flyhjaelp-logo-2.png

Flystrejke - Læs alt om dine rettigheder til kompensation her

January 2019

seneste indlæg

Oplev de bedste julemarkeder i Europa - Læs vores guide her

November 2024

Flystrejke: Den værste form for aflysning

Du har netop fået beskeden. Der er flystrejke! Udover den ærgerlige og irriterende situation, begynder alle spørgsmålene også at melde sig.

For kan du overhovedet få kompensation ved forsinkelse eller aflysning, når der er tale om flystrejke? Hvad er dine rettigheder ved flystrejke? Og hvordan gør du krav på det, du er berettiget til?

 

Hos Flyhjælp har vi sørget for at give dig et let overblik over alle dine rettigheder, hvis du skulle opleve en flystrejke. Find svarene på alle dine spørgsmål nedenfor.

Strejke Frankfurt lufthavn laver flyaflysning

(Photo: Fraport AG)

 

Kan jeg få kompensation eller erstatning ved flystrejke?

Når man taler om strejke, kan det være svært at skelne imellem, hvad der er dækket og hvad der ikke er. Vores jurister har dog været på sagen for at forsøge at oversætte EU-forordningen, til et bedre forståeligt sprog i guiden her.

 

Som flypassager, kan du potentielt være berettiget til kompensation hvis dit fly aflyses eller forsinkes som følge af en flystrejke - men det kommer an på typen af strejke. Din kompensation afhænger af, om flystrejken er inden for flyselskabets kontrol. Det vil sige, at du altså ikke kan få kompensation, hvis der er tale om strejke blandt lufthavnens medarbejdere. Hvis der derimod er tale om strejke blandt flyselskabets medarbejdere, herunder piloter, kabinepersonale og flyingeniører, kan du være berettiget til kompensation.

 

Der skelnes mellem to typer af flystrejke

Dine rettigheder ved flystrejke afhænger af, hvilken type strejke der er tale om. Der skelnes mellem to typer:

 

  • Intern: Strejker blandt flyselskabets personale er selskabets eget ansvar. Her er strejken fx blandt flyselskabets piloter eller kabinepersonale, men det gælder også hvis der er tale om et bagagagehandling firma, der ejes af et flyselskab.
  • Ekstern: Strejker, der ikke er blandt flyselskabets eget personale og derfor ikke er selskabets ansvar. Dette går ind under kategorien “ekstraordinære omstændigheder”. Her er strejken fx blandt lufthavnens eget sikkerhedspersonale eller bagagepersonale.

 

Du er kun berettiget til kompensation ved flystrejke, såfremt der er tale om en strejke blandt flyselskabets egne medarbejdere.

 

Nedenfor ser du en tabel, der viser de to typer flystrejker mod hinanden.

Hvad er du berettiget når flyselskabet eller lufthavn er under strejke?

 

Hvornår er jeg berettiget til kompensation ved flystrejke?

Du er berettiget til kompensation for en flystrejke, hvis:

 

  • Din flyvning blev forstyrret af en flystrejke.
  • Dit fly var forsinket med 3 timer - eller hvis det blev aflyst mindre end 14 dage før afgang.
  • Hvis dit fly afgik fra et land i EU - eller var et europæisk flyselskab, der ankom til et land i EU.
  • Din flyreservation var bekræftet.
  • Forstyrrelsen er sket inden for de seneste 3 år.
  • Hvis du tog et erstatningsfly og den nye ankomsttid var betydeligt ændret end den oprindelige ankomsttid.
  • Hvis strejken sker blandt flyselskabets eget personale, herunder piloter, flyingeniører eller kabinepersonale.
  • Hvis strejken er ekstern og flyselskabet allerede kendte til strejken, men ikke informerede om dette tids nok eller prøvede at begrænse den forudsete forsinkelse.

 

Hvad kan jeg få i kompensation ved flystrejke?

Du kan være berettiget til en kompensation på op til 4.500 kr afhængigt af rejsens længde. Der gælder oftest de samme regler for kompensation som ved aflyst fly eller flyforsinkelse.

