Hvis din rejse med Swiss ikke foreløber som planglagt, så har du som flypassager en række rettigheder. Du kan bl.a. få kompensation på op til 4.500kr. Klik her
Kræv refusion eller kompensation
Ferien er planlagt og tilrettelagt, men alligevel ender det med ufrivillige timer i lufthavnen, da flyet er forsinket eller i værste tilfælde aflyst. Jovist du har booket din rejse med Swiss Airlines, som er kendt for at være et af de mest rettidige flyselskaber i Europa, men nu står du her og hvad er dine rettigheder egentlig hvis du kommer ud for en flyforsinkelse eller en aflysning med Swiss Airlines.
Swiss er et Schweizisk flyselskab som blev grundlagt i 2001, efter at det forhenværende Swissair gik konkurs. Efter konkursen af Swissair overtog et regionalt datterselskab mange af ruterne, og begyndte at flyve under navnet Swiss.
Senere hen offentliggjorde det store tyske flyselskab Lufthansa at de ville overtage ejerskabet, hvilket de stadig gør den dag i dag. Swiss er også en del af det største flyselskabs alliance Star Alliance, som eksempelvis SAS, Lufthansa og Singapore Airlines også er en del af.
På trods af den beskedne størrelse Swiss startede som, kan man roligt sige at de har fået luft under vingerne. For Swiss transporterede nemlig alene i 2019, 18 millioner flypassagerer med en flåde på bare 90 fly. Swiss flyver til alle kontinenter på nær Antarktisk og Australien.
Flyselskabet har hovedkvarter i den Schweiziske by Basel, og har stationer de flyver fra i byerne Zürich og Genève
Selvom Swiss er kendt for deres præcision og nøjagtighed, kan flyselskaberne altid lave fejl og blive forsinket. Derfor er det vigtigt at du som flypassager husker at du har rettigheder når flyselskaberne er forsinket eller aflyser din afgang. Vi vil her guide dig gennem dine rettigheder når du flyver med Swiss.
Som passager i EU har du en række rettigheder flyselskaberne skal overholde i orden til den til europæiske forordning 261/2004. Dog er Schweiz ikke en del af EU, men hvis din rejse afgår fra et EU-land, vil du stadig have ret til kompensation
Det vil sige at hvis du har booket en flyvning med Swiss som letter fra et EU-land, og Swiss er skyld i en forsinkelse på over 3 timer, så er du i din gode ret til at søge om kompensation.
For at du kan få kompensation med Swiss, skal der være nogle kriterier opfyldt, som du kan læse her.
For at du kan få Kompensation fra Swiss hvis din afgang er aflyst skal der være nogle kriterier opfyldt, inden Swiss punger ud.
Hvis din Swiss afgang er forsinket, og den opfylder kriterierne for kompensation, kan det være et meget godt plaster på såret.
Ja, Swiss er forpligtet til at tilbyde dig måltider og forplejninger, hvis din forsinkelse opfylder kriterierne for kompensation. Hvis dit fly er forsinket over natten, er de også forpligtet til at indlogere dig.
Hvis du oplever problemer med Swiss, og har brug for hjælp er vi hos Flyhjælp klar. Start din sag her eller kontakt os via mail: service@flyhjaelp.dk
Klar til at komme i gang? Forsinket eller aflyst fly?
Tusindvis af glade kunder
Den bedste sagsbehandling
Risikofrit - nemt og hurtigt