flyhjaelp-logo-2.png

DAT – Danish Air Transport – Danmarks bedste flyselskab

May 2019

seneste indlæg

Rejseforsikring – Hvordan bliver du bedst dækket?

November 2019

DAT – Danish Air Transport: Danmarks #1 flyselskab

Af de 30 flyselskaber danskere oftest bruger, er DAT – Danish Air Transport, det bedste valg. Det er baseret på en guide vi hos Flyhjælp har lavet, der hjælper flyrejsende med at købe flybilletter hos det rigtige flyselskab.

Hvordan kan et lille flyselskab som DAT – Danish Air Transport være et bedre valg end de typiske ’high-quality’ flyselskaber, som Qatar Airways og Emirates?

På denne side, finder du ud af, hvem DAT – Danish Air Transport er og hvordan de er nået til toppen af flyselskaberne.

 

Fra indenrigs fragtfly til europæisk charterflyvning

DAT er som navnet antyder, et dansk flyselskab, der blev startet i 1989. I starten rådede DAT over ét enkelt fly, der primært blev brugt som fragtfly. I dag har de udvidet flåden, til 19 fly, og transporterer over en million flypassagerer hvert år.

 

DAT - Danish Air Transport flyver Charterferier - Flyhjælp

 

DAT har i dag en række destinationer i Danmark og i det sydlige Norge og arbejder især for at gøre livet lettere for dansk turisme på Bornholm. Udover at flyver faste indenrigsrejser (og til det sydlige Norge) flyver DAT også charterrejser for danskere og andre europæiske nationaliteter.

DAT har dog ikke glemt deres rødder og flyver stadig fragt i hele Europa. Dette gør de særligt igennem det litauiske datterselskab DAT LT hvis flåde, primært består af fragtfly.

 

Småt er godt

Med den suverænt højeste score, på 8,86, har DAT indtaget toppositionen i Flyhjælps guide tilflybilletter. Dette gør de over de andre skandinaviske indenrigs flyselskaber: BRA– Braathens Regional Airlines (7,83) og Widerøe Flyveselskap (7,26). Derudover er det lokale skandinaviske flyveselskaber, der indtager alle positionerne på top 6.

Det er ikke tilfældigt at disse lokale flyselskaber, tager så mange toppositioner. 60% af scoren udgøres af kundetilfredshed og punktlighed – to parametre, hvor lokale flyselskaber har en særlig fordel.

Kundetilfredshed er generelt et punkt, hvor enormt mange flyselskaber klarer sig dårligt. Igennem de 30 flyselskaber som Flyhjælp har kigget på i guiden, har flyselskaberne en gennemsnitlig score på 2,6/10 på Trustpilot. Det svare til under halvanden stjerne, som Trustpilot selv giver karakteren ”bad”.

De lokale skandinaviske flyselskaber på Flyhjælps top 6, har til gengæld er gennemsnit på 4,5/10. Imens det stadig vurderes af Trustpilot som ”poor”, så er det over dobbelt så godt, som de resterende 24 flyselskaber der har et gennemsnit på 2,1/10.

 

DAT - Danish Air Transport har en af de højeste Trustpilots for flyselskaber - Flyhjælp

DAT - Danish Air Transport, har en Trustpilot score på 5,6, hvilket er en af de højeste scorer for flyselskaber

 

Lokale flyselskaber har generelt færre passagerer end de internationale flyselskaber. Det betyder, at man som enkelt kunde betyder mere for det lokale flyselskab og derfor kan forvente en højere kundeservice.

Forskellen er ikke helt så stor, når det kommer til punktlighed. Men også her har de lokale flyselskaber en fordel. De lokale flyselskaber har generelt færre ruter og flyvninger og derved har de mere ekspertise og fokus på de udvalgte ruter de flyver.

 

En grøn forkæmper for CO2-neutral flyvning

I Flyhjælps guide får DAT en miljø-score på 7,92, som en af de laveste karakterer flyselskabet får. Dette skyldes at mange flyselskaber gør meget lidt, hvis noget overhovedet for at være miljøvenlige.

Det ville derfor ifølge Greenpeace, være svært at score flyselskaber på, hvor meget de direkte gør for miljøet. Derfor bygger Miljø-scoren, som flyselskaberne har fået, udelukkende på, hvor gode flyselskaberne er til at fylde flyene op.

Dette gør det muligt at se alle flyselskaberne i forhold til hinanden, men det betyder også betyder, at enkelte flyselskaber der gør en reel miljø-indsats, desværre bliver overset. DAT er en af disse flyselskaber, der desværre bliver overset på dette punkt.

#IFLYGREEN er DATs tiltag, der er et forsøg på at transportere flypassagerer 110% CO2-neutralt. Dette gør DAT, ved at kompensere for den udledning deres indenrigsflyvninger laver, ved at plante Mangrovetræer i Myanmar.

Udover at disse træer optager særligt meget CO2, så vil det også være med til at øge fiskebestanden med op til 50% og skabe bedre levevilkår for lokalbefolkningen.

 

Flyforsinkelse med DAT – Danish Air Transport

Imens DAT tager førstepladsen, som det mest punktlige flyselskab på Flyhjælps liste, så er DATs fly stadig forsinket. Med en punktlighed på 91,49% på tværs af 1 million passagerer, så bliver stadig 85.000 passagerer hvert år forsinket med DAT.

Man kan som forsinket passager på DATs indenrigs flyvninger, være berettiget kompensation på 250 EUR per passager. Når det kommer til charterflyvningerne, flyver DAT længere og du kan derfor som passager være berettiget helt op til 600 EUR. Med erfaring fra hundredvis af sager imod DAT, har Flyhjælp en masse erfaring med at hente kompensation hos DAT.

Har du været forsinket med DAT – Danish Air Transport, kan du starte din sag hos Flyhjælp. Har du flere spørgsmål til DAT – Danish Air Transport, dine rettigheder ved flyforsinkelse eller noget helt andet, kan du kontakte Flyhjælp på telefon: 82 82 90 90 eller e-mail: [email protected]

Af Mathias Krogh

Bliv en del af vores fællesskab

Har du allerede en sag?