Trustpilot score Trustpilot score

Forsinket bagage

I almindelighed dækker rejseforsikringer typisk erstatning for forsinket, bortkommet eller beskadiget bagage. Har man derfor en rejseforsikring, så bør man forhøre sig hos denne for at få udbetalt erstatning.

Hvis man som passager ikke har tegnet en rejseforsikring, eller ens rejseforsikring ikke dækker specifikke forhold, så er der mulighed for at få hjælp fra Forbruger Europa, som kan rådgive den enkelte passager i, hvordan erstatningen kan opnås via flyselskabet.

Rettigheder ved forsinket eller bortkommet bagage

For at være berettiget til kompensation skal man som forbruger senest 21 dage efter, at man har modtaget sin bagage, sende en skriftlig klage til flyselskabet. Heri skal man gøre krav på kompensation for de udgifter man har haft i forbindelse med forsinkelsen og/eller beskadigelsen af ens bagage.

Forsinket bagage

Ved fremsendelsen af sit krav på erstatning til flyselskabet, så bør man vedhæfte dokumentation på rimelige erstatningskøb og i videst mulige omfang skaffe en (Property Irregularity Report) PIR-rapport i lufthavnen, som dokumentation på at bagagen er beskadiget/forsinket/forsvundet. Denne PIR-rapport kan almindeligvis hentes hos flyselskabets skranke i ankomstterminalen.

Erstatningskøb ved forsinket eller bortkommet bagage

Flypassagerer er berettigede til at købe rimelige fornødenheder, når bagagen er forsinket eller bortkommet. Rimelige fornødenheder kan fx være undertøj, t-shirts, medicin, mobil- eller computeroplader. I definitionen af rimelige fornødenheder bør man have omstændighederne i forbindelse med ens rejse i betragtning. Har du fx et forretningsmøde, bryllup eller begravelse kan leje af et jakkesæt også være acceptabelt.

Det er vigtigt, at man ikke foretager urimeligt store dækningskøb, og derfor kun holder sig til det, som er behovet. Rimelige udgifter til dækningskøb kan altid kræves dækket hos rejseforsikringen eller flyselskabet. Hvor meget man som passager er berettiget at foretage dækningskøb for, afhænger af hvor længe bagagen har været forsvundet, og hvor du er rejst til. Udover at få dækningskøbet dækket, så kan passagerer anmode om erstatning på op til 10.000 kr. for bagage, som ikke er kommet frem.

Selvom bagage af og til aldrig kommer frem eller bliver forsinket, så viser luftfartsinformationsselskabet SITA’s rapport, at der i 2015 udelukkende var 7,3 bagageproblemer pr. 1000 flyrejsende (svarende til 0,73%). Flyselskaberne har taget ved lære af de mange krav på erstatning pga. bagageuregelmæssigheder, hvorfor det i dag mere er undtagelsen end hovedreglen, at flyselskaberne begår fejl med passagernes bagage.

Gode råd ved forsinket eller beskadiget bagage:

  • Få altid en PIR-rapport i lufthavnen, som dokumenterer at bagagen er forsinket/forsvundet.
  • Undgå at foretage dyre erstatningskøb (køb hvad der er rimeligt og nødvendigt).
  • Gem kvitteringerne på dine udgifter, så disse senere kan kræves refunderet.
  • Undersøg altid hvorvidt din rejseforsikring dækker tabet, inden du retter kravet direkte mod flyselskabet.

Beregn din kompensation!

Tag testen og find ud af hvor stor en kompensation, du er berettiget til. Såfremt du har krav på kompensation, kan vi indhente vi pengene for dig – nemt, enkelt og professionelt.

Klik på knappen og svar på spørgsmålene. Det tager kun 3 minutter.

Fortsæt

Følg os på Facebook

Kontaktinfo

Dronningensgade 66, 1420 København K

+45 82 82 90 90

kundeservice@flyhjaelp.dk

facebook.com/flyhjaelp

Telefontider

Om Flyhjælp

Vi hjælper flypassagerer med at sikre økonomisk kompensation for flyforsinkelser, aflysninger og overbookninger. Vi er eksperter på områdets jura og står for kommunikationen med flyselskaberne.

    Om os     Jobs     FAQ     Blog    
    Erhverv     Rejsebureauer     Fuldmagt