Har du oplevet forsinkelse eller aflysning med SAS? Du kan være berettiget til op til 4500 kr. I kompensation - Tjek din sag her nemt i dag!
Kræv refusion eller kompensation
Har du oplevet forsinkelse eller aflysning med SAS? Du har muligvis ret til op til 4.500 kr. i kompensation, hvis din flyvning er blevet forsinket, aflyst eller overbooket. Ifølge EU-forordning 261/2004 har du som flypassager rettigheder, der sikrer dig kompensation i disse tilfælde – og Flyhjælp kan hjælpe dig med at få det, du har krav på.
Brug vores gratis SAS kompensationsformular og få hurtigt svar på, om du er berettiget til kompensation.
Vi har hjulpet tusindvis af kunder med at få kompensation fra SAS for forsinkede og aflyste fly. Du kan læse om andres erfaringer med at benytte Flyhjælp til at få kompensation fra SAS på Flyhjælps profil på Trustpilots hjemmeside. | SAS har i alt, i 2024, udført 210.000 flyvninger. 388 ud af de 210.000 flyvninger blev forsinket mere end 3 timer, og passagererne kan have ret til kompensation for forsinkelse. 1484 flyvninger med SAS blev aflyst, og berørte har ret til refusion og muligvis også til kompensation. |
Hvis din SAS-flyvning indenfor de sidste 3 år er blevet aflyst eller forsinket, kan du have ret til kompensation i henhold til EU-forordning 261/2004.
Hvis din flyvning med SAS blev aflyst, og du ankom til din endelige destination mere end 3 timer efter det planlagte ankomsttidspunkt, har du som udgangspunkt ret til kompensation.
I tilfælde af, at du blev informeret om aflysningen mindre end 7 dage før flyvningen, er reglerne lidt anderledes. Her er du berettiget til kompensation, når du ankommer til den endelige destination kun 2 timer senere end først planlagt.
Hvis SAS aflyser dit fly, er de forpligtet til at tilbyde dig billet til det næste ledige fly, uanset om det er deres egen flyvning eller med et andet flyselskab. Ofte vil den næste ledige flyvning ankomme nogle timer senere, end hvad din originale flyvning var planlagt til, og kompensationen beregnes derfor ud fra forskellen på hvornår du skulle have været ankommet, og hvornår du faktisk ankom.
OBS: Hvis SAS aflyste dit fly mere end 14 dage før afgang, har du desværre ikke ret til kompensation, men husk, at du stadig har ret til at få fuld refusion af din billet uanset hvornår aflysningen skete.
Du er som udgangspunkt berettiget til økonomisk kompensation, hvis din SAS fly er mere end 3 timer forsinket ved ankomst. Størrelsen på kompensationen afhænger både af forsinkelsens længe og flyvningens længde. Du kan få et overblik over, hvor meget du kan få i kompensation, i den blå oversigt nedenfor.
Oplever du en forsinkelse på mere end 2 timer har du også ret til, inden for rimelighedens grænser, at få betalt måltider og forfriskninger af SAS. Husk derfor at gemme kvitteringer for det du køber i lufthavnen.
Årsag | Forsinket ankomstid | Flyvninger under 1.500 km | Flyvninger 1.501 - 3.500 km | Flyvninger over 3.500 km mellem EU-lande | Flyvninger over 3.500 km til/fra EU-lande |
---|---|---|---|---|---|
Aflyst* | 2 – 3 timer | 1.850 kr. | 1.500 kr. | 1.500 kr. | 2.250 kr. |
Aflyst/Forsinket | 3 – 4 timer | 1.850 kr. | 3.000 kr. | 3.000 kr. | 2.250 kr. |
Aflyst/Forsinket | Mere end 4 timer** | 1.850 kr. | 3.000 kr. | 3.000 kr. | 4.500 kr. |
Overbooket | 1.850 kr. | 3.000 kr. | 3.000 kr. | 4.500 kr. |
* Hvis aflysningen sker mindre end 7 dage før planlagte afgang.
