Hvis du allerede har oprettet en sag hos Flyhjælp og vil holde dig opdateret på din sag, kan du få tilsendt en link til at følge din sag herunder. Du kan også bruge linket til at uploade nye dokumenter til din sag eller rette dine oplysninger.
Der er ikke noget der svinger i kvalitet, meget mere end flyrejser. En god flyrejse kan være et godt ferieminde i sig selv, imens en dårlig flyrejse kan ødelægge en ellers helt fantastisk ferie. Det er derfor altafgørende for din rejse, at du vælger det rigtige flyselskab at flyve med, så du undgår de dårlige flyrejser mest muligt.
For at hjælpe dig med at vælge det rigtige flyselskab, har Flyhjælp lavet denne guide, til dig der skal købe flybilletter, men er i tvivl om, hvilket flyselskab du skal vælge at flyve med.
Som det kan ses på vores liste, klarer særligt de lokale flyselskaber sig godt og hele vores top 6 består af helt eller relativt lokale flyselskaber i Danmark, Norge, Sverige og Island lokale flyselskaber.
Du kan herunder se den komplette liste, der består af de 30 flyselskaber, som skandinaverne oftest flyver med.
Flyselskab |
Flyhjælp Score |
Placering |
DAT Danish Air Transport |
9,58 |
1 |
BRA Braathens Regional Airlines |
8,41 |
2 |
Vueling Airlines |
7,08 |
3 |
TUIfly Nordic |
6,83 |
4 |
Thomas Cook Airlines Scandinavia |
6,73 |
5 |
Widerøe Flyveselskap |
6,64 |
6 |
Icelandair |
6,32 |
7 |
KLM Royal Dutch Airlines |
6,04 |
8 |
Norwegian Air Shuttle |
5,88 |
9 |
SAS, Scandinavian Airlines |
5,82 |
10 |
Pegasus Airlines |
5,55 |
11 |
Qatar Airways |
5,50 |
12 |
Wizz Air |
5,43 |
13 |
Austrian Airlines |
5,36 |
14 |
EasyJet |
5,25 |
15 |
Turkish Airlines |
5,20 |
16 |
Fly Emirates |
4,95 |
17 |
Finnair |
4,73 |
18 |
Ryanair |
4,64 |
19 |
Eurowings |
4,59 |
20 |
Air Cairo |
4,43 |
21 |
LOT Polish Airlines |
4,39 |
22 |
Air Canada |
3,97 |
23 |
Deutsche Lufthansa AG |
3,93 |
24 |
Air France |
3,90 |
25 |
Brussels Airlines |
3,77 |
26 |
Swiss International Air Lines |
3,60 |
27 |
British Airways |
3,20 |
28 |
Czech Airlines |
2,85 |
29 |
TAP Portugal |
2,51 |
30 |
På toppen af denne liste ses som sagt de lokale skandinaviske flyselskaber, der består af vores top 6 og derudover Icelandair, der også trækker gode placeringer. Derudover ses i toppen store internationale flyselskaber som KLM og Qatar Airways, der begge er anerkendte for deres høje kvalitet. På samme tid ser vi i bunden de europæiske lavpris selskaber, som TAP Air Portugal og Czech Airlines.
Alt dette giver god mening, i forhold til de parametre vi har valgt at vurderer flyselskaberne på. Vi har særligt valgt at vægte kundetilfredshed højt og dette er et sted hvor de lokale flyselskaber brillerer, da der er mere fokus på den enkelte rejsende.
De 30 flyselskaber har fået deres score baseret på en individuel score på følgende 5 parametre:
Hvad tidligere kunder synes om flyselskabet, baseret på den score de har fået på Trustpilot.
Hvor tit flyselskaberne ankommer til det planlagte tidspunkt, baseret på data fra OAG.
Hvor meget flyselskabets flåde forurener, med data fra en leverandør til EU-kommissionen.
Hvad eksterne eksperter mener om flyselskaberne på parametre som sikkerhed og risiko for konkurs.
Hvor villige flyselskaberne er til at udbetale berettiget kompensation, baseret på Flyhjælps interne data.
Du kan læse nærmere om de forskellige scorer ved at klikke på dem. Du kan også se, præcist hvordan Flyhjælp har vægtet og udregnet alle flyselskaberne lige her.
Du kan spare halvdelen af billetprisen, ved at købe din billet på det rigtige tidspunkt og imod alt forventning, er det ikke bedre at købe sin billet tidligt.
