seneste indlæg
Missede flyforbindelser på grund af forsinkelser: Dine rettigheder og muligheder
January 2025
Kompensation for missede forbindelser
Hvis du ankommer til din destination mere end 3 timer for sent på grund af en misset mellemlanding har du ret til kompensation. Baseret på EU's forordning om passagerrettigheder kan du være berettiget til at modtage mellem 250 og 600 euro i kompensation. Derudover skal flyselskabet sørge for mad og drikke, hvis flyet er mere end 2 timer forsinket.
Hvis du har oplevet en flyforsinkelse eller -aflysning, kan du kræve din kompensation her:
Hvordan ved jeg, hvor meget jeg er berettiget til at modtage i erstatning?
Det er ikke let at navigere i reglerne i EU 261/2004-forordningen - det er derfor, vi er her for at hjælpe. Men generelt set er kompensationsbeløbet baseret på hele rejsens afstand - fra startlufthavnen til den endelige destination. I tabellen nedenfor kan du få et overblik over den anbefalede kompensation i henhold til flyveafstanden:
Længere forsinkelser:
Hvad hvis mit fly er forsinket i mere end 5 timer? Hvis flyafgangen er forsinket i mere end 5 timer, har du ret til at fravælge flyvningen. Du kan anmode om alternativ transport eller kræve fuld refusion af billetten.
Hvad hvis mit fly er forsinket til den følgende dag? Hvis afgangen flyttes til den følgende dag, siger EU-forordningen, at flyselskabet er forpligtet til at finde et hotel til deres passagerer for natten. Flyselskabet skal også dække eventuelle omkostninger til at få kunderne til og fra hotellet og lufthavnen.
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke når mit tilslutningsfly på grund af en forsinkelse?
- Få flyselskabet til at give dig et bevis på årsagen til forsinkelsen
- Indsaml relevant dokumentation, f.eks. kvitteringer og bilag.
- Gør krav på at få ekstra ydelser og tjenester i lufthavnen – såsom mad og drikke
- Undersøg, hvor meget flyselskaber skylder dig i kompensation, ved hjælp af vores beregner
Hvordan adskiller reglerne for mistede forbindelser sig fra andre forsinkelser?
Tiden er ofte knap på transferforbindelser. En forsinkelse kan hurtigt føre til, at man ikke når det næste fly. EU-lovgivningen beskytter passagererne og giver dem kompensation. Men sammenlignet med andre typer forsinkelser eller aflysninger er der et par vigtige forskelle:
- Forbindelsesflyet skal lande i EU
- Kompensationen gælder kun, hvis forsinkelsen medfører en samlet forsinkelse på mere end 3 timer på den endelige destination.
Hvilke betingelser skal opfyldes for at være berettiget til kompensation?
Der har været en række domstolsafgørelser, som har styrket flypassagerernes rettigheder til fordel for forbrugerne. Den vigtigste forudsætning, du skal overveje, når du spekulerer på, om du har et gyldigt kompensationskrav, er, om den pågældende flyvning faktisk er omfattet af den europæiske forordning 261/2004.
Bemærk: Forordningen gælder for alle flyvninger, der starter fra en lufthavn i EU. Den gælder også for flyvninger, der lander i EU, forudsat at hovedkontoret for det flyselskab, der gennemførte flyvningen, også ligger i EU.
Det er muligt at gøre krav på flyrejser, der ligger så langt tilbage som 3 år. Denne bestemmelse gælder for forretningsrejsende passagerer, der flyver med et lavprisselskab, folk, der rejser med en pakkerejse og børn med en betalt billet.
Vigtigt: Selv om du har fået tilgodebevis, mad og forfriskninger eller et hotelophold af flyselskabet, kan du stadig gøre krav på kompensation.
Krav:
- Flyvningerne skal være en del af én booking
- Du har checket ind på dit fly til tiden (normalt ikke mindre end 45 minutter før afgang).
- Du oplevede disse problemer på en flyvning, der blev gennemført for højst 3 år siden
- Flyselskabet er ansvarligt for forsinkelsen eller aflysningen (ikke ekstraordinære omstændigheder)
- Flyet lettede i EU (fra et hvilket som helst flyselskab) eller landede i EU (forudsat at flyselskabet har hovedkontor i EU).
- Du kan kræve erstatning, selv om du har rejst med en pakkerejse eller været på forretningsrejse.
Hvad er ekstraordinære omstændigheder i tilfælde af en misset mellemlanding?
Hvis et forsinket fly under en mellemlanding skyldes "ekstraordinære omstændigheder", som er uden for flyselskabets kontrol, har du ikke ret til kompensation.
