KLM kompensation – Få op til 4500 kr. for forsinket eller aflyst fly

Har du oplevet forsinket eller aflyst fly med KLM Royal Dutch Airlines? Tjek din sag nemt hos Flyhjælp!

Søg kompensation

KLM kompensation 

Har dit fly med KLM været forsinket, aflyst eller ombooket? Så har du måske ret til økonomisk kompensation på op til 4.500 kr. Som passager på et europæisk luftfartsselskab er du nemlig beskyttet af EU-forordning 261/2004, der giver dig ret til kompensation, hvis dit fly er forsinket eller aflyst, medmindre særlige eller usædvanlige omstændigheder gør sig gældende. 
Flyhjælp gør det nemt at kræve kompensation fra KLM. Vi undersøger hurtigt, om dit fly opfylder kriterierne, og tager os af hele processen – inkl. kontakt med flyselskabet og eventuel sag ved domstolene. 

 

Tjek din kompensation her

 

 

Erfaringer med kompensation fra KLM 

Vi har hjulpet mange passagerer med at få kompensation fra KLM for både forsinkede fly, aflysninger og overbookede flyvninger. Du kan finde tusindvis af anmeldelser af Flyhjælp på Trustpilot, hvor passagerer beskriver, hvordan de fik økonomisk kompensation fra flyselskaber - herunder KLM. 

 

Om KLM Royal Dutch Airlines 

KLM blev grundlagt i 1919 og er i dag en del af Air France-KLM gruppen. Som verdens ældste flyselskab har KLM opbygget et stort rutenetværk med destinationer over hele verden. KLMs primære hub er i Amsterdam, men selskabet har mange forbindelser til og fra Danmark. 
Selvom KLM har ry for god service og stabil drift, kan der stadig ske flyaflysninger, forsinkelser og ombookinger – og det kan påvirke dine rejseplaner og koste dig tid og penge. 

 

I 2024 blev der registreret over 242.000 flyvninger med KLM. Af disse:

  • Blev 4.073 flyvninger aflyst
  • Blev 581 flyvninger forsinket med mere end tre timer

 

Heldigvis har du rettigheder som passager - og du kan være berettiget til kompensation, hvis årsagen til forsinkelsen eller aflysningen ikke skyldtes ekstraordinære omstændigheder. 

 

Hvad er dine rettigheder ved aflyste eller forsinkede KLM-fly? 

Ifølge EU-forordning 261/2004 har du ret til kompensation, hvis dit KLM-fly er mere end tre timer forsinket ved ankomst, eller hvis dit fly er blevet aflyst med kort varsel – medmindre særlige omstændigheder gælder.

 

Regler for KLM-aflysninger

Er dit fly med KLM blevet aflyst mindre end 14 dage før den planlagte afgang, og du er ankommet mere end 3 timer senere end oprindeligt planlagt, så har du som udgangspunkt krav på kompensation. 
Du har også altid ret til refusion eller ombooking, hvis flyselskabet aflyser flyet. Hvis KLM ikke gør dig opmærksom på dette, overtræder de dine rettigheder som passager.

 

Regler for KLM-forsinkelser

Ved flyforsinkelser på over tre timer ved ankomsttidspunktet kan du som udgangspunkt kræve kompensation – medmindre forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder som f.eks. dårligt vejr eller politisk uro. 
Ved forsinkelser på fem timer eller mere er flyselskabet forpligtet til at give dig valget mellem tilbagebetaling af billetten eller omlægning af rejsen. 

 

Hvornår har jeg ret til kompensation?

Du har ret til kompensation fra KLM, hvis: 
✅ Dit fly var forsinket med mere end tre timer ved ankomst 
✅ Dit fly blev aflyst mindre end 14 dage før afgang 
✅ Flyet var overbooket og du blev nægtet boarding 

 

Ekstraordinære omstændigheder – hvornår gælder kompensation ikke? 

Flyforsinkelser og aflysninger giver ikke altid ret til kompensation. Ifølge EU-lovgivningen fritages flyselskaberne for ansvar, hvis forsinkelsen eller aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder, som de ikke kunne have forudset eller undgået.

 

Eksempler på ekstraordinære omstændigheder:

  • Dårligt vejr (fx storm, tæt tåge eller lyn)
  • Politisk uro, demonstrationer, terrortrusler
  • Strejke blandt lufthavnspersonalet
  • Lukning af luftrum eller lufthavn 

 

Eksempler på situationer hvor KLM stadig er forpligtet:

  • Tekniske problemer med flyet
  • Personalemangel hos KLM
  • Manglende ombooking eller kommunikation
  • Overbooking af flyet 


Flyhjælp vurderer din sag grundigt, og vi undersøger altid, om forsinkelsen kunne have været undgået. I mange tilfælde påstår flyselskabet, at der var tale om særlige omstændigheder – selv når det ikke passer. 

 

Tjek om du er berettiget her

 

 

FAQ – Ofte stillede spørgsmål om KLM kompensation

 

Hvor lang forsinkelse udløser kompensation? 

Du har ret til kompensation, hvis din ankomst er forsinket med mere end tre timer.

 

Hvad gør jeg, hvis mit fly blev aflyst?

Hvis flyet blev aflyst mindre end 14 dage før afgang, er KLM forpligtet til at hjælpe dig med at finde en ny afgang, der får dig frem med mindst mulig forsinkelse i forhold til oprindelige ankomst. Du kan også være berettiget til kompensation.

 

Kan jeg få kompensation, hvis jeg rejste med børn?

Ja, så længe barnet havde egen flybillet, er barnet også omfattet af reglerne.

 

Hvordan søger jeg kompensation fra KLM?

Du kan kontakte KLM direkte – men mange passagerer oplever, at det er svært at få svar. Med Flyhjælp slipper du for besværet – vi tager hele sagen for dig. 

 

Hvad hvis KLM afviser mit krav?

Vi undersøger, om du har en sag, og kan føre den videre ved domstolene uden omkostning for dig.

 

Gælder reglerne også ved rejser med mellemlandinger?

Ja, så længe rejsen er på én samlet booking, gælder reglerne for hele flyrejsen – også ved alle rejser med mellemlandinger. Her måles forsinkelsen ved ankomst på din endelige destination.

Du kan læse mere om reglerne ved mellemlandinger her

 

Hvornår gælder min ret til refusion?

Hvis du ikke ønsker at rejse pga. en væsentlig forsinkelse eller aflysning, har du ret til refusion af hele billetten, inkl. skatter og afgifter. 

Klar til at komme i gang? Forsinket eller aflyst fly?

Flyhjælp hjælper dig med at få op til 4.500 kr. i kompensation, hvis dit fly var forsinket eller aflyst

 Tusindvis af glade kunder

 Den bedste sagsbehandling

 Risikofrit - nemt og hurtigt