flyhjaelp-logo-2.png

Hvad betyder konflikten i Ukraine for din rejse?

 

Hvad er dine rettigheder i forskellige situationer i forbindelse med konflikten i Ukraine?

Hvad er der sket med din rejse? Klik herunder for at finde dine rettigheder:

Mit fly er aflyst

Jeg har ikke hørt fra flyselskabet om status på min flyvning

Mit fly er forsinket

Jeg har købt en pakkerejse

Jeg har købt min flybillet via en tredjepart

Rejsevejledning

 

 

Mit fly er aflyst

 

Hvis flyselskabet har aflyst dit fly, er du ikke uden rettigheder. Hvis ens fly er aflyst som følge af konflikten i Ukraine, har man stadig ret til: 

1. Refusion af flybillettens fulde pris 

2. Omlægning af sin rejse så man kommer frem til sin destination på et andet tidspunkt 

3. Et gavekort på minimum samme beløb som den orignale flybillet

Det er passagerens eget valg, hvilken af de tre man ønsker. Nogle flyselskaber vælger dog, at forsøge og presse kunden til at vælge gavekort da de dermed undgår at tilbage betale beløbet. Hvis man vælger at tage imod gavekortet, skal man være sikker på, at flyselskabet ikke går konkurs, da gavekortets værdi hermed vil forsvinde. Vær opmærksom på dette, og stå fast på dine rettigheder, hvis flyselskabet nægter at hjælpe, kan man starte en sag hos ved at klikke herunder:

Hvis din aflysning skyldes rejserestriktionerne i forbindelse med konflikten i Ukraine, er du ikke berettiget kompensation, men alene til at få refunderet dine flybilletter. Hvis du ønsker hjælp med dette, kan du starte sagen ved at klikke på knappen ovenfor. Vinder vi sagen, er vores salær maks.30% af det indhentede beløb. Taber vi, har vores service været gratis. No cure - no pay.

Er det nødvendigt at sende sagen til retten, tilskrives et gebyr for sagsanlæg, der maksimalt svarer til 15% af den indhentede kompensation/refusion, da der skal foretages et ekstra stykke arbejde af vores interne retssagsafdeling eller eksterne advokater, og der er udgifter til retsafgift og lignende.

 Taber vi, har vores service været gratis. No cure - no pay.

 

Jeg har ikke hørt fra flyselskabet om status på min flyvning

Er flyet ikke aflyst endnu, og har du intet hørt fra flyselskabet, må du væbne dig med tålmodighed. Vi ved ikke, hvornår situationen omkring Ukraine bliver bedre, og vi kan derfor eksempelvis ikke sige noget om flyvninger til sommer. 

Hvis du ikke har tålmodighed til at vente og se situationen an, skal du ikke selv aflyse din rejse. Gør du det, bortfalder alle dine rettigheder til at få nogen form for refusion. Du kan istedet forsøge at kontakte dit flyselskab. De vil i nogle tilfælde gerne tilbyde et tilgodebevis for din rejse, selvom flyvningen endnu ikke er aflyst.

 

Mit fly er forsinket

Som følge af, at luftrummene over blandt andet Rusland er lukket, kan det medføre forsinkelse på flyvninger mellem Europa og Asien, som skulle have fløjet gennem russisk luftrum. 

Hvis dit fly er forsinket som følge af konflikten i Ukraine, falder sagen uden for reglerne om kompensation for flyforsinkelse. Dette skyldes, at en væbnet konflikt er en usædvanlig omstændighed, som er uden for flyselskabets kontrol. Du er derfor ikke berettiget til kompensation. 

 

Jeg har købt en pakkerejse

En rejse er en pakkerejse, hvis din samlede bestilling indeholder mindst to af følgende: 

1. Transport

2. Overnatning 

3. Anden rejseaktivitet f.eks. en udflugt.

Hvis du har købt en pakkerejse, som er aflyst, har du rettigheder, som du kan bruge under konflikten i Ukraine. Man er dækket under pakkerejseloven, som giver ret til hel eller delvis refusion af en rejse under en aflysning. 

Du skal derfor tage kontakt til det rejsebureau, som har solgt dig rejsen. Nogle rejsebureauer vil kun tilbyde tilgodebeviser, hvilket du har ret til at afvise og få pengene tilbage i stedet. Hvis et rejsebureau enten afviser refusionen eller ikke svare på dine henvendelser, kan du benytte Pakkerejseankenævnet til at føre dit krav mod rejsebureauet.

 

 

Jeg har købt min flybillet via en tredjepart

Har du købt en flybillet hos en tredjepart som f.eks. kiwi.com eller flybillet.dk, kan man opleve en juridisk kamp for at få sine penge refunderet. Flyselskabet mener, at det er tredjeparten, der har solgt billetten, som skal refundere beløbet til dig, og tredjeparten mener, at det er flyselskabet, der skal refundere beløbet.

Vi anbefaler at du kontakter begge parter for at høre, om en af dem frivilligt vil refundere billetten. Hvis de ikke vil dette, er lovgivningen klar, nemlig at det i sidste ende er flyselskabets ansvar, at du får penge tilbage. I disse tilfælde er det ofte nødvendigt at gå rettens vej. Det kan vi hjælpe med. Du kan oprette sag om din refusion hos Flyhjælp.

 

 

Rejsevejledning

Leder du efter et overblik over de senest gældende rejsevejledninger, som kan give dig svar på, om du kan rejse og hvortil, kan du finde dem her: [link til Udenrigsministeriets rejsevejledninger]

 

***

Selvom konflikten i Ukraine er en ekstraordinær omstændighed, er du ikke helt uden rettigheder. Er du i en situation, som ikke er beskrevet her, så er du velkommen til at kontakte os på mail [email protected] eller på vores chat. Her sidder vi klar til at hjælpe dig i præcis din situation.

 

Klar til at komme i gang? Forsinket eller aflyst fly?

Flyhjælp hjælper dig med at få op til 4.500 kr. i kompensation, hvis dit fly var forsinket eller aflyst

 Tusindvis af glade kunder

 Den bedste sagsbehandling

 Risikofrit - nemt og hurtigt