flyhjaelp-logo-2.png

Aflyste og forsinkede fly på grund af uvejr

March 2022

seneste indlæg

Flyrejsen der fik store konsekvenser for passagererne

April 2022

Aflyste og forsinkede fly på grund af uvejr

Vejrforhold er en meget hyppig årsag til aflysninger, og forsinkelser af fly hos flyselskaberne. Men generelt burde vejret ikke kunne give de helt store forsinkelser, da flyvere for eksempel er designet til at modstå lyn, og kunne navigere igennem tåge.


Men er det så acceptabelt at flyselskaberne begrunder forsinkelser eller aflysninger af flyrejser grundet vejret? 

 

Kompensation eller ej? 

Under ekstraordinære omstændigheder som flyselskabet ikke kan have kontrol over såsom orkaner, oversømmelser, snestorm mm. er du som flypassager ikke berettiget til kompensation. Disse omstændigheder er nemlig ude af flyselskabets hænder - altså de kunne ikke have forudsagt eller forhindret hændelsen. Men du skal som flypassager stadigvæk huske dine rettigheder under alt dette. 

 

Selvom at der ikke er nogen kompensation at hente fra flyselskaberne, så er der forskellige regler afhængig af om du flyver indenfor EU - lande eller udenfor. Hvis du som flypassager flyver inden for EU, eller du flyver med et europæisk flyselskab uden for EU er du berettiget til ombooking, forplejning, altså mad, drikke og eventuelt en overnatning på et hotel. 

 

Disse rettigheder blev en realitet for flypassagerne efter forordningen af EU 261/2004, som har været med til at gøre passagerernes rettigheder tydelige og klare. Dermed er du selv ansvarlig for forplejning, hvis du flyver uden for Europa gennem et ikke europæisk flyselskab, og uheldet skulle være ude, altså din flyvemaskine bliver forsinket eller aflyst på grund af vejret.   

 

Ved afrejse uden for et EU - land, som ikke er dækket af EU forordningen skal du selv som flypassager have styr på din rejseforsikring, da det er den som kan hjælpe dig med at få din retfærdighed over for flyselskaberne. Derfor skal du altid gemme al korrespondance med flyselskabet under hele forløbet, som dokumentation til senere hen. Men det første du skal gøre, er at klage til flyselskabet som du har fløjet med.                

 

Dokumentation  

At give vejret skylden for flyselskabers fejl, er en jævnlig tendens blandt flyselskaberne, og derfor skal du som flypassager altid have dokumentation fra flyselskabet, om at en forsinkelse eller aflysning skyldes vejr omstændighederne. Dermed er det også altid vigtigt at få dokumentation fra flyselskabet om, at de har forsøgt at ombooke passageren til et nyt fly, da dette er det første selskabet skal gøre for flypassageren. 

 

Så alt i alt skal du have tjekket vejrudsigten hjemmefra inden din flyvetur, så du evt kan få styr på din rejseforsikring. Altså hvilke rettigheder du eventuelt har som flypassager, hvis uvejret bliver skyld i aflysning eller forsinkelse af din flyvetur. 

 

Andre omstændigheder 

Under andre omstændigheder end ekstraordinære omstændigheder, er du som flypassager berretighedet til kompensation fra flyselskabet hvis dit fly enten er forsinket, overbooket eller aflyst.        

 

Nedenfor ses din kompensation udregnet i kr. pr. passager: 

 

Alle disse udregninger afhænger selvfølgelig af forsinkelsen, og afstanden til ønskede rejsedestination. 

     

Af Philip Brechmann