flyhjaelp-logo-2.png

Herunder kan du få gensendt et link til at følge din sag

Hvis du allerede har oprettet en sag hos Flyhjælp og vil holde dig opdateret på din sag, kan du få tilsendt en link til at følge din sag herunder. Du kan også bruge linket til at uploade nye dokumenter til din sag eller rette dine oplysninger.

Airberlin – En endelig afklaring nærmer sig

January 2019

seneste indlæg

Hvordan undgår du forsinkelse i lufthavnen?

March 2019

Airberlin – En endelig afklaring nærmer sig

Der har været skrevet meget om Airberlin siden flyselskabet d. 15. august meldte ud, at de er gået i betalingsstandsning. Siden da har flere aktører arbejdet på at omstrukturere virksomheden, så den i en eller anden form har kunnet fortsætte. Den tyske forbundsregering har, indtil en afklaring foreligger, stillet sikkerhed til rådighed for kreditorerne, så Airberlin har kunnet fortsætte driften som normalt. Eller næsten, for flyselskabet har haft en omtumlet tilværelse i de seneste par uger, hvor flere fly har været kraftigt forsinkede og rigtig mange tilsvarende er blevet aflyst.

200 piloter ramt af sygdom

Senest i sidste uge hvor flyselskabet meldte ud, at op imod 200 piloter var ramt af massesygdom, og derved ikke kunne varetage deres arbejde. Dette resulterede i, at 100 flyafgange blev aflyst. Har du været berørt af den seneste uges aflysninger, er der desværre ikke nogen kompensation at hente. Hos Flyhjælp er vi af den opfattelse, at imens en aflysning på grund af en enkelt pilots sygdom kan være kompensationsberettiget, så må 200 piloters sygdom tilskrives at være force majeure, hvorfor flyselskabet ikke forpligtes til at udbetale kompensation til passagererne.

Ret til forplejning m.m.

Når det så er sagt, så har du som forbruger ret til forplejning, imens en længere forsinkelse eller aflysning pågår, og du har ligeledes ret til at blive ombooket til et fly, så du kan komme frem til din destination med begrænsede forsinkelser til følge. Det kan dog være svært at gøre sin ret gældende imod Airberlin. Flyselskabets kundeservice oplyser, at de for nuværende ikke behandler forespørgsler, der relaterer sig til passagerrettigheder og kompensationskrav for flyvninger fra efter d. 15. august. Et er derfor, hvad man er berettiget til, noget andet er, hvordan man får gjort sit krav gældende overfor flyselskabet. Reagerer Airberlin ikke på din henvendelse, kan du kontakte Trafikstyrelsen, der dog har en række begrænsninger. Du er naturligvis også velkommen til at ringe til os på 8282 9090, hvis du ønsker at tale med en jurist.

Bør du flyve med Airberlin?

Selvom der er forlydender om, at 4 aktører har budt på hele eller dele af Airberlin, så er flyselskabets fremtid fortsat uvis. Budfristen på Airberlin udløb i fredags, men hvordan Airberlin skal videreføres, bliver først offentliggjort om ca. 10 dage. Forbundsregeringens sikkerhedsstillelse overfor kreditorerne udløber medio november, og selvom det tyder på, at Airberlin kan fortsætte (enten som selvstændigt flyselskab eller som en del af et andet), så vides det ikke endnu. Skal du derfor ud at rejse sent på efteråret eller til vinter, er vores anbefaling, at du enten booker din rejse igennem et rejsebureau, der herefter står med ansvaret for, at du kommer rettidigt frem, eller vælger et andet flyselskab, der ikke har en lige så omtumlet tilværelse.

Af Mathias Krogh