** Hvis aflysningen sker mellem 14-7 dage før planlagte afgang.
Opsummering:
Du kan kræve kompensation, hvis:
✅ Dit fly var forsinket med mere end 3 timer ved ankomst
✅ Dit fly blev aflyst mindre end 14 dage før afrejse
✅ Du blev nægtet boarding på grund af overbooking
Ovenstående regler vedr. Kompensation gælder kun i tilfælde, hvor forsinkelsen/aflysningen skyldes ikke-ekstraordinære omstændigheder og dermed er ude af flyselskabets kontrol.
- Tekniske problemer hos SAS (på flyet, i interne systemer mm.)
- Personalemangel (gælder også under strejker blandt flyselskabets eget personale)
- Alvorlige vejrforhold
- Terrorhandlinger, militærkup eller politisk uro, hvis de udgør en sikkerhedsrisiko
- Restriktioner fra flyvekontrol
- Akut sygdom eller nød hos passagerer
- Strejker blandt flyveledere
Når et fly forsinkes eller aflyses, er det ikke altid passagererne oplyses om den konkrete årsag. Og hvis begrundelsen f.eks. er “dårligt vejr” - hvornår har vejret så været dårligt nok til at være klassificeret som en usædvanlig omstændighed? Det kan være svært, som passager, at regne ud hvornår der er ret til kompensation, men det kan vi heldigvis hjælpe med!
SAS (Scandinavian Airlines) er et af Skandinaviens største flyselskaber med base i Stockholm, København og Oslo. SAS har en flåde på omkring 133 fly og betjener over 100 destinationer på tværs af Europa, Nordamerika og Asien (kilde: SAS officielle hjemmeside). SAS blev grundlagt i 1946 og er i dag ejet af de skandinaviske lande Danmark, Norge og Sverige. Flyselskabet tilbyder både indenrigs- og udenrigsflyvninger samt rejseoplevelser med hoteller, billeje og meget mere.
Selvom SAS har godt ry for deres pålidelige drift og gode kundeservice, kan det stadig ske, at der opstår problemer med flyafgange – På grund af det store antal daglige flyvninger oplever SAS jævnligt forsinkelser og aflysninger, hvilket påvirker mange passagerer. Hvis du har oplevet en forsinkelse eller en aflysning med SAS, kan du være berettiget til op til 4.500 kr. i kompensation.
Har du været ramt af forsinkelse eller aflysning med SAS?
Den generelle regel er, at flyet skal være forsinket 3 timer, for at man som passager har ret til kompensation. I enkelte tilfælde, kan man dog kræve kompensation for en forsinkelse på 2 timer. Du kan finde en oversigt over reglerne for kompensation længere oppe på siden.
Det er muligt at kontakte SAS direkte, for at søge kompensation. I nogle tilfælde er dette dog en krævende proces. Ønsker du at undgå at lægge meget energi i processen, kan du selvfølgelig også bare lade os tage arbejdet.
I Danmark har man 3 år til at klage over et forsinket fly, og søge om kompensation.
Ja, du kan stadig være berettiget til kompensation, selvom du har booket gennem et rejsebureau. Det er SAS, der er ansvarlig for kompensationen – ikke rejsebureauet.
Hvis din samlede rejse er én booking, og din slutdestination bliver ramt af en forsinkelse eller aflysning, der opfylder betingelserne, kan du være berettiget til kompensation – også ved mellemlandinger.
Hvis SAS afviser din sag, vurderer vi, om der er grundlag for at anlægge sagen for retten. Vi tager sagen hele vejen, hvis du ønsker det – uden ekstra omkostninger for dig.
Ja! Børn, der har deres eget sæde (og dermed billet), har også ret til kompensation – uanset alder.
Ja, EU 261/2004 gælder for alle flyvninger, der starter i EU – inkl. indenrigsflyvninger i Danmark med SAS.
Klar til at komme i gang? Forsinket eller aflyst fly?
Tusindvis af glade kunder
Den bedste sagsbehandling
Risikofrit - nemt og hurtigt