har du oplevet, at dit fly er forsinket eller måske ligefrem aflyst i forbindelse med en pakkerejse, er reglerne og loven for kompensation ved pakkerejser og erstatning en smule anderledes, end de vil være i forbindelse med en tur, du selv har arrangeret. Helt overordnet gør det sig dog også her gældende, at arrangøren for en rejse kan stilles til ansvar, hvis turen ikke er forløbet planmæssigt i forhold til en pakkerejse.
Hvis du har været ude for dette, men uden at det var en pakkerejse, kan du også få erstatning, læs mere her.
Allerførst, for at vide, hvilket sæt af regler og rettigheder, der knytter sig til din rejse, skal du lægge ud med at finde ud af, hvilken kategori, din tur tilhører. Er det en pakkerejse, består den af mindst to af følgende ydelser: Transport, indkvartering, anden turistmæssig ydelse. Rejsen skal desuden være solgt til en samlet pris og have en varighed på mere en end 24 timer for at kunne betragtes som en pakkerejse. Der behøver ikke at være transport med i prisen, for at rejsen anses for at være en pakkerejse.
Hvis din rejse hører ind under definitionen pakkerejse (se begyndelsen af artiklen), skal du indsende din klage til Pakkerejse-Ankenævnet før du kan modtage kompensation/erstatning.
Her behandles din klage mod en betaling på 275 kroner - et gebyr, som bliver refunderet, hvis du får medhold i klagen.
Hvis din rejse udgår fra Danmark, kan du også klage hos Trafikstyrelsen. Du kan læse nærmere om det at klage til Trafikstyrelsen i vores blogindlæg om emnet.
Hvis du har været ude for en forsinkelse eller aflysning med en rejse der ikke er købt som en rejsepakke, så har du stadig loven på din side. Vi hos Flyhjælp er klar til at føre din sag, start din sag her!