flyhjaelp-logo-2.png

Aflysning med Easyjet

September 2020

seneste indlæg

Hvilke lande kan jeg rejse til i Efterårsferien?

September 2020

Aflysning med Easyjet

Tasken er pakket, hele familien er samlet og I er klar til en god ferie, men så sker det: Easyjet aflyser.

Du vidste måske godt at Easyjet er et lavprisflyselskab og ikke altid det mest sikre valg, men nu står du her, og hvad er dine rettigheder egentlig hvis du kommer ud for en aflysning eller en flyforsinkelse med Easyjet?

 

Hvem er Easyjet

Easyjet er først og fremmest et engelsk lavprisflyselskab, og ovenikøbet det næststørste i Europa. 

Easyjet blev stiftet i 1995 af den britiske entreprenør Stelios Haji-Loannou, som senere hen også har lavet andre virksomheder med “Easy”, som varemærke. Easyjet startede i 1995 med at lease fly fra andre flyselskaber. 

Senere hen investererede Easyjet i eget fly, og virksomheden sigtede mod skyerne og tog fart. 

Nu har Easyjet en flåde på omkring 330 passagerfly og betjener over 100 lufthavne over alt i verdenen, hvor i de transportere mange millioner mennesker frem og tilbage på kloden. 

Hvordan kan Easyjet gøre det så billigt 

Du har måske undret dig over, hvordan dine billetter fra Easyjet kan være så billige i forhold til de øvrige flyselskaber. Svaret er ganske enkelt: 

  • Alt luksus og god service bliver skåret fra. Det er derfor, at du eksempelvis ikke ser nogle skærme bag på Easyjet sæder, og at du selv skal sørge for indtjekning. 
  • Alt har en pris. Som flypassager hos Easyjet skal man ikke forvente nogle særlig service eller forplejning i billettens pris. 
  • En anden grund er at lavprisflyselskaber som Easyjet og Ryanair er dygtige til at købe deres flyvemaskiner når flybranchen har det hårdt, og derved spare en masse penge på indkøb.
  • Derudover bruger Easyjet nyuddannede medarbejder, som er en billig arbejdskraft.

 

Har du oplevet en aflysning eller flyforsinkelse med Easyjet, hvad er dine rettigheder?

Selvom du har købt din billet af at lavprisselskab som Easyjet, og din afgang bliver aflyst så har du stadig en række rettigheder som flyselskaberne skal overholde. Vi vil her guide dig som flypassager hvad dine rettigheder er hvis Easyjet aflyser eller er skyld i en flyforsinkelse. Når du er flypassager i EU-lande, har du en række rettigheder ifølge den europæiske forordning 261/2014. 

 

Kriterierne for kompensation ved aflysning hos Easyjet

Hvis disse kriterier som set nedenfor er opfyldt, har du ret til kompensation fra Easyjet.

  • Afgang fra EU-land eller slut destination i EU-land med et Europæisk flyselskab
  • Hvis dit fly blev aflyst mindre end 14 dage før afgang
  • Hvis du ankommer til din destination senere end 2 timer efter det annoncerede ankomsttidspunkt

 

Kriterierne for kompensation ved flyforsinkelse hos Easyjet

Hvis din afgang er forsinket og flyforsinkelsen opfylder disse kriterier som set nedenfor, har du ret til kompensation fra Easyjet.

  • Over 3 timers forsinkelse
  • Afgang fra EU-land eller slut destination i EU-land med et Europæisk flyselskab

 

Hvad får jeg i kompensation hos Easyjet

Hvis din Easyjet afgang er forsinket, og den opfylder kriterierne for kompensation, kan det være et meget godt plaster på såret.

  • Hvis ruten er under 1.500 km, så kan du være berettiget 250 euro. 
  • Er ruten mellem 1.500 km og 3.500 km, kan du være berettiget 400 euro. 
  • Er din rute længere end 3.500 km kan du være berettiget helt op til 600 euro.

 

Hvis du oplever en aflysning eller flyforsinkelse med Easyjet eller andre lavprisselskaber, så husk at du stadig har rettigheder.

Det er noget vi i Flyhjælp gerne vil hjælpe dig med, start din sag her

 

 

 

 

Af Hans-Christian Mortensen