flyhjaelp-logo-2.png

Flyrejsen der fik store konsekvenser for passagererne

April 2022

seneste indlæg

De Mest Almindelige Misforståelser om Flyforsinkelseskompensation

September 2023

Flyrejsen der fik store konsekvenser for passagererne

Vi har modtaget en stor mængde henvendelser fra flypassagerer som har været udsat for en chokerende, og traumatiserende oplevelse under en rejse med Wizz Air. Passagerernes rejsedestination var Sarajevo, og deres yderst uværdige måde at blive behandlet på af flyselskabet skal frem i lyset, så passagererne kan opnå deres retfærdighed.


Nedenfor ses historien om flyselskabet Wizz Air, som sendte deres passagerer ud i flere uvirkelige situationer såsom en bustur på 13 timer, ingen mad og drikke og et trafikuheld. 

   

Det hele startede med et uvejr, og uorganiseret planlægning…. 

 

Midt i en landing i Sarajevo fik flyveren af vide at de ikke måtte lande grundet vejret. Derfor fløj de videre til Tirana i Albanien, hvor de fortvivlede passagerer blev lovet et hotelværelse, og en flyafgang næste morgen til deres ønskede rejsedestination nemlig Sarajevo. 

 

Efter mere end 3 timers ventetid i Tirana fik passagererne besked om at der ikke ville afgå et fly, men at de derimod ville blive fordelt ud på 3 busser, som skulle transportere dem frem. Dette betød at de skulle sidde i busserne i ca. 13 timer i 400 km for at kunne komme til Sarajevo. Grundet uvejret og den ujævne og smalle bjergrute var passagererne utilfredse, og nervøse for hvad der ventede dem forude på denne køretur. Derudover fik de hverken tilbudt mad eller drikke, så det måtte de selv økonomisk stå for, under de ufrivillige omstændigheder. 

 

Den ene tildelte bus beskrives som gammel og ødelagt, og lugten af røg og usikre bremser var tydelige for passagerne, men et endnu mere chokerende syn fik de da de så en meget træt buschauffør. Men de vidste endnu ikke her hvilke konsekvenser det ville få for dem. 

 

Efter ca. 12 timers busrejse skete det værst tænkelige - vejret blev tåget og bremserne på den ene bus stoppede med at virke. Dette medførte at den kolliderer med bussen foran, som var fyldt med Wiz Airs passagerer. Forruden på bussen var fuldstændig smadret, og glasskårene sprang rundt om hovederne på passagerne i bussen. 

 

“Vi var på randen af døden” - udtalte Marija Joshevska, som var passager i den tildelte bus. 

Da det lokale politi møder op på ulykkesstedet, bliver de panikramte Wizz air passagerer trods den uvirkelige situation henvist til en restaurant 1 km væk. Dette betød at de skulle gå langs den mørke, og kolde landevej med alle deres kufferter, for at vente der på ny transport som oven i købet skulle være på egen regning. 

 

Som prikken over i’et da passagerne ankom til Sarajevo med nye busser, fik de et chokerende syn da flyet de skulle have været med ankom få minuter efter dem. Flyet var tomt for passagerer, da det nemlig kun var piloten og hans kollegaer ombord. Dette syn bekræftede endnu en gang, at passagererne følte sig yderst dårligt behandlet af flyselskabet, da de ligeså godt kunne have fået en hotelovernatning som forventeligt. 

 

Efterfølgende har Marija Joshevska udtalt sig “Wizz air har ignoreret os” - dette er yderst chokerende, da oplevelsen bliver beskrevet som traumatiserende, ængstelig og at en refundering af penge aldrig vil kunne erstatte den episode passagerne har været vidner til. 

 

Vi har ved at dele denne værst tænkelige historie, givet Wizz Air passagerne muligheden for at dele deres version af oplevelsen. Her hos Flyhjælp ønsker vi at hjælpe flypassagererne med at tage de juridiske slagsmål mod flyselskabet, så de kan opnå den retfærdighed de fortjener, og indhente den kompensation som de er berettiget til.     

Af Melik Karatas