flyhjaelp-logo-2.png

Hvem er det mest miljøvenlige flyselskab?

February 2021

seneste indlæg

De Mest Almindelige Misforståelser om Flyforsinkelseskompensation

September 2023

Hvem er det mest miljøvenlige flyselskab?

De fleste er godt klar over, at flyrejser ikke er det bedste for vores miljø. Luftfarten stod i 2019 for 12% af den udledte CO2 fra alle transportmidler. Selvom det procentvis ikke lyder af meget, svarer det alligevel til 915 mio. ton CO2. Nogle flyselskaber er dog bedre til at minimere deres udledning end andre. Den tyske non-profitorganisation, Atmosfair, der siden 2005 har bidraget til CO2-kampen på verdensplan, har fundet det mest miljøvenlige selskab i deres udarbejdede luftfartsindeks. 

I Atmosfairs luftfartsindeks har de sammenlignet kulstofeffektiviteten af de 200 største flyselskaber i verden. Dette er blevet vurderet ud fra faktorerne: Flytype, siddetæthed og udnyttelse af plads i flyet. Der kan maksimalt gives 100 effektivitetspoint, som er de tmest optimale flyselskabet kan opnå ud fra den teknologi, der findes i dag. Atmosfair har valgt at eksludere lavpris-flyselskaber, da flyene oftest er fyldt, grundet de lave priser. Udledning pr. passager er derfor en del lavere, og dette parameter ville være nok til at sende lavprisselskaberne øverst op på listen. De er derfor ikke beregnet med.  

 

TUI Airways topper listen

Med en score på 79,3 effektivitetspoint er britiske TUI Airways vurderet til at være det flyselskab, der udleder mindst CO2. TUI har i en lang årrække haft fokus på det bæredygtige i hele virksomheden, og i deres flyafdeling har de altså vist sig at være verdens bedste til det.

Effektivitetspointene steg i høj grad, da flyselskabet investerede en stor sum penge på at udskifte de fleste af deres flymodeller til Boeing 787 Dreamliner og Boeing 737 MAX, som bruger henholdsvis 20% og 15% mindre brændstof, end deres tidligere flymodeller. Men der, hvor de har vist sig at være bedst, er deres evne til at udnytte deres siddekapacitet så meget som muligt.

Der har også været stort fokus på at reducere flyvetiden med det formål, at der ikke bliver udledt lige så meget CO2. Dette har TUI fx gjort ved at udskifte deres stålbremser med keramiske bremser, som reducerer vægten på deres fly og dermed øger farten. Derudover har de optimeret deres flyveplanlægning ved bl.a. at minimere mængden af brændstof og optimeret deres flyveruter og rengøringsskemaer. TUI har også haft fokus på de små ændringer som at sortere affald på flyet, samt reducere brugen af papir, ved at bruge tablets og smartphones, hvor det er muligt.  

 

Europæiske flyselskaber er de mest CO2-venlige

De europæiske flyselskaber har vist sig at være bedst på området. 5 ud af de 8 øverste flyselskaber på Atmosfairs liste er nemlig europæiske.

  • TUI Airways, Storbritannien - 79,3 effektivitetspoint 
  • LATAM Airlines, Brasililen - 78,8 effektivitetspoint 
  • China West Air, Kina - 77,8 effektivitetspoint 
  • TUI Fly, Tyskland - 77,6 effektivitetspoint 
  • Transavia, Frankrig - 76,3 effektivitetspoint 
  • SunExpress, Tyrkiet - 74,9 effektivitetspoint 
  • Air Europa Express, Spanien - 73,4 effektivitetspoint 
  • Condor Flugdienst, Tyskland - 71,8 effektivitetspoint 

 

Hvordan ser fremtiden ud for CO2-udledningen fra fly?

Den amerikanske flyproducent, Boeing, har allerede bidraget en del til at mindske CO2-udledningen hos flyselskaberne ved at udvikle flytyper, der er mere bæredygtige. Det har dog ikke fået producenten til at ændre på deres ambitioner om at gøre flybranchen grønnere.

Boeing har sat et mål, der lyder på, at de inden år 2030 vil kunne producere fly, der er i stand til at flyve på 100% bæredygtige brændstoffer. I øjeblikket er det tilladt at blande maksimalt 50% bæredygtigt brændstof sammen med det konventionelle brændstof. Biobrændstoffet stammer fra en lang række råvarer som fx uspiselige planter, landbrugs- og skovbrugsaffald og ikke-genanvendeligt husholdningsaffald.

Det nye biobrændstof udleder 80% mindre CO2 end konventionelt flybrændstof og har potentiale til at nå 100% i fremtiden ifølge forskningsorganisationer som bl.a. US Department of Energy og Air Transport Action Group.

El-fly er ligeledes ved at blive til en realitet og der vil her være potentiale for at aflaste miljøet for store mængder CO2. Der er dog visse udfordringer ved produktionen af el-fly. Batterierne, der skal drive flyene, vejer for meget, og koster for meget i øjeblikket. Derudover skal lufthavnene have adgang til en langt større mængde elektrisk energi, end de har i dag.

Fremtiden for denne type fly ser dog positiv ud. Der flyver i øjeblikket allerede små el-fly rundt med plads til få personer, der kan bruges til korte distancer. Teknologien er hele tiden i udvikling og flere eksperter inden for luftfarten er optimistiske omkring el-fly. Får man udviklet batterier med forøget effektivitet pr. kilo, kan denne flytype tage fart.   

 

Faktaboks - Om Flyhjælp

Siden 2014 har Flyhjælp hjulpet over 150.000 passagerer med at indhente økonomisk kompensation og refusion for forsinkede og aflyste flyrejser. Det koster ikke noget at oprette sin sag hos os og man kan være berettiget til kompensation og refusion på op til 3 år gamle flyvninger.

Af Frederik Hedegaard