seneste indlæg
Oplev de bedste julemarkeder i Europa - Læs vores guide her
November 2024
Hvad gør man når flyet er overbooket?
Den 9. april 2017 blev en mand tvunget af et United Airlines fly. Denne begivenhed endte i et blodigt skænderi imellem passageren og sikkerhedspersonalet, og begivenheden blev viralt delt på flere sociale medier.
Hændelsen er det mest voldsomme eksempel på konsekvenserne af overbooking, som er kendt. Pressen tog også hændelsen op, og hele historien blev tiltagende spredt, og resulterende i ekstremt dårlig omtale af flyselskabet, United Airlines. Konsekvensen blev, at United Airlines aktiekurs faldt med 5,8 milliarder kroner på få timer.
Selvom at mange stadig kan huske hændelsen, har konsekvensen på længere sigt for United Airlines ikke været stærre, end at de i dag et stærkere end nogensinde før.
I udgangen af 2018, siden hændelsen, er United Airlines aktiekurs steget med 13 milliarder kroner – dvs. at flyselskabet er mere værd idag, end det var forinden hændelsen. United Airlines overbooker stadig passagerer på deres fly, som hovedsageligt var årsagen til at hændelsen fandte sted.
Men hvorfor overbookes flyene i første omgang? Kan det ikke betale sig at få bedre systemer for at undgå et kurstab på næsten 6 milliarder kroner?
Flyhjælp dykker i dette indlæg ned i disse spørgsmål, og ser på, hvorfor overbooking sker, og hvad flyselskaberne får ud af at overbooke deres fly.
Hvor ofte overbookes flyene?
Det er ikke et uheld at flyene overbookes - det er et strategisk valg fra flyselskaberne, der forventer, at ikke alle passagerer vil møde op. Der er ingen beviser for helt præcist, hvor ofte flyselskaberne overbooker deres fly. Men af Europa kommissionens rapport “SWD/2013/062” er der alligevel nogle indikationer, der peger på hyppigheden.
Rapporten beskriver, hvor mange passagerer, der både frivilligt og tvunget af flyselskaberne, der opgiver deres flysæder. Hvis man påtvunget opgiver sit sæde, kaldes det ”nægtet boarding”. Rapporten beviser at 0,04% af alle sæder overbookes. Dette er dog kun når overbooking "opdages" og en passager enten friviiligt eller tvunget opgiver et sæde. Hvor ofte flyselskaberne reelt set overbooker sæderne vil kun deres interne data vise, hvilket vi ikke kan få adgang til. Det er dog sikkert at forvente at, for at det betaler sig for flyene at overbooke, så er det egentlige tal langt højerer end 0,04 %.
Overbooking er en af de største grunde til at kunder retter deres utilfredshed mod flyselskaberne. Det viser sig tilmed, at måden overbookingerne håndteres på, giver kunderne utryghed og uvished, og er en større årsag til vrede hos passagererne, end selve overbookingen.
Ved overbookninger tilbyder flyselskaberne ofte en økonomisk kompensaton, som er mindre end den kompensation, man egentlig er berettiget. Til gengæld opgiver passageren frivilligt sit sæde og lader flyselskabet ombooke rejsen til et senere tidspunkt eller til at have flere mellemlandninger.
Flyhjælps anbefaling er følgende: stå ikke frivilligt af flyet ved en overbooking og tag ikke imod en mindre kompensation, end du er berettiget. Din ret til fuld kompensation frafalder, hvis du har taget imod en direkte kompensation, og indgået et forlig med flyselskabet.
Vær opmærksom på, at flyselskabet ikke altid oplyser deres passagerer om passagerenes kompensationsret. De vil endda nogle gange forsøge at slippe for at betale, ved at give passagererne urigtige informationer. Læs mere om hvor tit flyselskaberne tager fejl på flyhjælps blog.
Flyselskabet kan retmæssigt nægte dig boarding, hvis dit pas, rejsedokumenter eller visum ikke er I orden, eller hvis du som passager opfører dig truende eller uhensigtsmæssigt overfor personale.
