Hvis du allerede har oprettet en sag hos Flyhjælp og vil holde dig opdateret på din sag, kan du få tilsendt en link til at følge din sag herunder. Du kan også bruge linket til at uploade nye dokumenter til din sag eller rette dine oplysninger.
Læs hvordan du kan få kompensation for forsinkede og aflyste fly med Finnair - Vi hjælper dig med at få styr på dine rettigheder.
Finnair udførte i 2024 lige knapt 113.000 flyvninger. Ud af de 113.000 flyvninger blev 226 forsinket med mere end 3 timer og Finnair aflyste 1.220 flyvninger.
Kræv refusion eller kompensation
Har du oplevet forsinkelse eller aflysning med Finnair? Du kan være berettiget til op til 4.500 kr. i kompensation, hvis din flyvning er blevet forsinket, aflyst eller overbooket.
Vi er eksperter i flypassagerers rettigheder med 10 års erfaring og en succesrate på 95 % i retssager. Du kan være tryg ved, at din sag er i de bedste hænder.
Vi har hjulpet mere end 410.000 passagerer med at indhente kompensations fra flyselskaber, såsom Finnair.
Du kan læse tusindvis af gode anmeldelser af os på Flyhjælps profil på Trustpilot.
Lad os hjælpe dig med at få det, du har ret til.
Finnair skal tilbyde sine passagerer økonomisk kompensation i tilfælde af forsinkelser, aflysninger eller overbookinger i henhold til EU-forordning 261/2004. Denne lovgivning beskytter flypassagerers rettigheder og sikrer, at flyselskaber er ansvarlige, når deres fejl forårsager ulejligheder for passagererne.
Ifølge EU-forordning 261/2004 har passagerer ret til kompensation for forsinkelser og aflysninger, der skyldes ikke-ekstraordinære omstændigheder. Dette gælder også Finnair-flyvninger.
Hvis din flyvning blev aflyst mindre end 14 dage før afrejse, kan du have ret til kompensation. Kompensationen beregnes ud fra, hvor lang tid senere du ankom til din destination.
Husk, hvis Finnair har informeret dig om aflysningen mere end 14 dage før afgang, kan du desværre ikke kræve kompensation, men du har stadig ret til fuld refusion af din billet.
Du kan søge kompensation, hvis dit Finnair-fly er mere end 3 timer forsinket ved ankomst.
For at være berettiget til kompensation, kræver det dog, at forsinkelsen var indenfor Finnairs kontrol og dermed ikke skyldtes usædvanlige omstændigheder, såsom ekstremt dårligt vejr, terrortrusler og lignende.
Kompensationsbeløbet afhænger af forsinkelsens længde og flyvningens afstand. For at gøre det overskueligt, har vi lavet en tabel, som giver et overblik over EU 261/2004's regler for kompensationens størrelse:
Årsag | Forsinket ankomstid | Flyvninger under 1.500 km | Flyvninger 1.501 - 3.500 km | Flyvninger over 3.500 km mellem EU-lande | Flyvninger over 3.500 km til/fra EU-lande |
---|---|---|---|---|---|
Aflyst* | 2 – 3 timer | 1.850 kr. | 1.500 kr. | 1.500 kr. | 2.250 kr. |
Aflyst/Forsinket | 3 – 4 timer | 1.850 kr. | 3.000 kr. | 3.000 kr. | 2.250 kr. |
Aflyst/Forsinket | Mere end 4 timer** | 1.850 kr. | 3.000 kr. | 3.000 kr. | 4.500 kr. |
Overbooket | 1.850 kr. | 3.000 kr. | 3.000 kr. | 4.500 kr. |
* Hvis aflysningen sker mindre end 7 dage før planlagte afgang.
** Hvis aflysningen sker mellem 14-7 dage før planlagte afgang.
Finnair er det største flyselskab i Finland og et af de ældste selskaber i Europa. Siden dets grundlæggelse i 1923 har Finnair udviklet sig til at være en førende aktør inden for luftfart og transport, med en flåde på mere end 80 fly, der opererer over 100 destinationer verden over.
Selskabet vægter sikkerhed, komfort og effektivitet højt, og dette afspejles i deres kundetilfredshed. Finnair har vundet adskillige priser for deres service og kundetilfredshed, herunder Skytrax World Airline Award for bedste flyselskab i Nordeuropa i 2017. Men selv de bedste flyselskaber har flyvinger som forsinkelses eller aflyses, og Finnair er ingen undtagelse.
Der er flere årsager til, at et kompensationskrav kan blive afvist af Finnair. Nogle af de mest almindelige årsager inkluderer dårligt vejr eller strejker blandt lufthavnspersonalet. Situationer som disse er naturligvis uden for Finnairs kontrol, men det kan være svært at vurdere, hvorvidt forsinkelsen eller aflysningen faktisk ikke kunne have været undgået.
Hvis du er i tvivl om du har ret til kompensation, på trods af at dit krav er blevet afvist, kan du altid oprette en sag hos os - så vurderer vi om der er grundlag for afvisningen eller om du har ret til kompensation.
Ja, alle passagerer med eget sæde og billet, inklusive børn, har ret til kompensation.
Hvis Finnair afviser din sag, vurderer vi, om der er grundlag for at tage den i retten. Vi håndterer alting uden økonomisk risiko for dig.
Vi arbejder med et "No Cure No Pay" princip, og det vil sige at det ikke koster dig noget at åbne en sag hos os, og lykkes vi ikke med at skaffe dig penge, så tager vi ingen betaling for vores arbejde. Hvis vi derimod vinder din sag, tager vi et salær af gevinsten.
Du kan finde vores prisliste her.
Flyet skal være forsinket mere end 3 timer ved ankomst.
Du kan kontakte Finnair direkte via deres hjemmeside eller telefonnummer. De fleste flyselskaber har en procedure for, hvordan man kan kontakte dem angående kompensation. Du skal dog være opmærksom på, at det ofte kan være svært at få fat i nogen hos flyselskabet og få svar på din sag. Vi anbefaler derfor altid at bruge et professionelt firma som vores til at hjælpe dig med din sag og sikre, at du får den kompensation, du har ret til.
Klar til at komme i gang? Forsinket eller aflyst fly?
Tusindvis af glade kunder
Den bedste sagsbehandling
Risikofrit - nemt og hurtigt