flyhjaelp-logo-2.png

Rettigheder ved pakkerejser - Læs alt om dine flyrettigheder

October 2024

seneste indlæg

Hvad er det største fly i verden? Find ud af det her!

December 2024

Rettigheder ved pakkerejser

Hvis du oplever en flyforsinkelse eller flyaflysning, men har købt din flyrejse som del af en pakkerejse, er der særlige omstændigheder, du bør være opmærksom på. Det er nemlig ikke altid, at du er berettiget til kompensation.

 

En pakkerejse er, når du køber en kombination af to eller flere typer rejseydelser til samme ferie/rejse. Dette gælder eksempelvis transport, indlogering og billeje. En pakkerejse kan enten være arrangeret på forhånd eller være en skræddersyet pakke, hvor du selv har valgt de ønskede ydelser.

 

Din rejse defineres som en pakkerejse, hvis:

  • Du bestiller rejseydelser, der er enten sammensat eller blot med hjælp fra en forhandler, herunder en rejsearrangør, online eller fysisk rejsebureau eller gennem én enkelt aftale.

 

Eller

 

  • Du bestiller rejseydelser gennem særskilte aftaler med flere forskellige leverandører, og mindst én af følgende betingelser opfyldes:
      • Du køber rejseydelserne hos én enkelt leverandør.
      • Hvis rejseydelserne sælges til en samlet pris.
      • Hvis rejseydelserne enten markedsføres eller sælges som en “pakke”.
      • Hvis rejseydelserne sammensættes fra en udbyder, der giver dig ret til at vælge blandt et udvalg af ydelser
      • Hvis du køber en “klik-selv”-pakke, hvor du køber rejseydelser hos særskilte leverandører, men under samme online bestillingssystem.

 

Dine rettigheder ved pakkerejser afhænger af din booking

Sker der ændringer i din pakkerejse, bør du som udgangspunkt altid klage direkte til din rejsearrangør - også selvom der sker ændringer hos flyselskabet. Du kan dog også klage direkte til flyselskabet.

 

Sker det, at du oplever et aflyst fly eller en flyforsinkelse ifb. en pakkerejse, er du berettiget til kompensation, da du er omfattet EU-forordning 261. Her gælder de samme regler som en flyaflysning eller flyforsinkelse, og du kan derfor få en kompensation på op til 4.500 kr. afhængigt af flydistancen.

Resten af din pakkerejse, herunder hotel og billeje, er omfattet af pakkerejseloven og du får dermed kompensation eller erstatning i henhold til den.

 

Dine pakkerejse rettigheder

Dine rettigheder ved pakkerejser bestemmes af EU-direktiv 2015/2302, som er implementeret i pakkerejseloven. Her er samtlige rettigheder vedrørende pakkerejser beskrevet.

 

Flyhjælp gør opmærksom på, at vi kun kan hjælpe, såfremt der er tale om ændringer, aflysninger og forsinkelser vedrørende flyafgangene og ikke hoteller, anden transport og lignende.

 

Dine rettigheder i tilfælde af flyforsinkelse ved pakkerejse

Hvis du oplever en flyforsinkelse som led i en pakkerejse, er du som udgangspunkt berettiget til kompensation mellem 1.805 kr. og 4.500 kr. såfremt du ankommer til din destination 3 timer (eller derover) senere end forventet.

 

For at du har ret til kompensation i forbindelse med et forsinket fly i en pakkerejse, kræver det:

  • At du har checket ind til tiden.
  • At din flyforsinkelse er sket for senest 3 år siden.
  • At det er flyselskabet selv, der er skyld i flyforsinkelsen.
  • At dit fly lettede inden for EU (uanset flyselskab) eller landede inden for EU (hvis der er tale om et europæisk flyselskab).

 

Dine rettigheder ved pakkerejse og aflyst fly

Har du bestilt en pakkerejse og oplever et aflyst fly, er du som udgangspunkt også berettiget til kompensation på op til 4.500 kr.

 

Dine rettigheder ved pakkerejser og aflyst fly:

  • Du har krav på en refusion af hele billetprisen ved en flyaflysning.
  • Er der tale om et aflyst fly, som er led i en rejse med mellemlandinger, har du krav på en returbillet til det første afrejsested, så snart det er muligt, eller
  • En ny flybillet til den endelige destination, så snart det er muligt. Hvis flyselskabet ikke selv kan tilbyde første ledige afgang, skal de betale for turen med et andet flyselskab, eller
  • En ny flybillet med en senere afrejsedato efter eget valg, såfremt der er ledige billetter på afgangen
  • Du kan desuden også være berettiget til mad og drikke, transport og overnating, afhængigt af aflysningens omfang.

 

Har du brug for hjælp til at få din kompensation eller har du spørgsmål til dine pakkerejse rettigheder i forbindelse med dine flyafgange? Du kan oprette en sag på 3 minutter hos Flyhjælp eller sende os en mail på service@flyhjaelp.dk.

Af Sine Wainoe