Ifølge en stor prisanalyse foretaget af Momondo, så er det generelt billigst at købe sin billet til en europæisk rejse torsdag aften, 44 dage før sin afrejse. Men lad være med at lytte til det generelle. Der er enorme forskelle på de forskellige rejser internt i Europa. Momondo har i deres analyse lavet det, så du selv kan indstille afrejselufthavn og destination. Du kan se hele Momondos prisanalyse her.
Ud over at tænke på hvornår du køber din rejse, skal du også tænke på hvordan du køber den. Det er efterhånden ingen hemmelighed, at flyselskaberne benytter cookies, til at vide om du har været inde på deres side før, for at tidligere se på flybilletter. Flyselskaberne ved godt, at den førstegang man er inde på deres side, ofte bare er for at prislejet og andre detaljer, hvor det egentlige køb først sker anden eller tredje gang. Derfor hæver flyselskaberne deres priser, alt after hvor høj de vurderer, at din interesse i billetterne er.
Et godt sted at starte, er ved at søge din rejse igennem en online billetdatabase, som Momondo, Travelmarket eller Expedia. Ved at gøre dette, finder du den billigste billet på tværs af en masse faktorer. Kombinér dette med den score vi har givet til de forskellige flyselskaber og du ved præcis hvilket flyselskab, der dækker dit behov bedst.
Du skal dog passe på med at bestille igennem disse selskaber, da du godt kan ende op med rejse der består af flere individuelle billetter. Det kan godt sparer dig en lille del af billetten, at købe en opdelt rejse, men hvad angår dine rettigheder, stiller det dig i en langt dårligere situation. I værste tilfælde kan du ende op i en situation, hvor du står uden alle dine rettigheder ellers ville være gældende.
Vil du sikre dine rettigheder, kan du gøre dette på følgende fremgangsmåde:
1. Find det bedste flyselskab igennem billetdatabaserne og ved at checke vores rangliste.
2. Slet dine cookies eller brug en hemmelig/inkognito bruger
3. Gå ind på det valgte flyselskabs hjemmeside og købe dem direkte der.
Du ved nu, hvilket flyselskab du skal flyve med og hvornår du skal købe din rejse, for at få den bedst mulige rejse – men derudover hænger både billetpriserne og chancen for at blive forsinket sammen, med hvor mange mennsker der flyver på samme tid som dig. Med andre ord, hvis du køber billet for at rejse når alle andre gør, så bliver det både dyere for dig og du har større chance for at blive forsinket.
Flyhjælp har lavet 4 råd til dig, der gerne vil sikre den bedste mulige ferie du kan få, ved at tage de rigtige forholdsregler.
Der tages mere hensyn til den enkelte passager, når der er færre passagerer i lufthavnen og i flyet. Det lyder i sig selv meget fornuftigt, men dette kommer også til udtryk ved at der er højere chance for at blive forsinket, når flyselskaberne og lufthavene har mere travlt.
Derfor skal du forsøge at flyve, når ingen andre flyver. Flyhjælp anbefaler at du undgår følgende:
Når skolerne holder ferie, er der i lufthavnene et mylder af mennesker, der minder om mylderet i en forsvarsparat myretue. Så hvis du vil undgå flyrejser og ikke selv er afhængig af skolernes ferie, så er det her det bedste sted at starte.
Weekendsferier bliver mere og mere normale og med flyafgange fra CPH-lufthavn til London til kun 100 kroner, er den en god måde at få et afbræk fra hverdagens stress. Men med antallet af andre passagerer, der alle har meget travlt med at komme væk fra dagligdagens stress, kan stressen let ende med at komme med på ferien. Så hvis du vil på en smuttur til London eller Barcelona, for at afstresse, så undgå lufthavnenes weekendsstress og flyv midt i ugen f.eks. tirsdag eller onsdag til fredag eller lørdag.
Vi har været igennem, hvornår på året og på ugen man skal flyve for at undgå lufthavnens travleste perioder, men hvornår er lufthavnenes busy-hours reelt? Ifølge data fra mange amerikanske lufthavne, topper lufthavnene om formiddagen imellem 7 og 10. Vil man undgå myldretiden, bør man derfor enten flyve meget tidligt om morgenen, eller senere om eftermiddagen.
Du kan læse meget mere om de bedste tidspunkter at flyve, i Flyhjælps blogindlæg om dette.
