Blev din Ryanair flyvning forsinket eller aflyst? Læs her, hvordan du kan få den kompensation, du har ret til.
Kræv refusion eller kompensation
Har du oplevet at dit fly med Ryanair var forsinket, aflyst eller måske endda overbooket? Så har du muligvis ret til kompensation på op til 4.500 kr. i henhold til EU's regler om passagerrettigheder.
Her er nogle ting, du bør vide om dine rettigheder og hvordan du kan få kompensation fra Ryanair.
Vi forstår, hvor frustrerende flyforsinkelser og aflysninger kan være. Vi hjælper dig med at få den kompensation, du har krav på, uden besvær.
| Ryanair har i alt, i 2024, udført 1.025.338 flyvninger.
|
.
Som passager har du en række beskyttelser i henhold til EU-lovgivningens Forordning EU261. Dette betyder, at du kan være berettiget til økonomisk kompensation, hvis din flyvning blev forsinket eller aflyst.
Ifølge EU-forordning nr. 261/2004 har passagerer ret til kompensation, hvis deres fly bliver aflyst eller forsinket i mere end tre timer. Dette gælder for alle flyvninger med et europæisk luftfartsselskab samt flyvninger med afgang fra et land indenfor EU.
Det irske flyselskab Ryanair har hovedsæde i Dublin og er derfor et EU-flyselskab, som hører under EU-forordning nr. 261/2004.
Størrelsen på kompensationsbeløbet er fastlagt ud fra flyvningens længde og forsinkelse og kan ses i skemaet nedenfor:
Årsag | Forsinket ankomstid | Flyvninger under 1.500 km | Flyvninger 1.501 - 3.500 km | Flyvninger over 3.500 km mellem EU-lande | Flyvninger over 3.500 km til/fra EU-lande |
---|---|---|---|---|---|
Aflyst* | 2 – 3 timer | 1.850 kr. | 1.500 kr. | 1.500 kr. | 2.250 kr. |
Aflyst/Forsinket | 3 – 4 timer | 1.850 kr. | 3.000 kr. | 3.000 kr. | 2.250 kr. |
Aflyst/Forsinket | Mere end 4 timer** | 1.850 kr. | 3.000 kr. | 3.000 kr. | 4.500 kr. |
Overbooket | 1.850 kr. | 3.000 kr. | 3.000 kr. | 4.500 kr. |
* Hvis aflysningen sker mindre end 7 dage før planlagte afgang.
** Hvis aflysningen sker mellem 14-7 dage før planlagte afgang.
For at kvalificere dig skal følgende kriterier opfyldes:
- Alvorlige vejrforhold
- Terrorhandlinger, militærkup eller politisk uro, hvis de udgør en sikkerhedsrisiko
- Restriktioner fra flyvekontrol
- Akut sygdom eller nød hos passagerer
- Strejker blandt flyveledere
Ikke-ekstraordinære omstændigheder kan være:
- Tekniske problemer hos Ryanair (på flyet, i interne systemer mm.)
- Personalemangel (gælder også under strejker blandt Ryanairs eget personale)
Hvis du har misset en mellemlanding som følge af en Ryanair forsinkelse vil du ofte opleve, at Ryanair ikke tilbyder dig kompensation. Det skyldes at de ikke selv sælger billetter med mellemlandinger og din rejse består derfor sandsynligvis af to eller flere individuelle bookinger. Har du selv sammensat rejsen, er du selv ansvarlig for at finde en ny flyvning der får dig frem til din endelige destination, og du har ikke ret til kompensation.
Selvom Ryanair ikke sælger billetter til flyvninger med mellemlanding, kan du stadig have købt en samlet rejse med mellemlanding, hvor Ryanair foretager den ene flyvning – eksempelvis gennem et rejsebureau.
Du kan have ret til kompensation på betingelse af at din fulde rejse er én booking, og at du ankom til din endelige destination mere end 3 timer senere end oprindeligt planlagt. Disse regler gælder også for rejser, som Ryanair er med til at udføre.
Du kan læse mere om dine kompensationsrettigheder ved mellemlandinger hereller få vores hjælp direkte, så gennemgår vi sagen for dig.
Ryanair er Europas største lavprisflyselskab med et stort netværk af destinationer og hyppige afgange. Selskabet blev grundlagt i 1984 og har siden da transporteret millioner af passagerer til destinationer i hele Europa og Nordafrika. Ryanair er kendetegnet ved sine lave priser, som gør det muligt for mange at rejse billigt og bekvemt.
Ryanair opererer primært fra mindre lufthavne, hvilket bidrager til de lave billetpriser. Derudover har selskabet et "no-frills" koncept, hvor passagererne betaler ekstra for eventuelle tilvalg såsom bagage eller måltider om bord.
Som en af de mest anvendte luftfartsselskaber i Europa står mange passagerer med Ryanair forsinkelser og aflysninger. Hvis dette er sket for dig, skal du ikke bekymre dig - vi er klar til at hjælpe dig med kompensation.
Ja, afhængigt af nationale regler kan du normalt søge kompensation for forsinkelser og aflysninger op til 3 år tilbage.
De fleste krav behandles inden for 4-12 uger. Vi holder dig opdateret igennem hele processen.
Der er ingen forudgående omkostninger. Du betaler kun en procentandel af kompensationen, hvis vi vinder din sag. Du kan finde information om vores salær her.
Hvis Ryanair nægter din kompensation, tager vi sagen videre til de relevante myndigheder på dine vegne, uden ekstra omkostninger.
Ja! Børn, der har deres eget sæde (og dermed billet), har også ret til kompensation – uanset alder.
Kun hvis du først fik besked om aflysningen af din flyafgang 14 dage inden afgang eller senere eller hvis ændringen i dine rejseplaner gav en forsinkelse på mere end 3 timer.
Husk at du, uanset hvornår du fik besked, har ret til at få din flybillet refunderet, hvis din flyvning blev aflyst.
Klar til at komme i gang? Forsinket eller aflyst fly?
Tusindvis af glade kunder
Den bedste sagsbehandling
Risikofrit - nemt og hurtigt