Hvad sker der, når jeg opretter en sag?
Når sagen er oprettet korrekt, og alle har underskrevet fuldmagten, udformer Flyhjælp et juridisk krav, som vi sender til det flyselskab, der har forårsaget forsinkelsen.
Det økonomiske krav pålægger flyselskabet at betale kompensation og eventuelle ekstraomkostninger.
Hvis flyselskabet herefter udbetaler kompensationen, vil de oftest gøre det til Flyhjælp, hvorefter Flyhjælp sender din andel videre til dig.
Nogle flyselskaber udbetaler direkte til passageren. Hvis det sker, skal du blot give os besked om, at du har modtaget pengene. Herefter vil vi sende dig en mail, der fortæller dig, hvortil du kan overføre vores salær.
Hvis flyselskabet afviser at betale, eller hvis de ignorerer vores krav, undersøger vores jurister, om du som passager er berettiget kompensation.
Flyhjælp køber adgang til databaser med vigtige tekniske beviser, der påviser, hvem der med største sandsynlighed har ansvaret for forsinkelsen/aflysningen.
Hvis Flyhjælps data påviser, at du er kompensationsberettiget, vil vi, hvis det er muligt, indbringe sagen for en retslig instans.
I nogle tilfælde falder sager uden for den normale procedure, hvis for eksempel flyselskabet er konkursramt eller konkurstruet, eller hvis flyselskabet ikke har base i Danmark. I disse tilfælde kan proceduren for inddrivelsen af dit krav være noget anderledes.
Hvor lang tid tager det?
En sag kan afsluttes efter to uger eller to år – det ved vi desværre ikke på forhånd. Heldigvis er flere flyselskaber blevet bedre og hurtigere til at udbetale til os, når de har modtaget vores krav.
Her kan du se, hvordan sagsforløbet kan se ud.