seneste indlæg
Oplev de bedste julemarkeder i Europa - Læs vores guide her
November 2024
Kastrup Lufthavn
Kastrup lufthavn (Københavns Lufthavn - CPH) blev grundlagt i 1925 som en af de første civile lufthavne i verden. Dengang bestod lufthavnen dog ikke af mere end et par hangarer og nogle græsplæner, som flyene kunne lette fra. Med tiden blev lufthavnen udbygget og i 1941 fik den sin første faste landingsbane. Gennem 2. Verdenskrig forblev Kastrup urørt af krigens ødelæggelser, og som et resultat af dette udviklede den sig i efterkrigstiden til at blive den mest moderne lufthavn i Europa.
Da SAS blev introduceret i 1947, havde det stor betydning for Kastrup lufthavn. Med den øgede flytrafik fra flyselskabet voksede lufthavnen, og var i 1948 den tredje største lufthavn i Europa. Efterhånden som SAS udviklede sig, blev lufthavnen mere populær og fik derfor mulighed for at gennemføre adskillige udvidelser i gennem tiden, for derved at kunne håndtere den øgede trafik. Så sent som i 2014 meldte lufthavnen ud, at en ny udvidelse var på vej, der skulle gøre det muligt at håndtere over 40 millioner passagerer om året.
Københavns Lufthavn i stor vækst
I dag bliver Kastrup også benyttet af Thomas Cook Airlines og Norwegian Air Shuttle som hovedbase. Det fremmer yderligere lufthavnens trafik, der er steget stødt de seneste år. I 2016 var antallet af passagerer oppe på over 29 millioner med en rekord på 104.203 passagerer for én enkelt dag. I 2017 blev rekorden slået hele tre gange, og rekorden er i dag på 104.609 passagerer.
Et stort antal flypassagerer kan naturligvis føre til både forsinkelser og aflysninger. Som passager fra Kastrup lufthavn vil du derfor have godt af at sætte dig ind i dine rettigheder, når du tager på en rejse. Ved flyforsinkelser og aflysninger fra Københavns lufthavn, kan du være berettiget til kompensation jf. EU forordning 261/04. Mere om dette i afsnittet herefter.
Flyforsinkelser fra Kastrup
Har du været udsat for en forsinkelse i Københavns Lufthavn har du mulighed for at søge om kompensation i forhold til EUs forordning 261/2014. Du er berettiget til kompensation, når der opstår en flyforsinkelse i forbindelse med din rejse fra et EU-land. Kompensationen du kan få, er afhængig af rejsens længde og længden på forsinkelsen.
Dertil vil du have ret til forplejning, altså mad og drikke, hvis din rejse er under 1.500 km. og du har været forsinket i mere end 2 timer. Det samme gælder for rejser mellem 1.500 km. og 3.500 km. med forsinkelser over 3 timer og for rejser over 3.500 km. med mere end 4 timers forsinkelser.
Uanset rejsens længde vil du, i tilfælde af en forsinkelse på 5 timer eller mere, kunne kræve at få din billet refunderet. Hvis du allerede har påbegyndt din rejse og forsinkelsen forekommer i Kastrup, fx i forbindelse med en mellemlanding, vil du i stedet kunne kræve at få en returbillet tilbage til din rejses oprindelsessted. Hvis du ønsker at få en returflyvning, eller af andre grunde er nødt til at vente på at blive ombooket, har du mulighed for at få en overnatning betalt af flyselskabet, inden du fortsætter din rejse fra Kastrup. Al nødvendig transport til og fra lufthavnen i forbindelse med din overnatning vil også skulle betales af flyselskabet.
Aflysninger fra Kastrup
Generelt er Kastrup ikke kendt for at have mange aflysninger, men skulle du alligevel være udsat, er det de samme regler, der gør sig gældende for en aflysning, som det er ved forsinkelser. Du vil have krav på gratis forplejning og mulighed for at få din billet refunderet, eller alternativt en returflyvning til rejsens udgangspunkt.
Økonomisk kompensation fra CPH
Udover din ret til forplejning og mulighed for at få refunderet billetten vil du også kunne søge økonomisk kompensation, hvis du oplever en flyforsinkelse fra Københavns Lufthavn. Beløbet du kan få tildelt, er afhængigt af din rejses længde, og du kan i udgangspunktet søge for alle forsinkelser over 3 timer. Beløbet du kan få i kompensation ved flyforsinkelser og aflysninger fra Kastrup (CPH) er hhv. 250 euro for rejser under 1.500 km., 400 euro for rejser mellem 1.500 km. og 3.500 km. og endeligt 600 euro for rejser over 3.500 km.
Vær opmærksom på, at hvis du søger erstatning for en flyforsinkelse har flyselskabet mulighed for at reducere beløbet med 50%, såfremt du kan blive ombooket således at den nye rejses ankomsttidspunkt stemmer overens med den planlagte rejses ankomsttidspunkt.
Skulle flyselskabet give dig ret i dit krav om kompensation og tilbyder dig rabatkuponer eller lignende som betaling, skal du give skriftlig accept, før denne betalingsmetode er gyldig.
Du skal være opmærksom på, at flyselskaberne ikke kan holdes ansvarlige for problemer, der skyldes særlige omstændigheder, som f.eks. uvejr eller strejker. Før du søger kompensation bør du derfor undersøge, hvad der er skyld i forsinkelsen eller aflysningen.
Du kan få hjælp med en eventuel sag på flyhjælp.dk, hvor du kan beregne din kompensation. Du kan også skrive til os på service@flyhjaelp.dk.