Trustpilot score Trustpilot score

Ekstraudgifter i forbindelse med forsinkelse eller aflysning

Hvis uheldet er ude og din flyafgang er forsinket eller aflyst, har du - udover din egentlige kompensation - muligvis krav på at få dækket udgifter til mad, drikke, transport og hotelophold.

Det kan dog være svært at gennemskue, hvad man har ret til at få dækket, så det har vi prøvet at sammenfatte her.

BDet skal dog understreges, at der ikke findes nogen endegyldig oversigt, og nedenstående skal derfor ses som retningslinjer og ikke som en egentlig facitliste.

Hvad har jeg ret til under forsinkelsen?

Som udgangspunkt har du først ret til kompensation for en flyforsinkelse, når afgangen er 3 timer eller mere forsinket, men faktisk har du rettigheder, som du bør kende til, lige så snart dit fly er forsinket 2 timer. Efter to timers forsinkelse har du ret til muligheden for at kunne sende e-mails og du må du foretage 2 telefonopkald fra en linie, som flyselskabet stiller til rådighed.

Flyselskabet er også forpligtet til at sørge for forplejning, hvis forsinkelsen er mærkbart længere. Faktisk kan du allerede efter 2 timer have krav på forplejning, hvis du flyver en kortere distance, og 3 timer, såfremt du skal ud på en længere flyvetur. Dette kaldes flyselskabets forsørgelsespligt.

Forplejning ved flyforsinkelser og aflysninger

Forordningen tilskriver, at du kan gøre krav på forplejning ved:

  • Flyrejser på max 1.500 km - 2 timers forsinkelse
  • Flyrejser på mellem 1.500 km og 3.500 km inden for EU - 3 timers forsinkelse
  • Flyrejser på mere end 3.500 km uden for EU - 4 timers forsinkelse

Det, du kan forvente at få dækket, er måltider inden for et rimeligt prisleje. I en dansk lufthavn vil det som regel være imellem 75 - 125 DKK pr. person. Du kan ikke få dækket alkohol, cigaretter og madvarer, der er dyrere. For at vi kan få dine udgifter refunderet hos flyselskabet, skal du huske at gemme alle kvitteringer.

Overnatning ved flyforsinkelser

Hvis forsinkelsen er af en sådan karakter, at du får behov for overnatning, kan du kræve at flyselskabet betaler for hotelovernatning og evt. transport til og fra hotellet. Her er det igen vigtigt, at du vælger et hotel i en fornuftig prisklasse, da du ellers kan risikere, at flyselskabet nægter at refundere dine udgifter eller kun vil påtage sig at refundere en del af dine omkostninger.

Som udgangspunkt er der ikke nogle faste retningslinier for, hvornår en forsinkelse eller aflysning kan berettige til en hotelovernatning. Typisk vil du i en situation, hvor dit fly ikke er dukket op sent på aftenen, og der vel at mærke ikke er et planlagt boardingtidspunkt endnu, have mulighed for at indlogere dig på et hotel i umiddelbar nærhed af lufthavnen natten over.

Ved en aflysning eller forsinkelse, vil du ofte have mulighed for at konsultere flyselskabets personale, der er tilstede i lufthavnen eller via deres kundeservice. Vi anbefaler altid, at du forsøger at opnå kontakt med en repræsentant for flyselskabet, inden du indlogerer dig på et hotel. Den ansatte hos flyselskabet vil kunne orientere dig om, hvornår dit fly forventes ankommet, og kan give dig vejledning i forhold til hvilket hotel, du bør vælge.

Afbrydelse af rejsen ved forsinkelser

Hvis forsinkelsen eller aflysningen er af en længere varighed end 5 timer, kan du alternativt vælge at afbryde rejsen og få refunderet billetprisen. I så fald har du dog ikke længere krav på omlægning af rejsen.

Selvom du vælger at afbryde rejsen og får refunderet dine udgifter til billetten, så mister du ikke din kompensationsret af denne grund. Såfremt din forsinkelse eller aflysning er berettiget til kompensation, har du stadig mulighed for at gøre dit krav gældende hos flyselskabet. Ved at indtaste detaljer om forsinkelsen, kan du i vores beregner få en indikation på, hvor stort et beløb du er berettiget til.

Ovenstående rettigheder er en del af EU-forordning 2004/61 omhandlende flypassagerers rettigheder. Forodningen er gældende, når du flyver fra Europa eller til Europa med et EU-selskab.

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Flyhjælp på 82 82 90 90 eller kundeservice@flyhjaelp.dk.

Beregn din kompensation!

Tag testen og find ud af hvor stor en kompensation, du er berettiget til. Såfremt du har krav på kompensation, kan vi indhente vi pengene for dig – nemt, enkelt og professionelt.

Klik på knappen og svar på spørgsmålene. Det tager kun 3 minutter.

Fortsæt

Følg os på Facebook

Kontaktinfo

Dronningensgade 66, 1420 København K

+45 82 82 90 90

kundeservice@flyhjaelp.dk

facebook.com/flyhjaelp

Telefontider

Om Flyhjælp

Vi hjælper flypassagerer med at sikre økonomisk kompensation for flyforsinkelser, aflysninger og overbookninger. Vi er eksperter på områdets jura og står for kommunikationen med flyselskaberne.

    Om os     Jobs     FAQ     Blog    
    Erhverv     Rejsebureauer     Fuldmagt