flyhjaelp-logo-2.png

Hvornår har jeg ret til kompensation?

Disse 4 forhold skal være til stede, for at du er kompensationsberettiget:

  1. Der skal være tale om en overbooking, forsinkelse, boardingafvisning eller aflysning, som alene er flyselskabets ansvar. Boardingafvisningen skal være foregået uretmæssigt og ikke være forårsaget af, at du har manglet pas, visum eller gyldigt rejsebevis.

  2. Du skal være kommet mere end 3 timer senere frem til destinationen. Destinationen er der, hvortil bookingnummeret rækker.

  3. Hele rejsen skal være samme bookingnummer, hvis forsinkelsen beregnes ved den sidste destination. Nogle billetsælgende virksomheder på nettet opdeler kundens rejse i flere bookingnumre (PNR-koder), således at retten til kompensation kan bortfalde.

  4. Du skal enten rejse med et europæisk flyselskab eller påbegynde rejsen i en europæisk by.
Lad os tage et eksempel:
Du skal til USA og påbegynder din rejse i Danmark med et ikke-europæisk eller et europæisk selskab. Du bliver forsinket undervejs på en mellemlanding, som fx kunne være Amsterdam eller Abu Dhabi. Fordi din rejse på dette samlede bookingnummer er påbegyndt i Europa, kan du være kompensationsberettiget, selvom forsinkelsen først opstår, når du er ude af Europa.

Et andet eksempel er, hvis du for eksempel rejser fra USA, som ikke er Europa, og dit fly bliver forsinket eller aflyst. I det tilfælde skal det være et europæisk selskab, der beflyver ruten fra USA, for at du kan være kompensationsberettiget.

Hvis overstående fire forhold er gældende, er du kompensationsberettiget.

Flyhjælp undersøger de faktiske hændelser på din flyvning og giver dig besked, om du er kompensationsberettiget.

Er du i tvivl, om du kan oprette en sag? Brug vores beregner og tjek din rejse her!

Passagerrettigheder Hvornår har jeg ret til kompensation?

Bliv en del af vores fællesskab

Har du allerede en sag?