flyhjaelp-logo-2.png

Har du fået en voucher for din aflyste flyafgang?

March 2021

seneste indlæg

Køb af flybilletter under corona krisen

June 2021

Har du fået en voucher for din aflyste flyafgang?

Har du også fået tilbudt en voucher fra flyselskabet, efter at din flyafgang blev aflyst? Du er langt fra alene om dette. I dette indlæg bliver der gennemgået, hvordan du er juridisk stillet, hvis du har takket ja til en voucher fra flyselskabet for en aflyst flyafgang.

 

 

I 2020 havde vi hos Flyhjælp næsten 10.000 sager med aflyste flyafgange. I virkeligheden er det samlede tal langt større og i mange tilfælde tilbyder flyselskaberne en voucher til passagererne i stedet for at give pengene tilbage. Dette må de også gerne gøre. De skal dog samtidig tilbyde muligheden for at få din aflyste flybillet udbetalt. Voucheren skal bare være en mulighed. Det er bare ikke alle flyselskaber, der får tilbudt deres passagerer en kontant udbetaling og det kan bedst begrundes med, at mange af selskaberne er kriseramte på grund af COVID-19. Ved at tilbyde en voucher i stedet for pengene tilbage, vil de være bedre økonomisk stillet og får lettere ved at klare sig igennem deres krise.

Vilkårene for en voucher varierer og man skal være opmærksom på nogle flere ting. Tidsfristen for, hvor lang tid man har til at bruge sin voucher kan være ret forskellig og man skal holde særligt øje med, om det er realistisk, at man når at bruge sin voucher før udløbsdatoen, inden man takker ja til den. Mange flyselskaber håber altid lidt på, at en voucher når at udløbe, fordi så har de i princippet afskrevet en gæld fra deres regnskab. Og da mange danskere ikke kender til deres rettigheder inden for dette område, lykkedes det også flyselskaberne i mange tilfælde. Her kommer en forklaring på, hvad du kan gøre i de forskellige situationer: 

 

Er din voucher udløbet?

Hvis din voucher nåede at udløbe, inden du fik muligheden for at få den brugt, kan du altid starte med at spørge flyselskabet om de vil forlænge den. Nogen er mere samarbejdsvillige end andre. Nægter de, kan du muligvis stadig nå at få noget ud af voucheren. Der står i den danske lov om betalinger §96 stk. 2: "Indehavere af elektroniske penge kan inden udløbet af de elektroniske penge og i op til 1 år efter udløbet anmode om, at restværdien indløses til pålydende værdi.”

Det vil sige, at selvom datoen er overskredet, må der gå ét år efterfølgende, hvor du kan bede om at få værdien udbetalt. Det der afgør om dette er muligt, er hvorvidt din voucher betegnes som en ”ikke-vederlagsfri elektronisk tjeneste”.

Din voucher hører under dette term hvis:

  • Den kan aflæses elektronisk og anvendes via internettet eller en app
  • Hvis voucheren er optjent igennem et direkte eller indirekte køb af tjenesten

Der kan dog være undtagelser, der kan gøre det svært at få udbetalt sin voucher. Flyselskabet skal bl.a. være etableret i Danmark, da der her er tale om en dansk regel. Men man har selvfølgelig altid mulighed for at kontakte flyselskabet og referere til førnævnte lovgivning. Får man en afvisning fra selskabet, kan man tage sin klage videre til Forbrugerombudsmanden, hvis man er villig til det.

 

Hvad skal du gøre, hvis din voucher er ved at udløbe?

På mange punkter er det her de samme betingelser, der gælder som hvis din voucher er udløbet. Det vil dog være nemmere at få flyselskabet til at forlænge din voucher, hvis den ikke er udløbet endnu. Men ønsker man en kontant udbetaling, skal man tage kontakt til flyselskabet og bede om det. Ved at argumentere for, at din voucher er en ”ikke vederlagsfri elektronisk tjeneste” og bruge betalingslovens §96 stk. 2, er der en chance for at flyselskabet indfrier dit ønske.

Flyselskaber som KLM og Airfrance udmeldte i sommeren 2020, at de gerne ville tilbyde at omveksle vouchers til kontanter – man skulle bare henvende sig til dem og efterspørge det. Det er desværre ikke flyselskaber, der har gjort det lige så let. Man skal her igen, forsøge at spørge flyselskabet og så klage videre til Forbrugerombudsmanden, hvis man får et nej. 

 

Har flyselskabet tilbudt dig en voucher?

Inden for en uge efter din aflysning skal flyselskabet have tilbudt en form for erstatning for din flybillet. En af disse muligheder skal bare være at få pengene retur. Fejler flyselskabet med dette og tilbyder f.eks. kun at du kan få en voucher, kan du klage over dette. I mange tilfælde prøver selskaberne at lokke kunderne til at tage en voucher ved bl.a. at fremhæve denne mulighed mere i mailen. Det er derfor vigtigt at læse alt, hvad der står i mailen og ekstra vigtigt at læse betingelserne for voucheren, hvis man har planer om at vælge den mulighed. 

Hvis du gerne vil være på den sikre side, så bed om at få flybilletten refunderet. Hvis flyselskabet ikke svarer på din første henvendelse om at få penge tilbage, har Forbrugerrådet Tænk udarbejdet en skabelon, der indeholder alle de nødvendige informationer og argumenter.

Husk, at du er berettiget til refusion, hvis din flyafgang er aflyst og i nogle tilfælde kompensation. Opret din sag gratis hos Flyhjælp.

 

 

Af Alex Kirkeberg