seneste indlæg
Oplev de bedste julemarkeder i Europa - Læs vores guide her
November 2024
Flyforsinkelse med Swiss
Ferien er planlagt og tilrettelagt, men alligevel ender det med ufrivillige timer i lufthavnen, da flyet er forsinket eller i værste tilfælde aflyst. Jovist du har booket din rejse med Swiss Airlines, som er kendt for at være et af de mest rettidige flyselskaber i Europa, men nu står du her og hvad er dine rettigheder egentlig hvis du kommer ud for en flyforsinkelse eller en aflysning med Swiss Airlines.
Hvem er Swiss?
Swiss er et Schweizisk flyselskab som blev grundlagt i 2001, efter at det forhenværende Swissair gik konkurs. Efter konkursen af Swissair overtog et regionalt datterselskab mange af ruterne, og begyndte at flyve under navnet Swiss.
Senere hen offentliggjorde det store tyske flyselskab Lufthansa at de ville overtage ejerskabet, hvilket de stadig gør den dag i dag. Swiss er også en del af det største flyselskabs alliance Star Alliance, som eksempelvis SAS, Lufthansa og Singapore Airlines også er en del af.
På trods af den beskedne størrelse Swiss startede som, kan man roligt sige at de har fået luft under vingerne. For Swiss transporterede nemlig alene i 2019, 18 millioner flypassagerer med en flåde på bare 90 fly. Swiss flyver til alle kontinenter på nær Antarktisk og Australien.
Flyselskabet har hovedkvarter i den Schweiziske by Basel, og har stationer de flyver fra i byerne Zürich og Genève
Har du oplevet forsinkelse eller aflysning med Swiss, her er dine rettigheder:
Selvom Swiss er kendt for deres præcision og nøjagtighed, kan flyselskaberne altid lave fejl og blive forsinket. Derfor er det vigtigt at du som flypassager husker at du har rettigheder når flyselskaberne er forsinket eller aflyser din afgang. Vi vil her guide dig gennem dine rettigheder når du flyver med Swiss.
Som passager i EU har du en række rettigheder flyselskaberne skal overholde i orden til den til europæiske forordning 261/2004. Dog er Schweiz ikke en del af EU, men hvis din rejse afgår fra et EU-land, vil du stadig have ret til kompensation
Det vil sige at hvis du har booket en flyvning med Swiss som letter fra et EU-land, og Swiss er skyld i en forsinkelse på over 3 timer, så er du i din gode ret til at søge om kompensation.
Kriterierne for kompensation ved flyforsinkelse med Swiss
For at du kan få kompensation med Swiss, skal der være nogle kriterier opfyldt, som du kan læse her.
- Over 3 timers forsinkelse
- Afgang fra EU-land
Kriterierne for kompensation ved aflysning med Swiss
For at du kan få Kompensation fra Swiss hvis din afgang er aflyst skal der være nogle kriterier opfyldt, inden Swiss punger ud.
- Hvis dit fly blev aflyst mindre end 14 dage før afgang
- Hvis din afgang skulle være sket fra et EU-land
- Hvis Swiss ikke kun tilbyde dig en alternativ flyrejse, der ville lande på et meget lignende tidspunkt
Hvad får jeg i kompensation hvis der er flyforsinkelse med Swiss?
Hvis din Swiss afgang er forsinket, og den opfylder kriterierne for kompensation, kan det være et meget godt plaster på såret.
- Når ruten er under 1.500 km, så kan du være berettiget 250 euro.
- Hvis ruten er mellem 1.500 km og 3.500 km, kan du være berettiget 400 euro.
- Er din rute på over 3.500 km kan du være berettiget helt op til 600 euro.
Giver flyforsinkelser med Swiss ret til forplejning og indlogering?
Ja, Swiss er forpligtet til at tilbyde dig måltider og forplejninger, hvis din forsinkelse opfylder kriterierne for kompensation. Hvis dit fly er forsinket over natten, er de også forpligtet til at indlogere dig.
Hvis du oplever problemer med Swiss, og har brug for hjælp er vi hos Flyhjælp klar. Start din sag her eller kontakt os via mail: service@flyhjaelp.dk