flyhjaelp-logo-2.png

Herunder kan du få gensendt et link til at følge din sag

Hvis du allerede har oprettet en sag hos Flyhjælp og vil holde dig opdateret på din sag, kan du få tilsendt en link til at følge din sag herunder. Du kan også bruge linket til at uploade nye dokumenter til din sag eller rette dine oplysninger.

Hvad gør man når flyet er overbooket?

February 2019

seneste indlæg

De mest forsinkede flyselskaber lige nu

February 2019

Hvad gør man når flyet er overbooket?

Den 9. april 2017 blev en mand tvunget af et United Airlines fly. Denne begivenhed endte i et blodigt skænderi imellem passageren og sikkerhedspersonalet, og begivenheden blev viralt delt på flere sociale medier.

Hændelsen er det mest voldsomme eksempel på konsekvenserne af overbooking, som er kendt. Pressen tog også hændelsen op, og hele historien blev tiltagende spredt, og resulterende i ekstremt dårlig omtale af flyselskabet, United Airlines. Konsekvensen blev, at  United Airlines aktiekurs faldt med 5,8 milliarder kroner på få timer.

Selvom at mange stadig kan huske hændelsen, har konsekvensen på længere sigt for United Airlines ikke været stærre, end at de i dag et stærkere end nogensinde før.

I udgangen af 2018, siden hændelsen, er United Airlines aktiekurs steget med 13 milliarder kroner – dvs. at flyselskabet er mere værd idag, end det var forinden hændelsen. United Airlines overbooker også fortsat passagerer på deres fly, som var den grundlæggende årsag den den omtalte, uheldige begivenhed. Flyselskaberne kan nægte dig boarding, hvis de har overbooket

Men hvorfor overbookes flyene i første omgang? Kan det ikke betale sig at få bedre systemer for at undgå et kurstab på næsten 6 milliarder kroner?

Flyhjælp dykker i dette indlæg ned i disse spørgsmål, og ser på, hvorfor overbooking sker, og hvilke potentielle belæg flyselskaberne har for at overbooke deres passagerer.

Hvor ofte overbookes flyene?

Det er ikke et uheld at flyene overbookes - det er et strategisk valg fra flyselskaberne, der forventer, at ikke alle passagerer vil møde op. Der foreligger ikke evidensberegninger på, hvor ofte flyselskaberne overbooker deres fly. Men af Europa kommissionens rapport “SWD/2013/062” er der alligevel nogle indikationer, der peger på hyppigheden.

Rapporten beskriver, hvor mange passagerer, der både frivilligt og påtvunget, opgiver deres flysæder. Hvis man påtvunget opgiver sit sæde, kaldes det ”nægtet boarding”. Ifølge rapporten bliver 0,04% af alle sæderne der overbookes ”opdaget”. Hvor mange overbookinger flyselskaberne reelt set foretager vides ikke, men det menes, at hyppigheden er en del oftere end de“opdagede” 0,04 %.

Overbooking er en af de største grunde til at kunder retter deres utilfredshed mod flyselskaberne. Det viser sig tilmed, at måden overbookingerne håndteres på, giver kunderne utryghed og uvished, og er en større årsag til vrede hos passagererne, end selve overbookingen.

Ved overbookninger tilbyder flyselskaberne ofte en økonomisk kompensaton, som er mindre end den kompensation, man egentlig er berettiget, imod at passageren opgiver sit sæde og tillader en ombookning senere eller med flere mellemlandninger.

Flyhjælps anbefaling er følgende: stå ikke frivilligt af flyet ved en overbooking og tag ikke imod en mindre kompensation, end du er berettiget. Din ret til den fulde kompensation frafalder, hvis du har taget imod et for lille beløb, og indgået et forlig med flyselskabet.

Vær opmærksom på, at flyselskabet ikke altid oplyser deres passagerer om passagerenes kompensationsret, og vil nogle gange forsøge at slippe for at betale, hvis de kan det, ved at give passagererne urigtige informationer.

Flyselskabet kan retmæssigt nægte dig boarding, hvis dit pas eller dine rejsedoluemnetr eller visum ikke er I orden, eller hvis du som passager opfører dig truende eller uhensigtsmæssigt overfor personale.

Hvad gør man så, hvis man uretmæssigt bliver nægtet boarding?

