flyhjaelp-logo-2.png

Flyhjælps guide til SAS-strejken

April 2019

seneste indlæg

Oplev de bedste julemarkeder i Europa - Læs vores guide her

November 2024

Flyhjælps guide til passagerer, som er ramt af SAS-strejken

 

Mange SAS-passagerer er for tiden strandet i lufthavne verden over og det er ikke altid let at finde ud af hvordan man som passager kommer videre herfra. Har du spørgsmål til erstatning og kompensation ved SAS strejken?

Loven på området kan være uoverskuelig. Flyhjælp har lavet følgende guide til dig, der gerne på overskuelig viser dig, hvad du nu skal gøre hvis din rejse bliver påvirket af SAS flystrejken.

Herunder ses en 6-trins guide, du kan bruge til at finde din fremgangsmåde herfra.

 

SAS strejke - kan jeg købe nye flybilletter?

Ud over at du har ret til at få refunderet dine nye flybilletter og andre ekstraudgifter, kan du også have ret til en kompensation på op til 4.500 kr.

 

Mit fly er aflyst - hvad gør jeg nu?

Er dit fly blevet aflyst eller forsinket af den nuværende SAS-strejke, anbefaler vi at gøre følgende: 

  1. Tag kontakt til SAS og efterspørg nye flybilletter så du kan nå til din destination. Hvis SAS kan tilbyde dig en ombooking indenfor rimelig tid, kan du ikke selv købe nye billetter. Rimelig tid betegnes som regel som den tid det tager at flyve frem og tilbage mellem din destination. 

  2. Hvis SAS ikke kan ombooke dig indenfor rimelig tid, kan du vælge at købe en ny billet til destinationen med fly eller andet transportmiddel og få SAS til at refundere denne udgift efterfølgende. Sørg for at få dokumentation på at SAS ikke kan hjælpe dig, så du kan bevise dette på et senere tidspunkt. 

  3. Gem alle dine kvitteringer under din aflysning. Hvis du har brug for et sted at sove natten over, eller hvis du skal have mad og drikke under aflysningen, skal flyselskabet også refundere dette.

  4. Uanset om du blev tilbudt en ny rejese til destinationen, kan du søge kompensation på op imod 4.500 kr. for de gener som aflysningen har forårsaget. Du er berettiget til kompensation, hvis du ankom mere end 3 timer senere til destinationen eller aldrig nåede frem, og hvis aflysningen eller forsinkelsen er flyselskabets ansvar.

  5. Husk at din udrejse og hjemrejse er 2 separate rejser som du kan søge kompensation for. Dette betyder altså, at begge flyvninger på en weekendtur med SAS kan resultere i kompensation på op imod 4.500 kr.

  6. Du kan enten forsøge at tage kampen op mod flyselskabet selv, eller oprette en sag på Flyhjælp.dk, hvis du vil have os til at indhente kompensationen og dine udlæg for dig mod et salær på 30% inkl. moms af det indhentede. Flyhjælps jurister kan ofte indhente kompensationen hurtigere, og du skal ikke betale noget ud af egen lomme, selv hvis sagen ender i retten.

 

Flyhjælps vurdering af SAS-strejken

Flyhjælp har på trods af SAS udmeldinger, vurderet at disse SAS-aflysninger er kompensationsberettiget.

Du kan derfor vælge at tage din sag til retten mod SAS eller lade Flyhjælp føre din sag og får kompensation på op til 4.500 kr.

Ovenstående konklusion er Flyhjælp kommet frem til, på baggrund af en ny dom der blev afsagt sidste år. Denne dom danner baggrund for den praksis, der er for strejke, af den type vi ser hos SAS i dag.

Vores Advokat Rune Strøm udtaler sig:

 

  • Taget i betragtning af at SAS har haft kendskab til strejken i ca. en måneds tid forinden denne samt at der alene er tale om en intern strejke, er det vores vurdering, at strejken vil være kompensationsberettiget. – Rune Strøm Danvold, advokat og leder af Retssagsafdelingen

 

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på e-mail service@flyhjaelp.dk så vil vi forsøge at få dig til din destination på retfærdig vis.

Hvis du ønsker, at Flyhjælp skal indhente din kompensation, kan du oprette en sag ved at udfylde vores sagsformular.

 

Af Melik Karatas