7 timer, før du bliver ombooket. Samlet set kommer du 8 timer for sent frem til destinationen, men fordi den første flyvning (dér skabte forsinkelsen), har sit eget bookingnummer, er destinationen for den del af din rejse juridisk set London. Da du ikke blev mere end tre timer forsinket under din flyvning til London, er du derfor ikke kompensationsberettiget, uanset hvor meget senere du kommer frem Dubai, din egentlige slutdestination.



Er du mere end tre timer forsinket på din vej til London, kan du være berettiget til en kompensation på 250 Euro – dvs. for dét bookingnummer, der slutter i London. Men ikke også for det næste bookingnummer, selv om det er din egentlige destination.

 

Du kan derfor juridisk set stå stærkere i forhold til at være berettiget til kompensation, hvis du køber dine billetter direkte på flyselskabets hjemmeside, så din rejse får ét bookingnummer.  

 

Når myndighederne ikke kan hjælpe EU-borgerne med en afgørelse

 

Hvis flyselskabet afviser at betale kompensation, dykker Flyhjælp ned i en række databaser med bevismateriale, der kan slå fast, om passagererne på den pågældende flyvning er kompensationsberettigede. Det er de, hvis det alene er flyselskabets skyld, at flyet blev aflyst eller forsinket eller overbooket. Skulle det vise sig, at der er andre faktorer i spil, som flyselskabet ikke har kunnet gøre noget ved, fx vejrproblemer eller problemer med lufthavnen, er passagererne ikke kompensationsberettigede.

 

Det er med andre ord, hvem der har ansvaret for forsinkelsen der afgør, om du som passager er kompensationsberettiget. Nogle gange kan databaser med bevismateriale afklare, hvem der er ansvarlig for forsinkelsen – andre gange er det usikkert, hvad der faktisk er sket.

 

Det er meget forskelligt, hvor hurtige og hjælpsomme de forskellige NEB’er rundt om i Europa er. Nogle har lange sagsbehandlingstider, er upræcise i deres afgørelser eller samarbejder slet ikke med EU-borgerne og deres juridiske bistand (Flyhjælp) for at afgøre sagen for passageren. Som EU-borgere burde vi principielt set have de samme rettigheder – men i praksis er dette ikke gældende, da der er store forskelle fra land til land.

 

Bliver passageren fx forsinket i Italien, skal sagen afgøres ved den Italienske NEB. Det er imidlertid Flyhjælps erfaring, at den Italienske NEB ikke fungerer. Derfor kan vi nogle gange komme ud for, at vi har kunnet hjælpe passageren et langt stykke ad vejen, men bliver bremset, fordi myndighederne ikke bakker processen op. Vi håber derfor også, at alle europæiske lande på sigt får fungerende myndigheder, der kan hjælpe os med at give vores kunder en god og retmæssig korrekt afgørelse.


Gustav Thybo Stifter & Adm. direktør

Gustav Thybo

Stifter & Adm. direktør

Frederik Thede IT-chef

Frederik Thede

IT-chef

Benedikte B. Lund CLO & Leder af Lawsuit

Benedikte B. Lund

CLO & Leder af Lawsuit

Frederik Hedegaard Marketingchef

Frederik Hedegaard

Marketingchef

Johan Thybo Medstifter

Johan Thybo

Medstifter

Philip Medstifter

Philip

Medstifter

Erik Paralegal

Erik

Paralegal

Natalia Assisterende Leder af retssagsafdeling

Natalia

Assisterende Leder af retssagsafdeling

Anton Stud. Jur. i retssagsafdeling

Anton

Stud. Jur. i retssagsafdeling

Johan Chef for kundekommunikation

Johan

Chef for kundekommunikation

Patrick Senior sagsbehandler

Patrick

Senior sagsbehandler

Ewelina Sagsbehandler

Ewelina

Sagsbehandler

Noah Senior sagsbehandler

Noah

Senior sagsbehandler

Tobias Juridisk sagsbehandler

Tobias

Juridisk sagsbehandler

Emma Senior sagsbehandler

Emma

Senior sagsbehandler

Silas Økonomiassistent

Silas

Økonomiassistent

William Stud. Jur. i retssagsafdeling

William

Stud. Jur. i retssagsafdeling

Viggo Kontorhund

Viggo

Kontorhund

Gustav Sagsbehandler

Gustav

Sagsbehandler

Nis Sagsbehandler

Nis

Sagsbehandler

Cecilie Head of recruitment

Cecilie

Head of recruitment

Matteo Stud. Jur. i retssagsafdeling

Matteo

Stud. Jur. i retssagsafdeling

Mia Sagsbehandler

Mia

Sagsbehandler

Sara Sagsbehandler

Sara

Sagsbehandler

Anne Sagsbehandler

Anne

Sagsbehandler

Mads Sagsbehandler

Mads

Sagsbehandler

Ada Sagsbehandler

Ada

Sagsbehandler

Mari Juridisk sagsbehandler

Mari

Juridisk sagsbehandler

Kamma Sagsbehandler

Kamma

Sagsbehandler

Jan Sagsbehandler

Jan

Sagsbehandler

Emma Financial Controller

Emma

Financial Controller

Dennis Financial Controller

Dennis

Financial Controller

Jacob Sagsbehandler

Jacob

Sagsbehandler

Hjalmar Juridisk sagsbehandler

Hjalmar

Juridisk sagsbehandler

Sine Facility manager

Sine

Facility manager

Ludvig Sagsbehandler

Ludvig

Sagsbehandler

Minnie Sagsbehandler

Minnie

Sagsbehandler

Rose Sagsbehandler

Rose

Sagsbehandler

Andrea Juridisk sagsbehandler

Andrea

Juridisk sagsbehandler

Julius Sagsbehandler

Julius

Sagsbehandler

Hadi Sagsbehandler

Hadi

Sagsbehandler

Emil Sagsbehandler

Emil

Sagsbehandler

Julie Juridisk sagsbehandler

Julie

Juridisk sagsbehandler

Simon S. HR chef

Simon S.

HR chef

Anniina Sagsbehandler

Anniina

Sagsbehandler

Anastasia Sagsbehandler

Anastasia

Sagsbehandler

Christian Juridisk sagsbehandler

Christian

Juridisk sagsbehandler

Simon F. Teamleder, Norske afdeling

Simon F.

Teamleder, Norske afdeling

Magnus Sagsbehandler

Magnus

Sagsbehandler

Pelle Sagsbehandler

Pelle

Sagsbehandler

Joachim Juridisk sagsbehandler

Joachim

Juridisk sagsbehandler

Per Teamleder, Svenske afdeling

Per

Teamleder, Svenske afdeling

Nini Teamleder, finsk afdeling

Nini

Teamleder, finsk afdeling

230.000 Kunder
200 mio. kr. kompensation
4.6 af 5 Trustpilot score