 

Hvornår er jeg ikke berettiget til kompensation ved flystrejke?

Du er ikke berettiget til kompensation ved flystrejke, hvis flyselskabet ikke selv har kontrol over strejken. Dette kan eksempelvis være når:

 

  • Strejke blandt sikkerhedspersonalet i lufthavnen
  • Strejke blandt bagagepersonalet
  • Strejke blandt lufttrafikstyringen

 

Du kan muligvis være berettiget til kompensation ved en ekstern strejke, såfremt flyselskabet allerede kendte til strejken og ikke tids nok gjorde noget for at undgå eller begrænse forsinkelsen. Er dette ikke tilfældet, har du ikke ret til kompensation. Du har dog stadig rettigheder ved en flystrejke, selvom den eksempelvis kategoriseres som “ekstraordinære omstændigheder”. Flyselskabet har stadig pligt til at ombooke dig, så du kommer med en anden afgang.

Du har ret til en omlægning til en ny rejse ved førstgivne lejlighed. Du kan være ude for, at flyselskabet skubber din afgang mere end det. I disse tilfælde kan du være berettiget til selv at booke en ny rejse igennem det samme eller et andet flyselskab og efterfølgende kræve erstatning af prisen for den nye billet. Flyhjælp kan i disse situationer hjælpe med at indhente dine udgifter til den nye billet.

 

Ekstraomkostninger i forbindelse med flystrejke

I tilfælde af strejke er flyselskaberne altid forpligtet til at forpleje dig. Det betyder, at du kan være berettiget til forskellige services, i perioden du venter på at komme videre. De forskellige typer services som flyselskabet er berettiget til at betale på dine vegne er:

 

  • Mad og drikke
  • Overnatning
  • Transport imellem overnatningssted og lufthavnen

 

Der er forskellige måder at få denne type erstatning ved flystrejke. Flyhjælp anbefaler, at du altid forsøger at gå gennem flyselskabet, der er ansvarlig for din forplejning først. Flyselskaberne plejer som regel at stille mad og drikke til rådighed i form af madkuponer. Vær opmærksom på disse, da de kan lyde på beløb, der ikke er tilstrækkelige til forsinkelsens varighed. Det betyder, at du kan være berettiget til at supplere beløbet, for senere at bede om erstatning.

 

Hvis flyforsinkelsen eller flyaflysningen som resultat af strejke varer i lang tid, og du har behov for at overnatte, kan du yderligere være berettiget til dette på flyselskabets regning. Hvis du er berettiget til at overnatte på flyselskabets regning, er du også berettiget til transport mellem overnatningssted og lufthavnen. Alt dette om ekstraomkostninger kan være kompliceret, da det er lavet til at være meget generelt. Hvorfor ekstraomkostninger er komplicerede, kan du læse om i Flyhjælps oversigt over rettigheder ved ekstraomkostninger. I denne guide kan du også få gode råd til at navigere EU-forordningen, så du kan kræve de ekstraomkostninger erstattet, som du er berettiget til.

 

Dine rettigheder ved flystrejke blandt lufthavnens personale

Hvis der er strejke blandt lufthavnens personale, eksempelvis sikkerhedspersonalet, er du som passager ikke berettiget til kompensation. Du har dog stadig rettigheder, hvilket gælder:

 

  • Ret til forplejning
  • Ret til at blive ombooket

 

Hvad er du berettiget til, når flyselskabet eller lufthavnen er under strejke?

Man er desværre ikke altid berettiget til at modtage kompensation for en flybillet, der er blevet forsinket eller aflyst på grund af strejke. Du kan dog alligevel stille krav til flyselskaberne, i kraft af din ret til forplejning, der berettiger dig til at få dine ekstraomkostninger dækket.

 

Er du i tvivl om, hvilken form for strejke du har været ude for? Eller er du på anden måde i tvivl, om hvorvidt din rejse er berettiget, er du velkommen til at kontakte os via e-mail: service@flyhjaelp.dk eller søge kompensation på 3 minutter her.

Af Frederik Hedegaard