flyhjaelp-logo-2.png

EU-forordning 261 - Få overblikket over dine rettigheder her

January 2019

seneste indlæg

Oplev de bedste julemarkeder i Europa - Læs vores guide her

November 2024

EU-forordning 261: EU-regler ved flyforsinkelse og flyaflysning

EU-forordning 261/2004 er en lovbestemmelse, der blev vedtaget i vinteren 2004 og som dækker det område, der vedrører kompensation og bistand til luftfartspassagerer i forbindelse med aflysninger, forsinkelser og boardingafvisninger. I dette indlæg gennemgår vi EU-regler ved flyforsinkelser og aflysninger

 

Sådan får du kompensation igennem EF 261/2004

 

EU-forordningen 261’s regler gælder for fly, der afgår fra en lufthavn i EU samt for flyafgange med europæiske flyselskaber, som finder sted i et land uden for EU, men som til gengæld lander inden for EU’s grænser. Desuden skal flyet, for at høre ind under EU-forordning 261’s regler, kunne placeres i én af disse grupper: 

 

  • Flyet er minimum to timer forsinket på en rute på 1.500 kilometer eller derunder.
  • Flyet er forsinket tre timer eller mere, hvis der er tale om intra-EU-ruter eller ruter på mere end 1.500 kilometer.
  • Flyet er forsinket tre timer eller mere under en rute på mellem 1.500 og 3.500 kilometer.

 

Hvilke passagerrettigheder giver EU-forordning 261 dig ved flyforsinkelse?

Er man passager på et fly, der kan defineres inden for denne ramme, kan man ifølge lovgivningen have ret til:

 

  • Måltider og forfriskninger i en mængde, der er passende i forhold til den aktuelle forsinkelsestid.
  • To telefonopkald eller email-afsendelser.
  • Hotelophold og eventuel transport til hotellet, hvis man skal vente én nat eller mere.
  • Hvis flyet er mere end fem timer forsinket, og passageren vælger ikke at gennemføre rejsen, har vedkommende ret til at få sin billet refunderet. På samme måde kan billetten refunderes, hvis der som en del af rejsen er indgået andre flyvninger, som i forbindelse med rejsens afbrydelse bliver formålsløse. Det er også muligt, i tilfælde af første mulighed, at vælge at få sin billet ombyttet til en billet tilbage til rejsens udgangspunkt.
  • Kompensation, hvis forsinkelsen er på tre timer eller derover.

 

EU-forordning 261/2004 og flyaflysninger

Hvis flyet er aflyst har du ret til valgmuligheden mellem en refundering af billetten (dette gælder også eventuelle andre led i rejsen, som i forbindelse med aflysningen mister deres formål) samt en billet hjem igen, eller du kan vælge om du ønsker en ny flybillet til en anden afgang og fortsætte din rejse.

 

Man er desuden berettiget til:

  • Måltider og forfriskninger i en mængde, som er passende i forhold til den aktuelle forsinkelsestid.
  • To telefonopkald eller email-afsendelser.
  • Hotelophold og eventuel transport til hotellet, hvis man skal vente én nat eller mere.
  • Økonomisk kompensation tilsvarende:
    • 1.500 kilometer eller derunder: 250 euro
    • Europæiske intra-flyvninger på over 1.500 kilometer: 400 euro
    • Andre flyvninger mellem 1.500 og 3.500 kilometer: 400 euro
    • Alle andre flyvninger: 600 euro

 

Kompensation ift. EU-forordning 261/2004

De anførte rater kan halveres, hvis passageren tilbydes omlægning eller ombooking til den endelige destination med et fly, som lander max fire timer efter det i udgangspunktet fastlagte ankomsttidspunkt, afhængigt af rejsens længde.

 

Ved halvering af kompensationen, gælder disse regler:

  • For flyvninger på op til 1.500 km, kan kompensationen halveres, hvis man tilbydes ombooking, som ankommer mindre end to timer efter oprindeligt ankomsttidspunkt.
  • For flyvninger inden for EU eller mellem 1.500 og 3.500 km, kan kompensationen halveres, hvis man tilbydes ombooking, som ankommer mindre end tre timer efter oprindeligt ankomsttidspunkt.
  • For alle andre flyvninger (dvs. over 3.500 km og uden for EU), kan kompensationen halveres, hvis man tilbydes ombooking, som ankommer mindre end fire timer efter oprindeligt ankomsttidspunkt.

 

Passagerer har ikke ret til kompensation, hvis baggrunden for aflysningen eller forsinkelsen er en usædvanlig omstændighed såsom strejke, politisk ustabilitet, sikkerhed eller meget svære meteorologiske forhold, eller såfremt passageren er blevet informeret om aflysning mindst 14 dage inden afgang.

 

Som passager har du desuden ikke ret til kompensation, hvis:

  • Der er tale om aflysning 7-14 dage før afgang og der tilbydes ombooking, hvor afgangstidspunktet ikke er mere end to timer tidligere, og ankomsttidspunktet ikke er mere end fire timer senere end oprindeligt planlagt.
  • Der er tale om aflysning mindre end 7 dage før afgang og der tilbydes ombooking, hvor afgangstidspunktet ikke er mere end en time tidligere, og ankomsttidspunktet ikke er mere end to timer senere end oprindeligt planlagt.

 

Læs mere om dine rettigheder ved flyforsinkelse i vores uddybende artikel om emnet.

 

Hvad er formålet med EU-forordning 261?

EU-forordning 261 er designet til at styrke og beskytte passagerernes rettigheder over hele Europa. Formålet med forordningen er at sikre, at rejsende ikke står hjælpeløse i tilfælde af flyforsinkelser, aflysninger, og hvis de nægtes boarding mod deres vilje. EU-forordningen 261/2004 fastlægger klare regler for kompensation og assistance, som flyselskaberne skal yde, hvis deres planlagte flyvninger bliver væsentligt forsinkede, aflyst eller overbooket. Dette sikrer, at passagererne ikke kun får økonomisk kompensation, men også nødvendig support som måltider, telefonopkald og om nødvendigt indkvartering.

 

Desuden tjener forordningen til at opretholde et højt serviceniveau i luftfartsindustrien ved at holde flyselskaberne ansvarlige overfor deres kunder. Ved at indføre strenge krav om kompensation og bistand til rejsende, presser EU flyselskaberne til at prioritere passagerernes behov og forbedre deres operationelle effektivitet. EU-forordning 261 er også en vigtig del af EU's bredere bestræbelser på at fremme gennemsigtighed og fairness i lufttransport, og den sikrer, at alle passagerer kan nyde godt af ensartede rettigheder, uanset hvilket EU-land de rejser fra eller til. Denne forordning er et klart signal om, at passagerkomfort og rettigheder er afgørende prioriteter, som understøtter forbrugertilliden og den samlede rejseoplevelse.

 

Af Sine Wainoe