Ekstraordinære omstændigheder omfatter f.eks:
- Alvorlige vejrforhold
- Terrorhandlinger, militærkup eller politisk uro, hvis de udgør en sikkerhedsrisiko
- Restriktioner fra flyvekontrol
- Akut sygdom eller nød hos passagerer
- Strejker blandt flyveledere
Situationer, der ikke er klassificeret som "ekstraordinære omstændigheder", omfatter:
- Tekniske problemer
- Personalemangel (gælder også under strejker blandt flyselskabets eget personale)
Vi ser ofte flyselskaber henvise til "dårlige vejrforhold" som årsag til forsinkelsen og dermed afvise kravet. Dette fritager ikke automatisk flyselskabet fra at betale kompensation. Ifølge EU-Domstolens afgørelse af 11. juni 2020 (sag C-74/19) skal flyselskaberne bevise, at de har truffet alle mulige foranstaltninger for at omdirigere de berørte passagerer så hurtigt som muligt. Flyselskabet skal bevise, at det ikke var muligt at ombooke individuelle passagerer til en hurtigere forbindelse. I den forbindelse skal flyselskaberne bevise, at de har undersøgt muligheden for at ombooke passagerer, ikke kun til deres egne fly, men også til andre flyselskabers fly. Dette omfatter både direkte og indirekte forbindelser. Hvis et alternativt transportmiddel, såsom bus, tog eller taxa, kan få en passager hurtigere frem til sin destination, skal dette også tages i betragtning.
Hvis du er uenig i flyselskabets beslutning, kan du nemt og hurtigt indgive et krav til Flyhjælp.
Nogle gange er flyvningerne nødt til at være købt som samlet rejse (i missede forbindelser)
Hvordan ved jeg, om min rejse var en enkeltrejse?
En generel regel er, at hvis din rejse er samlet, har du én PNR-kode (Passenger Name Record) for hele rejsen. PNR-koder har forskellige navne på tværs af forskellige flyselskaber; bookingreference, bookingnummer og reservationsnummer er blot nogle af de udtryk, der er forbundet med PNR-koder. Hvis du køber din billet direkte fra et flyselskab, vil du ofte modtage en enkelt PNR-kode, som angiver en samlet rejse. Vær dog opmærksom på, at nogle lavprisselskaber kan opdele rejsen i flere PNR-koder. Når du køber din rejse gennem et rejsebureau, er der ikke altid tale om en enkelt rejse. I dette tilfælde skal du være forsigtig, fordi det bookingnummer, du modtager fra rejsebureauet, måske ikke matcher PNR-koden fra flyselskabet. Derfor betyder det samme bookingnummer fra rejsebureauet ikke nødvendigvis, at der er tale om en enkelt rejse. Her er et eksempel på en bookingbekræftelse fra Kiwi.com, der viser ét Kiwi-bookingnummer, men to forskellige PNR-koder. Derfor er det ikke en enkeltrejse.
Det kan stadig betragtes som en enkelt rejse, hvis der blev betalt en samlet pris for hele rejsen uden at specificere de enkelte dele, og hvis der blev udstedt et samlet rejsedokument for hele rejsen. Dette kan nogle gange ske, selvom de forskellige dele har forskellige PNR-koder.
Men hvad nu, hvis du bestiller dine flybilletter enkeltvis? Hvis du sammensætter din rejse med separate billetter fra forskellige flyselskaber, er du generelt ansvarlig for at booke rejserne med rigelig tid til mellemlandinger. Hvis der imidlertid er et forsinket fly under en mellemlanding, vil du ikke være berettiget til kompensation, da du har booket rejserne med utilstrækkelig tid til transfer, og du vil heller ikke opfylde kriterierne for en enkelt rejse med én PNR-kode. Hvis du er usikker på, om din rejse var en enkeltrejse, kan du starte dit krav her, så finder vi ud af det.
Hvad hvis mine tilslutningsfly opereres af forskellige flyselskaber?
Hvis en flyforsinkelse fører til, at en passager går glip af et tilslutningsfly, og forsinkelsen på den endelige destination er 3 timer eller mere, har de et gyldigt krav på kompensation. Flyplanen skal være en samlet booking, for at dette gælder - men det betyder ikke noget, hvis du har en blanding af forskellige flyselskaber i den booking. Hvis en passager har booket alle etaper af sin rejse med en enkelt booking, skal flyselskabet tilbyde alternativ transport så hurtigt som muligt. Hvis passageren har booket flyene separat - med forskellige flyselskaber, og det første er forsinket, er der ikke noget at gøre, hvis de misser deres tilslutningsfly. Derudover har de ikke ret til alternativ transport organiseret af flyselskabet.
Andre grunde til, at du måske ikke er berettiget til kompensation
Som tidligere nævnt er du ikke berettiget til kompensation for et forsinket fly under en mellemlanding, hvis der ikke er tale om en samlet rejse, f.eks. under en PNR-kode. og der er et par andre undtagelser.
