flyhjaelp-logo-2.png

Hvornår har jeg ret til kompensation?

Der er 4 forhold, der skal sammenfalde, for at du er kompensationsberettiget.

1. Der skal være tale om en overbooking, forsinkelse, boardingafvisning eller aflysning, og denne skal alene være flyselskabets ansvar.
Boardingafvisningen skal være foregået uretmæssigt, og ikke være forårsaget af at passageren har manglet pas, visum eller gyldigt rejsebevis.

2. Du skal komme mere end 3 timer senere frem til destinationen. Destinationen på den pågældene rejse er der, hvortil bookingnummeret rækker.

3. Hele rejsen skal være samme bookingnummer, hvis forsinkelsen beregnes ved den sidste destination. Nogle billetsælgende virksomheder på nettet opdeler kundens rejse i flere bookingnumre, således at retten til kompensation kan bortfalde.

4. Du skal enten rejse med et europæisk flyselskab, eller påbegynde rejsen i en europæisk by. Eksempelvis: Du skal til USA og din rejse påbegyndes i Danmark med et ikke-europæisk eller et europæisk selskab, og du bliver forsinket undervejs på en mellemlanding, som kunne være Amsterdam eller Abu Dhabi. Fordi din rejse på dette samlede bookingnummer er påbegyndt i Europa, kan du være kompensationsberettiget selvom forsinkelsen først opstår når du er ude af Europa.
Rejser du eksempelvis fra USA, som ikke er Europa, og bliver flyet forsinket eller aflyst derfra, skal det være et europæisk selskab, der beflyver ruten fra USA, for at du kan være kompensationsberettiget.

Hvis overstående fire forhold er gældende, er du kompensationsberettiget.
Flyhjælp undersøger de faktiske hændelser på din flyvning, og giver dig besked, om du er kompensationsberettiget.

Passagerrettigheder Hvornår har jeg ret til kompensation?

Bliv en del af vores fællesskab

Har du allerede en sag?