seneste indlæg
Oplev de bedste julemarkeder i Europa - Læs vores guide her
November 2024
Flyforsinkelse og aflyst fly med Ryanair
Har du haft problemer på rejsen og oplevet en flyforsinkelse eller aflyst fly med Ryanair?
Alle flyselskaber kan ind imellem have problemer med at lette fra jorden. Om det skyldes dårligt vejr eller menneskelige fejl er ikke helt irrelevant, da det kan have betydning for, hvorvidt du er berettiget til en erstatning. Flyselskaberne er nemlig forpligtede til at kompensere passagererne for forsinkelser og aflysninger over en vis varighed.
På Flyhjælps blog hjælper vi de rejsende med at gennemgå deres rettigheder og hvornår de *kan have krav på kompensation.
I dette indlæg er fokus på flyselskabet Ryanair og foruden information om selskabet, får du et indblik i hvilke muligheder, flyselskabet tilbyder i forbindelse med forsinkede og aflyste fly. Sidst i indlægget gennemgår vi dine rettigheder ifm. at få kompensation ved flyforsinkelser og flyaflysninger.
Hvem er Ryanair?
Ryanair er Europas største flyselskab og har sine rødder i Irland, hvor de begyndte med passagerflyvninger tilbage i 1984. I dag har de en daglig drift med 2.000 flyafgange mod 200 forskellige destinationer. Ryanairs flåde består udelukkende af Boeing 737-800, hvilket hjælper dem med at skabe en enklere drift og betjening af maskinerne, der så igen sikrer en bedre service og sikkerhed for deres kunder.
Ryanair har hovedsæde i Irlands hovedstad Dublin og har tilsvarende Dublins lufthavn som hjemmebase. Ryanair tilbyder en ordning kaldet Ryanair Plus, der giver dig som medlem mulighed for at kunne medbringe mere bagage uden yderligere omkostninger. Du vil blive prioriteret, når du boarder og vil have mulighed for at reservere din ønskede plads.
Igennem tiden har flyselskabet været involveret i en række kontroversielle sager, der har haft betydelig negativ indflydelse på deres omdømme. De har især fået dårlig omtalelse for deres mange tilføjelser af supplerende indtægter, der nu står for 20 % af selskabets samlede indtjening.
De danske fagforeninger har også haft sit at sige omkring Ryanair. En sag om hvorvidt Ryanairs danske medarbejdere skulle have lov til at strejke, resulterede i 2015 med at Ryanair lukkede sine baser i Danmark.
Flyforsinkelse med Ryanair
Et europæisk flyselskab, som Ryanair skal følge den europæiske lovgivning. Det betyder at Ryanair er forpligtet til at udbetale kompensation i tilfælde af visse problemer på rejsen. Hvis der er tale om en forsinkelse, er det vigtigt, at du sætter dig ind i rejsens længde og varigheden af forsinkelsen, da dette har betydning for din kompensation.
Du vil som rejsende have krav på at modtage gratis forplejning, i form af mad og drikke uden beregning, på rejser under 1.500 km., såfremt forsinkelsen har varet mere end 2 timer. Det samme er gældende for rejser imellem 1.500 km. og 3.500 km., hvis forsinkelse varer mere end 3 timer. Og igen på rejser over 3.500 km. når forsinkelsen er over 4 timer.
Skulle du opleve en forsinkelse på mere end 5 timer, vil du, uanset rejsens længde, have ret til at få refunderet din flybillet, eller få en gratis returflyvning til din rejses oprindelsessted. Hvis det bliver nødvendigt med en overnatning, inden rejsen kan fortsættes, er flyselskabet også bundet til at betale eventuelle udgifter, i forbindelse med hotelophold og transport til og fra lufthavnen.
Aflyste fly med Ryanair?
Er dit fly blevet aflyst, og du ikke har modtaget besked herom i god tid, er det også muligt at kræve en kompensation. Du vil have krav på gratis forplejning og at få dine udgifter til hotelophold og transport betalt, samt dertil muligheden for en refundering eller returbillet.
Du kan læse nærmere om dine rettigheder ved aflyst fly her. Eller starte en sag, ved at trykke på knappen herunder:
Erstatning og kompensation fra Ryanair
Det er også en mulighed at søge om en økonomisk kompensation i forbindelse med et aflyst fly eller forsinkelse. Du vil have mulighed for at søge om kompensation på alle flyforsinkelser der varer mere end 3 timer og alle aflysninger. Beløbet du kan få i kompensation vil være bestemt af rejsens længde.
- På rejser under 1.500 km. vil det være muligt at kræve 250 euro.
- For rejser mellem 1.500 km. og 3.500 km. vil beløbet være 400 euro
- og for rejser over 3.500 km. er beløbet 600 euro.
Hvis du anmoder om en erstatning på grund af en flyforsinkelse, skal du være opmærksom på, at flyselskabet har ret til at reducere beløbet med 50%, hvis de har formået at ombooke din rejse, således at den nye rejses ankomsttidspunkt stemmer overens med din planlagte rejses.
Du skal være klar over, at flyselskabet kun er forpligtet til at udbetale kompensation ved forsinkelser, som har ligget inden for deres faktiske kontrol. Det betyder altså, at hvis forsinkelsen skyldes omstændigheder, som flyselskabet ikke kan kontrollere, herunder f.eks. arbejdskonflikter, vejrforhold eller sygdom, er det ikke lovpligtigt for flyselskabet at udbetale erstatning.
Vær opmærksom
Nogle flyselskaber vil tilbyde rabatkuponer, tilgodebeviser, bonuspoints eller lignende, og er dette en løsning du foretrækker, så kræver det, at du giver skriftlig accept før det er gældende.
Det er vigtigt at du beholder al information vedrørende din rejse, så du bedre kan dokumentere, hvilket problem du har oplevet og dermed sikre dig den erstatning, som du er berettiget til. På Flyhjælp.dk har du mulighed for at indtaste oplysningerne omkring din rejse og beregne, hvor meget du har ret til i kompensation. Du har også mulighed for at skrive til os via e-mail: service@flyhjaelp.dk eller via vores chat.
Hvis du har oplevet problemer med et andet flyselskab, er du meget velkommen til at starte din sag her, eller læse om det pågældende flyselskab på Flyhjælps blog.