seneste indlæg
Oplev de bedste julemarkeder i Europa - Læs vores guide her
November 2024
Flyforsinkelse og aflysning med Royal Dutch Air/KLM
Rejsen er planlagt, kufferten pakket og du er klar til at se hele verden, hvorfor sidder du så i lufthavnen og venter? Det skyldes vel den forsinkelse, de sagde, der kun ville være på få minutter, men nu har stået på i flere timer.
Når uheldet er ude og ferien har fået en dårlig start, er det sidste, som man har lyst til at rode rundt i papirer og procedurer. Dog tænker man alligevel, at der må gøres noget.
I dette indlæg sætter vi fokus på flyselskabet Royal Dutch Air / KLM ved at fortælle lidt om selskabet og dets nuværende position samt gennemgå dine muligheder, når det beklagelige sker og du oplever en flyforsinkelse med KLM.
Flyselskabet Royal Dutch Air (KLM)
Royal Dutch Air også kendt som KLM, er et hollandsk flyselskab der blev stiftet tilbage i 1919. I dag har selskabet indgået i en fusion med det franske selskab Air France. En beslutning der betyder, at gruppen Air France - KLM, nu kan kalde sig det 4. største flyselskab i Europa. Selskabet har en flåde på 573 fly til rådighed, der tillader dem at fragte passagerer ud til 243 forskellige destinationer.
KLMs hovedsæde ligger i byen Amstelveen, der ligger i nærheden af Hollands hovedstad Amsterdam og landets største lufthavn Schiphol, der har fungeret som KLMs hjemmebase, siden flyselskabet blev etableret.
KLM er også medlem af SkyTeamet, der er en alliance bestående af en række flyselskaber, med det formål at kunne spare på omkostninger ved at dele flyruter og visse aktiver, for dermed at kunne yde en bedre og billigere service for kunderne.
Du kan som rejsende også blive medlem, og få direkte gavn af SkyTeam gruppen, ved at blive en del af KLMs Flying Blue gruppe. På den måde vil du, når du flyver, opnå point, der kan bruges i alle flyselskaber, der er en del af SkyTeamet. Du vil blive prioriteret, når du boarder og får mulighed for at udvælge det sæde, som du ønsker ombord på flyet. Din bagage vil også blive prioriteret, så den hurtigere bliver sendt til bagageudleveringsområdet og du dermed kan komme hurtigt afsted igen, når du lander på din destination.
Kompensation ved forsinkelse med KLM
KLM er et Europæisk selskab og skal derfor følge den europæiske forordning 261/2004. Det betyder, at du som kunde kan have krav på erstatning, hvis der er forekommet komplikationer på din rejse. Du kan få op til 4.500 kr. i kompensation / erstatning ved flyforsinkelser, aflysninger og overbookinger.
Er dit fly blevet forsinket, skal du, for at kunne bestemme kompensationstørrelsen som du er berettiget til, først sætte dig ind i hvor lang tid din endelige rejse har taget i forhold til den planlagte rejse. Din kompensation er nemlig afhængig af længden på rejsen og forsinkelsens varighed.
Er din rejses længde på under 1.500 km. og forsinkelsen har varet i 2 timer eller mere, har du krav på at få gratis forplejning, imens forsinkelsen pågår. Det samme er gældende hvis rejsens længde er på mellem 1.500 og 3.500 km. og rejsens forsinkelse er 3 timer eller mere, og igen, hvis din rejse er over 3.500 km. og forsinkelsen har varet 4 timer eller længere.
Hvis din forsinkelse, uanset rejsens længde, er mere end 5 timer forsinket, har du ret til at få din billet refunderet eller at få en gratis returflyvning. Derudover er selskabet også forpligtet til at betale eventuelle overnatninger og transport til og fra lufthavnen, skulle dette være nødvendigt.
Flyaflysning med Royal Dutch Air KLM
Er dit fly blevet aflyst og har du ikke har modtaget klar besked, inden for en forsvarlig periode, vil du også have mulighed for at søge om kompensation. Reglerne for aflysninger, og din mulighed for kompensation, er overensstemmende med reglerne omkring forsinkelser. Du vil have krav på gratis forplejning og du vil kunne vælge at blive ombooket til en anden rejse og få betalt eventuelle udgifter i forhold til et ophold, skulle det være nødvendigt, eller du kan vælge at få en returbillet til rejsen udgangspunkt. Du kan læse nærmere om dine rettigheder ved flyaflysninger i vores indlæg om emnet.
Erstatning fra Royal Dutch Air KLM
Søger du økonomisk kompensation for en flyforsinkelse eller en aflysning, er det berettigede beløb afhængigt af rejsens længde, da du som kunde kan kræve økonomisk erstatning for alle forsinkelser over 3 timer. For flyvninger under 1.500 km. er kompensationen 250 euro. På rejser mellem 1.500 km. og 3.500 km. er beløbet 400 euro og ved alle rejser over 3.500 km. kan der kræves 600 euro.
Skyldes dit krav om kompensation en forsinkelse, forbeholder flyselskabet sig retten til at reducere beløbet med 50%, hvis de formår at ombooke din rejse således, at den omlagte rejses ankomsttid, stemmer overens med den planlagtes. Forsinkelsens varighed måles fra ankomsttidspunktet på din ende destination.
Derudover vil du kun have mulighed for at modtage økonomisk kompensation, hvis forsinkelsen skyldes omstændigheder, som flyselskabet kunne have forhindret. Skyldes komplikationerne derimod særlige omstændigheder, som f.eks. dårligt vejr eller arbejdsforbud, vil det ikke være muligt at kræve erstatning af selskabet.
Hvis flyselskabet ønsker at tilbyde dig rabatkuponer, tilgodebevis, points eller lignende, er det også en mulighed. Det kræver dog, at du giver skriftlig accept på denne løsning, førend at det kan lade sig gøre.
For at kunne være sikker på at modtage din kompensation, er det vigtigt, at du gemmer alle de oplysninger, dokumenter og kvitteringer, som du har modtaget, der har relevans for din rejse. På Flyhjælp.dk kan du gratis indtaste data om din flyvning og beregne, hvor meget du har ret til i kompensation. Du er også velkommen til at skrive til os på e-mail: service@flyhjaelp.dk for yderligere vejledning.