Du kan ikke modtage kompensation for et mistet tilslutningsfly, hvis:
- Det er din skyld, at du ikke nåede flyet
- Du var ikke klar over ændringer i din rejse
- Du har selv planlagt din rejse og ikke afsat nok tid til transit og transfer.
________________________________________________________________________________________
Ekstra ydelser og fordele ved forsinkelser
Bemærk: Flyhjælp håndterer kun sager vedrørende nye flybilletter og ikke andre ekstraudgifter.
Vidste du, at du som flypassager har ret til måltider, hvis flyet er mere end to timer forsinket? Det gælder også, hvis flyet er forsinket under en mellemlanding. Hvis du har haft udgifter til mad, drikke, transport mellem lufthavnen og et hotel eller telefonopkald på grund af et misset tilslutningsfly, har du ret til at få beløbet til de nødvendige fornødenheder refunderet af flyselskabet. Det kræver blot, at du gemmer kvitteringer for dine udgifter.
Det kan også være, at du har misset et fly under en mellemlanding sent om aftenen eller om natten. I denne situation, og hvis det næste fly afgår betydeligt senere eller næste dag, har du ret til at blive indkvarteret på et hotel på flyselskabets regning. Hvis du misser dit fly under en mellemlanding og får tilbudt en ny afgang inden for 3 timer, kan du ikke kræve indkvartering, medmindre din videre rejse fra mellemlandingsdestinationen først er næste dag. I så fald har du højst sandsynligt ret til indkvartering.
Nedenfor er en oversigt over, hvad du som passager har ret til og hvornår:
- Kort afstand (op til 1500 km): afgang forsinket over 2 timer - 2 telefonopkald, e-mails eller faxer og gratis mad og forfriskninger
- Mellemdistance (mellem 1500 og 3500 km): afgang forsinket over 3 timer - 2 telefonopkald, e-mails eller faxer og gratis mad og drikke
- Langdistance (over 3500 km): afgang forsinket over 4 timer - 2 telefonopkald, e-mails eller faxer og gratis mad og drikke
Husk at gemme dine kvitteringer!
Det gør det meget lettere at få kompensation for dine udgifter. Vær dog opmærksom på, at dine udgifter skal være rimelige. Derfor bør du ikke vælge at bo på et 5-stjernet hotel, hvis der er en 3-stjernet mulighed i nærheden, og du kan overveje en sandwich i stedet for en overdådig middag. Udgifter til alkohol betragtes heller aldrig som rimelige i denne sammenhæng.
________________________________________________________________________________________
Hvordan kræver jeg kompensation for en misset flyforbindelse?
For det første skal du tjekke, om din forsinkelse opfylder de nødvendige kriterier for, at du kan have et gyldigt krav. Det kan være en noget kompliceret procedure - du skal finde ud af, om du opfylder betingelserne i den europæiske forordning 261/2004, du skal måske også sammenligne omstændighederne ved din mistede forbindelse med lignende tilfælde, og du skal måske endda have adgang til flydatabaser. Alt dette kan kræve en stor indsats for en forbruger, kan være svært at forstå og i sidste ende være frustrerende.
Som europæisk luftfartsekspert er dette vores speciale. Vi kan i løbet af få minutter afgøre, om du er berettiget til kompensation. Du skal blot indtaste dine flyoplysninger i vores unikke kompensationsberegner for at få dem bekræftet. Kravtjekket analyserer hundredtusindvis af flyvninger og de tilsvarende meteorologiske data og vurderer, om den europæiske forordning 261/2004 gælder for din sag.
________________________________________________________________________________________
Tips til mellemlandinger
Hvis dit første fly kun er lidt forsinket, eller du har en kort mellemlanding, kan du forberede dig lidt:
- Hold styr på din rejseplan: Vid, hvornår de forskellige fly lander og letter, hvor lang tid du har på mellemlandingsdestinationen osv.
- Rejs med håndbagage: Hvis du er bekymret for at miste din bagage under en mellemlanding, kan du overveje kun at rejse med håndbagage.
- Få et overblik: Hvilken gate lander du ved, og hvilken gate skal du hen til? Du bør sætte dig ind i din rejseplan og især identificere den gate, hvor dit fly lander, og gaten for dit tilslutningsfly. Det er en god idé at undersøge afstanden mellem de forskellige gates, især i større lufthavne som London, Amsterdam og Frankfurt.
- Undgå pauser under korte mellemlandinger: Hvis du har begrænset tid mellem flyvningerne, er det bedst at undgå at stoppe for at købe mad, drikke eller shoppe. Gå i stedet direkte til din gate.
- Sørg for mulige indrejsetilladelser: Det er ikke nødvendigt for alle destinationer, men hvis du har en mellemlanding i lande som USA eller Canada, skal du sørge for at have en gyldig indrejsetilladelse. Uden den kan du blive nægtet indrejse (og dermed er du måske ikke berettiget til kompensation).