På samme måde som at forskellige flyselskaber, giver forskellige rejser, giver forskellige lufthavnene dig også forskellige oplevelser. Flyhjælp har endnu ikke lavet en komplet guide til hvilken lufthavn du bør flyve fra. Til gengæld har vi kigget på risikoen for at blive forsinket, på rejser til eller fra de mest populære afgangslufthavne og destinationer hos skandinaverne.
Du kan finde den fulde liste på Flyhjælps blogindlæg om mest forsinkede lufthavne.
Hvis det er muligt, skal du flyve fra Billund lufthavn, der er lidt bedre end de andre danske lufthavne. Skal du til London, så flyv til Heathrow Airport, der er mere end 10% bedre end de andre lufthavne, der ligger ved London.
Hvis du virkelig vil undgå en behagelig og stressfri flyrejse, er det mest effektive råd at kende dine rettigheder. Du er som flypassager, takket være EU-kommissionens lovgivning, sat i en rigtig stærk position, hvor du kan stille store krav til dit flyselskab.
Er du uheldig i lufthavnen, ved at flyselskabet ikke kan levere en plads til det aftalte tidspunkt, har du ret til at få en ledig plads på næste mulige lignende rejse. Det betyder, at hvis SAS har aflyst dit fly og ikke har noget alternativ indenfor nogenlunde tid, men KLM flyver med ledige sæder om kun 2 timer, kan du kontakte SAS og kræve at de booker dig en plads ombord på flyet. Flyselskaberne kan være meget glemsomme, så hvis du har en aftale om at få betalt en rejse med andet flyselskab, så sørg for at du har det på skrift, det kan hjælpe deres evne til at huske.
Er uheldet ude, og er du strandet i lufthavnen, af denne ene eller anden grund, er flyselskaberne, med undtagelse af meget specifikke tilfælde, altid ansvarlige for at forsørge dig. Det vil sige at du har ret til at få mad og drikke, hotelovernatninger og transport på flyselskabets regning.
Tilbyder flyselskabet dig ikke dette og kan du ikke kontakte flyselskabet i øjeblikket, så har du ret til at lave de køb du behøver, for så at kræve refundering af disse omkostninger efter din rejse. Uanset situationen, så husk at få dine kvitteringer med, da det kan blive meget svært at håndhæve din ret uden disse.
Bliv ekspert i erstatning af ekstraomkostninger ved at læse Flyhjælps guide.
Din tid er penge værd, det anerkender lovgivningen også. Derfor kan du, hvis flyet er mere end 3 timer forsinket, være berettiget op til 4.500 kr i kompensation for din spildte tid. Dette er ikke lige så sort/hvidt som dine ovenstående rettigheder, da der er en masse omstændigheder der skal være opfyldt. Omstændigheder som Flyhjælp i mange år og på tværs af mange tekster og guides, har forsøgt at formidle.
Er du mere end 3 timer forsinket i lufthavnen og er du i tvivl om hvorvidt du er berettiget kompensation, anbefaler vi at du indhenter og gemmer alle de dokumenter du kan komme i nærheden af. De kan blive altafgørende for hvorvidt du kan få din berettigede kompensation senere. Du kan herefter når du kommer hjem fra din rejse, og op til 3 år efter din rejse, søge kompensation hos flyselskabet.
I samme tråd med det der er beskrevet lige over, skal du sørge for at indhente og gemme så mange dokumenter som muligt i forbindelse med din flyrejse. Dette gælde både for selve rejse, i form af f.eks en booking bekræftelse, men også for køb du har lavet undervejs. Nogen gange ved man ikke med det samme, at ens fly er forsinket, og sidder man og nydder en sodavand eller en sandwich i lufthavnen, kan man være berettiget til at få det erstattet senere, hvis ens fly viser sig at være forsinket eller aflyst.
Det er umuligt at forudsige alle situationer i lufthavnen og derfor anbefaler vi altid, at du indhenter og gemmer alle de kvitteringer, du kan komme i nærheden af. De kan blive altafgørende, for at du kan vurderes berettiget til kompensation og erstatning, i en eventuel retssag.
Du kan også kontakte Flyhjælp på e-mail service@flyhjaelp.dk, så vil vi rådgive dig i din specifikke situation.
Klar til at komme i gang? Forsinket eller aflyst fly?
Tusindvis af glade kunder
Den bedste sagsbehandling
Risikofrit - nemt og hurtigt