flyhjaelp-logo-2.png

Kan man få udbetalt optjente loyalitetspoint?

February 2021

seneste indlæg

De Mest Almindelige Misforståelser om Flyforsinkelseskompensation

September 2023

Kan man få udbetalt sine optjente point fra flyselskaberne?

Frygter du også for dine point, som du har optjent igennem de store flyselskabers loyalitetsprogrammer? Skulle et flyselskab, som du har optjente point hos, gå konkurs, kan det betyde, at pointene kan gå tabt, som jo i virkeligheden er tabte penge. I dette indlæg bliver der gennemgået, hvad du kan stille op, hvis du ikke er tryg ved at have dine point ved et flyselskab.

 

 

 

Hvad er flyselskabernes loyalitetspoint?

De fleste store flyselskaber har udarbejdet et loyalitetsprogram, som har til formål at få forbrugeren til at benytte deres flyselskab oftere. I de fleste tilfælde fungerer programmet ved, at selskabet har lavet samarbejde med forskellige forretninger og handler man hos en af disse, optjener man en form for point hos det flyselskab, man er medlem af.

Pointene fungerer som en form for valuta, da man kan bruge disse til køb på flyselskabernes hjemmeside. Når man har sparet nok point op, kan man ofte bruge dem til at købe bl.a. flybilletter hos netop det flyselskab.

 

Optjening af EuroBonus point hos SAS

Hos danske SAS hedder loyalitetsprogrammet 'EuroBonus'. Ved at tilmelde sit betalingskort EuroBonus-programmet, vil man kunne spare point op ved at foretage køb hos et af de mange samarbejdspartnere. Det indebærer en lang række hoteller, restauranter, tøjbutikker, fitnesscentre og mange andre forretningskategorier i Danmark, Norge, Sverige og Finland. For hver 100 kr. man bruger hos samarbejdspartneren, får man tildelt mellem 50 og 250 EuroBonus-point.

Når der er sparet nok point op, kan man bruge dem på fx. flybilletter eller opgraderinger af sæde hos SAS. Værdien af pointene bliver konstant reguleret af SAS. Det er især blevet nedsat efter de tabte en retssag omkring udbetaling af EuroBonus-point, hvor sagsøger fik pointene udbetalt til 38 øre pr. point. Derudover afhænger værdien også af, hvad man køber for pointene og hvilken rejseklasse, der er tale om.

 

Få CashPoints hos Norwegian

CashPoint er navnet på Norwegians loyalitetsprogram. Her optjener man også point igennem samarbejdspartnere. Her er der et større fokus på rejserelaterede forretninger som bl.a. biludlejninger, hoteller, attraktioner og lufthavnstransport. Efter at have købt et produkt eller benyttet en service hos et af partnerne, får man enten en procentdel af købet i CashPoints eller et antal point på sin CashPoint konto.

Værdien på disse er: 1 CashPoint = 1 NOK og man kan bl.a. bruge sine point til betaling af flybilletter, ekstra bagage og reservering af sæder hos Norwegian. 

 

Hvad kan du gøre med dine Miles-point fra Lufthansa?

Lufthansas program heder 'Miles & More'. Deres samarbejdspartnere er ligeledes primært rejserelaterede forretninger som hoteller og transportmuligheder. De skiller sig dog ud ved at have over 35 flyselskaber verden over som samarbejdspartnere. Bliver der foretaget køb hos en partner, får man 'miles' indbetalt på Lufthansa-kontoen.

Værdien på disse point bliver også reguleret fra tid til anden og afhænger af, hvor 'loyalt' et medlem man er, da der er forskellige niveauer. Milespointene kan, udover flybilletter, bruges på bruges på bl.a. hotelophold, biludlejninger og selv produkter som højtalere, kufferter og smykker. 

 

'Jeg har optjent point hos KLM'

Det hollandske selskab har sammen med flyselskaberne 'Air France' og 'HOP!' lavet loyalitetsprogrammet, de har kaldt for 'Flying Blue'. Samarbejdspartnerne indebærer hoteller, biludlejninger, turistoplevelser og næsten 40 flyselskaber. Hver gang der handles hos en af partnerne, optjenes der 'Flying Blue-miles'.

Af de nævnte loyalitetsprogrammer, har KLM det største udvalg af mindre produkter som elektronik, redskaber til huset, skønhedsprodukter, accessories og meget andet. Derudover kan man bruge sine point på flybilletter, hotelophold og oplevelser. 

 

Optjener man point ved at flyve med Ryanair?

Irske Ryanair har ikke et loyalitetsprogram, hvor man kan spare point op og spendere dem hos flyselskabet, ligesom de ovenstående. Det tætteste de har på et loyalitetsprogram, er 'Ryanair Choice'. Her betaler man et abonnement på 199 euro om året og kan herefter gratis vælge sæde på flyet og benytte sig af priority boarding. 

 

Hvad siger loven om optjente loyalitetspoint?

Fælles for alle loyalitetsprogrammer, er at der i betingelserne for pointene står, at de ikke kan hæves til kontanter. Den danske betalingslov siger dog noget andet. I betalingslovens §96, stk. 2 står der nemlig: "Indehavere af elektroniske penge kan inden udløbet af de elektroniske penge og i op til 1 år efter udløbet anmode om, at restværdien indløses til pålydende værdi."

Ifølge Forbrugerombudsmanden, som ligeledes har været inde over sagen om udbetaling af loyalitetspoint, kan forbrugerne godt kræve værdien af deres point til kontanter jf. betalingsloven. Pointene regnes nemlig for en 'ikke-vederlagsfrie elektronisk tjeneste', som med andre ord betyder et 'elektronisk gavekort'. Den online valuta fra flyselskaberne hører derfor under ovennævnte paragrafstykke, hvilket siger at point-indehavere juridisk set har muligheden for at kunne få deres point udbetalt. Pointene skal bare være tjent gennem en dansk filial af flyselskabet. Det vil sige, at hvis der er et dansk CVR-nummer på kvitteringerne fra pointkøbene, kan man forsøge at søge om udbetaling.

 

 

Udbetaling af loyalitetspoint

Der kan selvfølgelig væer undtagelser og omstændigheder, der gør at flyselskabet kan afvise de krav, de får tilsendt. Men rådene fra Forbrugerombudsmanden lyder på, at man som forbruger først og fremmest skal henvende sig til flyselskabets kundeservice og anmode om at få sine loyalitetspoint udbetalt og referere til betalingslovens §96. Skulle flyselskabet afvise dit krav, kan man klage til Forbrugerombudsmanden, som herefter vil vurdere sagen. 

Man skal dog huske på, at lovgivningen siger, at pointene kan indløses til 'pålydende værdi'. Så hvis der ikke er oplyst en præcis værdi på flyselskabets hjemmeside, kan der godt opstå uenigheder med selskabet omkring hvad pointene er værd. Man skal derfor kunne argumentere for sin sag og have eksempler på pointkøb klar, som anviser hvor meget pointene er værd i danske kroner. 

 

Faktaboks - Om Flyhjælp.dk

Flyhjælp har i over 6 år hjulpet mere end 150.000 forsinkede flypassagerer med at indhente økonomisk kompensation og refusion for forsinkede og aflyste flyafgange. Det koster ikke noget at starte sin sag hos os og vores salær lyder på maksimalt 30%, hvis du er berettiget udbetaling. Hvis ikke, har vores service været gratis for dig. No cure – no pay! Se vores fulde prisliste her.

Af Frederik Hedegaard