flyhjaelp-logo-2.png

Herunder kan du få gensendt et link til at følge din sag

Hvis du allerede har oprettet en sag hos Flyhjælp og vil holde dig opdateret på din sag, kan du få tilsendt en link til at følge din sag herunder. Du kan også bruge linket til at uploade nye dokumenter til din sag eller rette dine oplysninger.

Flyforsinkelse: Her er de mest forsinkede flyselskaber

January 2019

seneste indlæg

DAT – Danish Air Transport – Danmarks bedste flyselskab

May 2019

Flyforsinkelse: her er de mest forsinkede flyselskaber

Hos Flyhjælp ser vi mange forsinkelser på tværs af mange forskellige flyselskaber. Vi har derfor, med data fra OAG’s punctutality league October 2018, lavet følgende liste over hvor rettidig 10 udvalgte flyselskaber er på tværs af ruter. Flyselskaberne er blevet rangeret i tabellen fra 1 værende mindst forsinket til 10 værende mest forsinket.

Kilde: OAG's 'Punctuality league October 2018

Kilde: OAG's 'Punctuality league October 2018'

Efter KLM ses det finske flyselskab Finnair, hvorefter de næste syv flyselskaber alle er placeret indenfor 10 procents forskel, hvori vi har vores skandinaviske flyselskab SAS, i den gode ende af dette felt. Så på trods af SAS gode ry, og dem værende god til at udbetale kompensationen man måtte kræve, er det hver femte rute der er forsinket med mindst et kvarter.

Øverst på listen finder vi KLM, det hollandske flyselskab, på trods af at KLM er de mindst forsinkede, er det stadig generelt over hver tiende rejse der er forsinket. Dette viser hvor upålidelig flytrafikken kan være, og at man skal være opmærksom på forsinkelse og hvilke rettigheder man som passager har, uanset hvilket flyselskab man rejser med.

TAP Air Portugal og deres fly forsinkelse

Alene i bunden af denne liste ses TAP Air Portugal. TAP Air Portugal formår at være forsinket med mindst et kvarter i næsten halvdelen af deres flyvninger, dette er nok til at give TAP Air Portugal en plads helt alene i bunden af vores liste. TAP Air Portugal er, som navnet antyder, et portugisisk flyselskab der blev startet i 1945 og er støttet af den portugisiske stat. Så hvis du skal en tur til Lissabon og du vælger at flyve med TAP Air Portugal, så vær ekstra opmærksom på dine rettigheder som passager.

Siden 2005 har TAP Air Portugal været en del af Star Alliance sammen med blandt andet SAS og Lufthansa. Dette betyder at disse flyselskaber arbejder sammen, og hjælper med at fylde hinandens lufthavne. Så selv hvis du bevidst fravælger TAP Air Portugal, og vælger at flyve med et af de andre flyselskaber i Star Alliance, kan du komme ud for at noget af din rute vil blive fløjet af TAP Air Portugal. Sørg derfor altid for at være opmærksom på hvilket flyselskab der står for de forskellige flyvninger på din rejse og endnu vigtigere hvad dine rettigheder som passager er.

Hvad er dine rettigheder som flypassager?

Som passager i EU er du dækket af EU forordningens 261/2004. Du er dækket når du flyver internt i EU såvel som når du flyver fra EU, yderligere er du dækket af denne forordning når din destination er i EU såfremt at du flyver med et europæisk flyselskab. Denne forordning, som er den vi hos Flyhjælp hovedsageligt anvender når vi indhenter kompensation, giver dig som passager en række rettigheder, heriblandt ret til kompensation i tilfælde af forsinkelse eller aflysning, og ret til forplejning i tiden du må være forsinket.

Søger du kompensation for din forsinkelse, skal du være opmærksom på at dit fly skal være mindst 3 timer forsinket på destinationen, hvorefter størrelsen af kompensation afhænger delvist af tiden du er forsinket og distancen du flyver, op til en maksimal kompensation på 600 EUR eller cirka 4.500 kr. Yderligere kan du søge om kompensation til eventuelle ekstraudgifter du må have haft, i direkte forbindelse med din forsinkelse. Det vil sige at du har mulighed for at få erstattet, hvad du har spist or drukket imens du har ventet yderligere på dit fly. Hvis dit fly er blevet meget forsinket og du skal finde et sted at sove, har du også ret til at få dette dækket, og du vil typisk få det dækket at flyselskabet selv.

Hvis du af en grund bliver nød til selv at finde et hotel, kan du også få dette dækket på samme måde som mad og drikke. Når du som forbruger skal forsynes under forsinkelse, skal dit forbrug være rimeligt i forhold til prisleje og ventetiden du må være udsat for. Loven er særligt uspecifik på hvad rimelig er, da hvad der er rimeligt i en lufthavn, er uhørt i en anden, så hvis du har brugt din fornuft, står vi hos Flyhjælp klar til at føre din sag. Vi hos Flyhjælp har ekspertkendskab til loven og står klar til at hjælpe og vejlede dig til at få kompensationen hjem.

Hvordan henter Flyhjælp kompensation?

Skulle du være udsat for en af disse episoder, hvor dine rettigheder som passager er blevet overtrådt, står vi hos Flyhjælp klar til at hjælpe dig. Om du har fået fat i en KLM eller en TAP Air Portugal-billet, så er fremgangsmåden for at modtage kompensation det samme: Du opretter sagen, og læner dig tilbage, imens at vi indkræver kompensationen og, hvis det bliver nødvendigt, tager sagen helt til retten. Start din sag i dag hos Flyhjælp her: https://flyhjaelp.dk/

Af Mathias Krogh

Bliv en del af vores fællesskab

Har du allerede en sag?