Hvad gør man så, hvis man uretmæssigt bliver nægtet boarding?
En uberettiget nægtet boarding kan berettige til kompensation. Sørg for at få dokumentation for, at du blev nægtet boarding og hvorfor, du blev nægtet boarding.
Dine valg kan tages godt eller skidt, og vi ønsker, at du tager det bedste valg fra starten, der stiller dig bedst muligt.
1: Find først ud af om din rejse er omfattet af forordningen.
Forordningen som din rejse, skal være omfattet af, for at du kan være kompensationsberettiget, er EU-forordning 261/2004.
- For at din rejse er omfattet af forordningen, skal du flyve fra et EU- eller EØS-land.
- Din rejse kan også være omfattet, hvis du flyver fra et land uden for EU til at land inden for EU med et EU-funderet flyselskab. Det vil sige at flyselskabet har hovedkontor i EU, det kan f.eks. være flyeslskaber som SAS, Lufthansa eller et andet Europæisk selskab med hovedkontor I Europa.
Din rejse er ikke omfattet af forordningen, hvis forsinkelsen opstår I et ikke-EU-land udenfor Europa, eksempelvis med United Airlines fra New York.
Hvis din rejse ikke er omfattet af forordningen, er flyselskabet ikke forpligtet til at udbetale kompensation – heller ikke selvom du er blevet meget forsinket til din destination.
Alt det her er en stor mundfuld at finde rundt i. Hvis du har fundet ud af, at din rejse er omfattet af forordningen, kan du selv, eller med hjælp fra mellemmænd som Flyhjælp, kræve din kompensation over for flyselskaberne.
Du kan læse nærmere, om præcis hvad, hvor og hvornår din rejse er omfattet af forordningen på Flyhjælps side om problematikker ved indhentning af kompensation.
2: Få skriftlig besked om at din ombooking skyldes overbooking!
Flyselskaberne vil ved domstolene forsøge at benægte din ret til kompensation, ved at påstå, at en ombooking ikke var inden for deres ansvar. Disse problemer kan du helt undgå, ved at få skriftligt bevis på, at din ombooking skyldes overbooking.
Din kompensationsstørrelse afhænger af, hvor langt der er i mellem lufthavnen du blev forsinket i, og lufthavnen du fløj til. Du kan udregne hvor meget kompensation, du er berettiget i Flyhjælps kompensationsberegner.
3: Få dine ekstraomkostninger dækket!
Når du har fundet ud af at du er dækket af forordningen, og at du har fået skriftligt bevis på, at din ombookning skyldes overbooking, er du sikret kompensation.
Du er derudover berettiget til at få refunderet alle dine ekstraomkostninger, du har imens du venter på at blive ombooket. Disse ekstraomkostninger kan f.eks. være mad og drikke, som du har købt i forsinkelsens ventetid.
Men husk, at få alle kvitteringer med på dine ekstraomkostninger, da hverken domstolene eller flyselskaberne vil dække dine ekstraomkostninger, hvis du ikke har kvitteringer.
For at blive ekspert i ekstraomkostninger, hvad, hvor og hvornår du kan få dem refunderet, kan du læse Flyhjælps guide i ekstraomkostninger.
4: Kræv din kompensation!
Hvis du har fulgt denne guide, og sikret at din rejse er dækket forordningen, og du har sikret skriftligt bevis på, at din ombookningen er flyselskabets ansvar, er det er nu tid til at kræve de penge du er berettiget.
Der er forskellige måder at gøre det på, du kan forsøge føre din egen sag ved at gøre dit krav gældende direkte. Husk at få beregnet dine ekstraomkostninger med ind i dit krav mod flyselskabet.
Alternativt kan du vælge at benytte dig af Flyhjælp, som har ekspertviden, og vil tage din sag hele vejen til retten.
Klik her for at starte din sag hos Flyhjælp.
Har du flere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på e-mail: service@flyhjaelp.dk