flyhjaelp-logo-2.png

Sunclass: Nordens Nye Flyselskab

January 2020

seneste indlæg

Corona-flyaflysninger: Spøgelsesflyvninger

March 2020

Sunclass: Nordens Nye Flyselskab 

Sunclass Airlines. Det er navnet på nordens nye flyselskab, som er opstået efter at Thomas Cook i september 2019 gik konkurs. Men ikke meget tyder på de helt store ændringer i selskabet.

Umiddelbart er alt som det plejer, hvis man besøger selskabets hjemmeside. Sunclass’ side udstråler stadigvæk sol og varme, og flyver fortsat fortrinsvist for Spies. Det betyder også, at selskabet fortsat transporterer ferieglade danske charterrejsende, til intet mindre end 15 destinationer i hhv. Asien, Afrika, og store dele af Europa.

Forsinkelse og aflysning med Thomas Cook og Sunclass

På trods af konkurs i det tidligere selskab, Thomas Cook, formår selskabet i den sidste halvdel af 2019, dog alligevel at hente en 2019 DTA-pris (Danish Travel Award), som værende et af Danmarks førende og bedste charterflyselskab. Sunclass mener selv, at den vundne pris skyldes de ansatte, og deres levering af fremragende service og produkt.

Konkurrenter træder til

I slutningen af september 2019, blev flyselskabet Thomas Cook erklæret konkurs. Den skandinaviske del af selskabet bliver dog kort tid efter opkøbt, og er i dag det vi kender som Sunclass.

Dette medførte især gener for cirka 6000 rejsende, som på daværende tidspunkt befandt sig i udlandet. Grundet konkursen, var en række flyafgange aflyst på dagen for konkurs-erklæringen. Thomas Cook var dog hurtige til at håndtere konkursen, og allerede dagen efter var de igen flyvende.

På trods af en hurtig reaktion og tiltag fra selskabets side, måtte Thomas Cook hente hjælp fra flere konkurrenter. Rejsebureauer som Bravo Tours, Apollo og Tui, forsøgte at hjælpe de mange rejsende, som enten var strandet i udlandet, eller skulle afsted på sol- og badeferie. Bravo Tours kunne dog kun tilbyde hjælp i begrænset omfang, og forsøgte dermed at få plads til Thomas Cook-rejsende ombord på deres fly.

En anden konkurrent, Tui, trådte også til for de mange strandede Thomas Cook passagerer. Men deres første prioritet og primære fokus var på egne kunder, hvorefter rejseselskabet ville vurdere mulighederne for, at hjælpe de ramte Thomas Cook-rejsende.

Hos Flyhjælp modtog vi sager fra over 1.500 frustrerede Thomas Cook-rejsende, som på den ene eller den anden måde, var påvirket af konkursen hos flyselskabet. Fordi at selskabet var gået konkurs, var der som konsekvens for de flyrejsende, derfor ingen kompensation at hente

Kend dine rettigheder

Der kan være mange andre årsager til at rejsende oplever, at de enten ankommer for sent til den ønskede destination, eller aldrig kommer afsted på den planlagte flyafgang. Det kan medføre mange gener, og vil oftest have et negativt præg på hele oplevelsen.

Rettigheder og kompensation ved forsinket og aflyste fly

Typiske årsager til negative oplevelser, kan være forsinkelser, aflysninger eller overbookede fly. Men heldigvis er der både hjælp og penge at hente. Efter EU Forordning 261/2004, har du bestemte rettigheder ved forsinkede, overbookede og aflyste flyafgange. Det betyder, at du har mulighed for at få op til 4.500 kr. i kompensation, hvis du har oplevet en af disse negative oplevelser.

Flyselskaberne er ikke altid interesseret i, at udbetale kompensation på trods af, at det er deres pligt. Her kommer Flyhjælp ind i billedet. Vi er her for at hjælpe dig med, at kræve din ret hos flyselskabet, efter en kedelig oplevelse.

Sunclass er nye på markedet, men kommer du ud for en flyforsinkelse eller aflyst fly med Sunclass, har du god tid til at søge kompensation. Du har nemlig hele 3 år til at søge din berettigede kompensation fra flyselskabet.

Så har du været udsat for overbookede, aflyste eller forsinkede fly de seneste 3 år - så prøv vores beregner og find ud af hvor meget du er berettiget til. 

 

Af Mathias Krogh