Først og fremmest vil vi i Flyhjælp råde dig til at søge juridisk hjælp, som eksempelvis Flyhjælp, således at kan guide dig i ulykkessituationen, og fortælle dig præcis hvad du skal gøre for at få højst mulig kompensation.

Dine valg kan tages godt eller skidt, og vi ønsker, at du tager det bedste valg fra starten, der stiller dig bedst muligt.


1: Find først ud af om din rejse er omfattet af forordningen.

Forordningen som din rejse, skal være omfattet af, for at du kan være kompensationsberettiget, er EU-forordning 261/2004.

- For at din rejse er omfattet af forordningen, skal du flyve fra et EU- eller EØS-land.

- Din rejse kan også være omfattet, hvis du flyver fra et land uden for EU til at land inden for EU med et EU-funderet flyselskab, elsempelvis SAS, Lufthansa eller et andet Europæisk selskab med hovedkontor I Europa.

Din rejse er ikke omfattet af forordningen hvis forsinkelsen opstår I et ikke-EU-land udenfor Europa, eksempelvis med United Airlines fra en by i USA.
Hvis din rejse ikke er omfattet af forordningen, er flyselskabet ikke forpligtet til at erstatte dig med en kompensation – ej heller selvom du er blevet meget forsinket til din destination.

Det er en mundfuld at finde rundt i, men hvis du har fundet ud af, at din rejse er omfattet af forordningen, kan du selv, eller med hjælp fra eksempelvis juridisk repræsentation som Flyhjælp, fastholde flyselskaberne i deres pligt overfor dig.

Hvis du bliver overbooket udenfor EU med et ikke EU-selskab, og ønsker flyselskabet at kompensere dig, er det en god ide at sige ”ja tak”.

Du kan læse nærmere, om præcis hvad, hvor og hvornår din rejse er omfattet af forordningen på Flyhjælps side om problematikker ved indhentning af kompensation.


2: Få skriftlig besked om at din ombooking skyldes overbooking!

Flyselskaberne vil ved domstolene forsøge at benægte din ret til kompensation, ved at påstå, at en ombooking ikke var deres valg og ansvar. Disse problemer kan du helt undgå, ved at få skriftligt bevis på at din ombooking skyldes overbooking.

Din kompensationsstørrelse afhænger af hvor langt der er mellem byen I hvilken du blev forsinket, og din destination. Du kan udregne hvor meget kompensation, du er berettiget i Flyhjælps kompensationsberegner.


3: Få dine ekstraomkostninger dækket!

Når du har fundet ud af at du er dækket af forordningen, og at du har fået skriftligt bevis på, at din ombookning skyldes overbooking, er du sikret kompensation.

Du er derudover berettiget til at få refunderet alle dine ekstraomkostninger, du har imens du venter på at blive ombooket. Disse ekstraomkostninger kan f.eks. være mad og drikke, som du har købt i forsinkelsens ventetid.

Men husk, at få alle kvitteringer med på dine ekstraomkostninger, da hverken domstolene eller flyselskaberne vil dække dem, hvis du ikke har dem. På kvitteringer skal det fremgå, hvad du har købt, idet alkoholvarer eksempelvis ikke kan refunderes.

For at blive ekspert i ekstraomkostninger, hvad, hvor og hvornår du kan få dem refunderet, kan du læse Flyhjælps guide i ekstraomkostninger.


4: Kræv din kompensation!

Hvis du har fulgt vores guide ovenfor, og sikret at din rejse er dækket forordningen, og du har sikret skriftligt bevis på, at din ombookningen er flyselskabets ansvar, er det er nu tid til at kræve de penge du er berettiget.

Der er forskellige måder at gøre det på, du kan forsøge at gøre dit krav direkte gældende hos flyselskabet og forsøge at føre din egen sag. Husk at få beregnet dine ekstraomkostninger med ind i dit krav mod flyselskabet.

Alternativt kan du vælge at benytte dig af en juridisk rådgivningsekspert som Flyhjælp, der har ekspertviden, og vil tage din sag hele vejen til retten.

Klik her for at starte din sag hos Flyhjælp.

Har du flere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Flyhjælp på telefon 82 82 90 90 eller e-mail: kundeservice@flyhjaelp.dk

Af Mathias Krogh